سایه پرفروش‌‌های‌97 بر نمایشگاه امسال

محسن شهمیرزادی: قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته رشد نجومی را تجربه کرده است و از همین رو انتظار می‌رفت صنعت نشر در وهله اول با بحران و رکودی بی‌سابقه مواجه شود اما قدم زدن در نمایشگاه کتاب و احوال‌جویی از صاحبان نشر چیز دیگری را نشان می‌داد. به نظر می‌رسد همچنان مردم حاضر نیستند کتاب را از سبد خانوار خود حذف کنند. به سیاق هرساله سراغ مدیران برخی انتشارات‌ و مسؤولان غرفه‌های‌شان رفتیم تا از پرفروش‌ترین‌های آنها بپرسیم. در این میان اگرچه آثار قابل توجهی وارد بازار کتاب شده است اما به نظر می‌رسد آثار پرفروش سال گذشته سایه سنگینی بر نمایشگاه کتاب انداخته‌‌‌اند و همچنان مورد اقبال مخاطبان قرار دارند.
  کتابستان معرفت
نشر کتابستان معرفت که مدت زیادی از زمان تاسیس آن نمی‌گذرد، توانسته است در همین مدت کوتاه جایگاه خود را به عنوان یکی از انتشارات شاخص در عرصه ادبیات داستانی تثبیت کند. علاوه بر «رویای نیمه شب» که در چاپ هشتادم خود همچنان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین‌‌های کتابستان در چند سال اخیر بوده است، کتاب مستند داستانی «به من گفتند تنها بیا» به قلم سعاد مخنت و ترجمه فائزه نوری در صدر فروش‌‌های کتابستان قرار دارد. این اثر روایت داستانی خبرنگار واشنگتن‌پست از پشت‌پرده‌‌های داعش است که در ژانر روزنامه‌نگاری تحقیقی بسیار قابل توجه بوده و عنوان پرفروش‌‌‌‌‌ترین اثر واشنگتن‌پست را نیز از آن خود کرده است. همچنین رمان «باخ» اثر میثم امیری با موضوعی امنیتی و سه‌گانه پرفروش و جذاب امید کوره‌چی با نام‌های «هفت جن»، «لوثیا» و «صخور» در لیست پرفروش‌‌های کتابستان قرار دارند.
سوره مهر


انتشارات پرمخاطب سوره مهر امسال با 170 اثر تازه‌چاپ به نمایشگاه کتاب آمده است. همانطوری که پیش از آغاز نمایشگاه نیز پیش‌بینی می‌شد، «اکنون» فاضل نظری در صدر لیست پرفروش‌‌های سوره مهر در نمایشگاه قرار گرفته است. علاوه بر این، آثار مستند داستانی با مضمون دفاع‌مقدس از جمله «23نفر؛ خاطرات اسرای نوجوان ایرانی در زندان رژیم بعث»، «در کمین گل سرخ؛ روایت داستانی زندگی شهید صیاد شیرازی» و «فرنگیس؛ خاطرات فرنگیس حیدرپور شیرزن کرمانشاهی در ایام دفاع مقدس» در لیست پرفروش‌‌های سوره مهر قرار دارند. همچنین «زن آقا» که خاطرات سفر، حضور و زندگی با یک طلبه جوان است که برای نخستین‌بار به سفر تبلیغی رفته در زمره پرفروش‌‌های این انتشارات جا گرفته است. 2 اثر طنز «آبنبات هل‌دار» و «آبنبات دارچینی» که هر دو به قلم مهرداد صدقی نگاشته شده است نیز جزو پرفروش‌های سوره مهر در نمایشگاه کتاب 98 هستند.
روایت فتح
انتشارات روایت فتح که همواره آثاری با مضمون دفاع‌مقدس را در کارنامه خود دارد، سال گذشته با آثار متعددی از جمله «قصه دلبری» در نمایشگاه کتاب اقبال فراوانی را نزد مخاطبان عام کتاب به دست آورد. این کتاب که روایت داستانی از زندگی عاشقانه شهید محمدحسین محمدخانی را برعهده دارد، به قلم محمدعلی جعفری نگاشته شد و چاپ‌‌های متعددی را از سرگذراند. قصه دلبری امسال نیز همچنان در لیست پرفروش‌‌های روایت فتح قرار دارد. همچنین «ناآرام» به قلم  معصومه خسروشاهی در زمره پرفروش‌‌های روایت فتح است. این کتاب خاطرات گردان تخریب به روایت مرتضی شادکام است که مورد توجه قرار گرفته است. «دلتنگ نباش» دیگر اثر پرفروش روایت فتح به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آید که در مجموعه کتاب‌‌های مدافعان حرم به روایت زندگی شهید روح‌الله قربانی، از مدافعان حرم می‌پردازد که به قلم زینب مولایی به رشته تحریر درآمده است.
شهید کاظمی
نشر شهید کاظمی که عمده فعالیت‌هایش در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس است، سال‌هاست با انتشار کتبی در حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات داستانی تبدیل به یک مرجع مکتوب در این حوزه شده است. «یادت باشد» روایت عاشقانه زندگی شهید حمید سیاهکالی که سال گذشته در زمره پرفروش‌‌های نشر بود، امسال نیز همچنان به عنوان آثار پرفروش انتشارات شهید کاظمی در نمایشگاه کتاب حضور دارد. علاوه بر این «از افغانستان تا لندنستان» دیگر اثر پرفروش این انتشارات در نمایشگاه کتاب است. این کتاب روایتی از درون‌شبکه‌های تروریستی- تکفیری است که خاطراتی جالب از یک جاسوس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در این شبکه‌ها را دربر گرفته است. «سرمشق» نیز در زمره پرفروش‌‌های این انتشارات است که به خاطراتی کوتاه از زندگی جهادی شهید محسن حججی می‌پردازد. همچنین «عارف12ساله»، «رفیق مثل رسول» و «نامزد خوشگل من» دیگر آثاری است که در این انتشارات پرمخاطب و پرفروش شده‌‌‌اند.
شهرستان ادب
انتشارات شهرستان ادب سال‌هاست در حوزه شعر و داستان مشغول به تربیت شاعران و نویسندگان جوان است. در کنار امر آموزش، این انتشارات کتاب‌‌های برجسته‌ای را در این 2 حوزه به انتشار رسانده که سال گذشته «بی‌کتابی» محمدرضا شرفی‌خبوشان، «تماشایی» میلاد عرفانپور و «یادآوری» محمدمهدی سیار از جمله آنها بود. امسال شهرستان ادب در حوزه شعر با آثار تازه نشر به نمایشگاه آمده است اما با این وجود «غزل زندگی کنیم» محمدعلی بهمنی به عنوان پرفروش‌‌‌‌‌ترین کتاب شعر این انتشارات معرفی شده است. علاوه بر این «هیاهو» اثر محمدمهدی خان‌محمدی از جمله تازه نشرهایی است که در ردیف پرفروش‌‌های شعر شهرستان ادب قرار گرفته است. در حوزه رمان امسال شهرستان ادب دست پر آمده است و علاوه بر «بی‌کتابی» که سال گذشته نیز پرفروش شد، «وقتی دلی» اثر محمدحسین شهسواری و رمان تاریخی «بیست سال بعد» سلمان کدیور در زمره پرفروش‌ها قرار دارند.
ساقی
انتشارات ساقی که شعبه اندیشه‌محور و هنری انتشارات بنیاد فرهنگی روایت فتح به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، امسال با آثار پرمخاطبی به نمایشگاه کتاب آمده است. «سینمای امنیت ملی» به قلم متیو آلفورد و تام سکر در سال ۲۰۱۷ با ترجمه محمدعلی شفیعی به انتشار رسیده است. این کتاب در صدر پرفروش‌‌های نشر ساقی قرار دارد. علاوه بر این «دفترچه دکوپاژ» که به نظر می‌رسد ساقی اولین ناشر این دفتر در ایران باشد دیگر اثر پرفروش این انتشارات به شمار می‌آید. «دیالوگ»یا همان هنر کنش کلامی برای کتاب، تئاتر، سینما و تلویزیون دیگر اثر پرفروشی است که این روزها در نشر ساقی می‌توان آن را یافت. کتاب قطوری که مخاطبان زیادی را از سال گذشته و در نمایشگاه 97 با خود همراه کرده است. همچنین کتاب «رویا- پناهگاه» مسعود فراستی پس از سال‌ها در این انتشارات بازنشر شد و مورد توجه مخاطبان خاص سینما قرار گرفت.