ایران از 6 راه نفت خود را می‌فروشد

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دیروز در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشور اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند امروز در جمع شما کارگران عزیز در هفته کارگر هستم.
وی با بیان اینکه ما در مقطع فعلی با شرایط خاص و ویژه‌ای روبه‌رو هستیم، ادامه داد: آمریکایی‌ها از طریق تحریم ظالمانه اخیر هدفشان در وهله اول آن است که درآمد ارزی ما را کاهش دهند که یک منبع بزرگ درآمد ارزی ما همواره فروش نفت، میعانات و برخی از صنایعی بوده که وابسته به تولید نفت و گاز است.
وی با ‌اشاره به اینکه بحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ارزش پول ملی باید حفظ شود که کاملاً حرف درستی است، تصریح کرد: معنای ساده این حرف آن است که برابری ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا نکند، این در صورتی محقق می‌شود که ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در واقع ما باید یا مقدار ارز را بیشتر کنیم یا تقاضای آن را کمتر کنیم و راه دیگری برای این مسئله وجود ندارد، یعنی مردم باید نیازمندی‌شان به ارز خارجی را کاهش دهند که البته مواردی در این زمینه وجود دارد و الان نزدیک به ۴ سال است که در گندم خودکفا شده‌ایم که به معنای بی‌نیازی از ارز است.


روحانی متذکر شد: ما در سال اول دولتمان حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور کردیم، حدود ۴ سال است که نیاز به خرید گندم نداریم و این به معنای آن است که نیاز ما به ارز در این زمینه کاسته می‌شود و در هر زمینه‌ای اگر به سمت خودکفایی برویم، نیاز ارزی ما کاهش می‌یابد. ما ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشورمان را تولید می‌کنیم و در صورتی که بتوانیم ۵ درصد دیگر را هم خودمان تولید کنیم و مواد اولیه دارو را هم در بسیاری از موارد تولید کنیم، نیاز کشور به ارز کاهش می‌یابد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: راه ارتقای ارزش پول ملی و کاهش قیمت ارز خارجی صرفاً این است که یا نیاز ما به ارز خارجی کاسته شود یا آنکه ارز بیشتری را به دست آوریم که در زمینه آنکه نیاز ما به ارز کم شود، کار بزرگ را شما کارگران، کارفرمایان و تولیدگران انجام می‌دهید و بخش بزرگی از نیازهای ما امروز توسط شما ساخته می‌شود.
با توجه به آنچه رئیس‌جمهور گفته است مدیریت منابع ارزی بسیار مهم است اما متاسفانه آنچه در عمل تاکنون رخ داده و اتلاف منابع ارزی کشور است. نمونه بارز آن در سال گذشته و در جریان ارز4200 تومانی رخ داد. به نظر می‌رسد دولت باید این موضوع را ابتدا از خود شروع کند و منابع ارزی را طوری مدیریت کند که برای کالاها و اجناس غیرضروری ارز اختصاص ندهد.
روحانی اظهار داشت: هر جا کارگران ما به دنبال خودکفایی بروند، ارزش پول ملی ما افزایش می‌یابد و نیازمندی ایران به ارز خارجی کاهش خواهد یافت. هرچه تولید در راستای صادرات باشد درآمد ارزی ما افزایش می‌یابد. امروز صادرات غیر نفتی ایران رقم قابل‌توجهی است، بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و اگر کیفیت کالاهای‌مان را بالا ببریم، موفق می‌شویم. یکی از قدم‌های بزرگ مبارزه با آمریکا افزایش صادرات است، آمریکا به دنبال کاهش درآمدهای ارزی ایران است تا در تأمین نیازهای‌مان برای واردات کالا دچار مشکل شویم.
وی با تاکید بر اینکه خط مقدم مبارزه با آمریکا شما کارگران عزیز هستید گفت: یکی از مصوبات ما در هیئت امنای صندوق توسعه ملی پرداخت وام به کارخانه‌هایی است که ظرفیت خود را افزایش می‌دهند. باید ظرفیت تولید ما افزایش یابد، باید کیفیت کالای ما افزایش یابد، در مغازه‌های مختلف در بغداد، کربلا و نجف باید کالای ایرانی وجود داشته باشد. زمانی که کالای ایرانی را در این کشور می‌بینیم به خودمان افتخار می‌کنیم که کالاهای ما جای کالاهای کشورهای غربی و شرقی را پر می‌کنند.
روحانی افزود: ممکن است شما به دولت اعتراض داشته باشید که چرا قیمت ارز پایین نمی‌آید؟ پاسخ من این است که هر چه تولید افزایش یابد و خودکفا‌تر باشیم، قیمت ارز پایین‌تر می‌آید. آمریکا به ایران فشار می‌آورد که نتوانیم نفت خام را صادر کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه مسئولان کشور ما بر این مسئله اتفاق نظر دارند که تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران باید به صفر برسد تصمیم غلط و نادرستی است و ما نخواهیم گذاشت این تصمیم عملی و اجرایی شود. آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده خودشان خواهند دید که صادرات نفت ایران ادامه می‌یابد، ممکن است آمریکا یک راه را بر ما ببندد اما این کار یک در و یک راه ندارد بلکه هنوز راه‌های دیگری وجود دارد که آمریکا خبر ندارد و ایران از 6 راه نفت خود را صادر می‌کند.
وی گفت: ما باید نفت‌مان را با قدرت صادر کنیم. متأسفانه برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب‌نشینی می‌کنند و همین امر موجب شده است که آمریکا فشار خود را افزایش دهد اما ملت ایران در دوران انقلاب مقابل آمریکا ایستادند و پیروز شدند در حادثه طبس نیز ملت ایران در مقابل آمریکا ایستاد البته لطف خداوند باعث رسوایی آمریکایی‌ها در طبس شد.
روحانی با بیان اینکه هرچه تولید را افزایش دهیم مردم در رفاه قرار می‌گیرند و توان اقتصادی کشور هم افزایش می‌یابد، گفت: ما در فروردین امسال با یک معضل مواجه شدیم که حداقل در صد سال اخیر با چنین معضلی در کشور مواجه نبودیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ موقع در ایران به‌خاطر نداریم که به یک مرتبه حدود ۲۸ استان ما به طور همزمان دچار معضل سیلاب شوند، تصریح کرد: اداره همه این استان‌ها با معضلاتی که داشتند کار آسانی نبود و من از همین جا به وزرای مربوطه به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گویم که بازسازی همه مراکز و بنگاه‌های تولیدی در مناطق سیل‌زده در اولویت دولت قرار گیرد.
رئیس‌جمهور گفت: اگر همه ما در کنار هم تلاش کنیم خداوند نصرت و یاری‌اش را نصیب ما می‌کند و ان‌شاءالله موفق خواهیم شد دشمن را به زانو در بیاوریم. کارگران ما نخواهند گذاشت آمریکا بر ما پیروز شود ما آمریکا را به حول و قوه الهی به زانو در خواهیم آورد. روز کارگر مبارک باد.