شورش مسلحانه کودتاچیان ونزوئلا با فرمان آمریکا کاراکاس: در نطفه خفه شد


آمریکا طی چند ماه گذشته به هر دری زده است تا بین ارتش، دولت و ملت ونزوئلا فاصله انداخته و دولت قانونی مادورو را سرنگون کند. خوان گوایدو مزدور آمریکا و رهبر کودتا گران روز سه‌شنبه و در جدیدترین اقدام خود و طرفدارانش برای سرنگونی دولت مادورو خواستار شورش مسلحانه نیروهای ارتش این کشور شد. بنا بر گزارش‌ها صبح دیروز به وقت کاراکاس، گوایدو رهبر کودتاگران اظهار داشت: «آخرین مرحله» خود را برای برکناری نیکلاس مادورو آغاز کرده و از مردم و ارتش ونزوئلا خواسته از او حمایت کنند. گوایدو، در یک ویدئو که در حساب توییتر خود منتشر  کرد می‌گوید: در پایگاه هوایی لاکارلوتا در کاراکاس قرار دارد. او سپس می‌گوید: نیروهای مسلح ملی تصمیم درستی گرفتند و روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند. وی همچنین از حامیان خود خواست تا به «شورش مسلحانه» ملحق شوند.در این ویدئو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در شرایطی درخواست شورش مسلحانه در این کشور را مطرح می‌کند که تعدادی نظامی مسلح وی را احاطه کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده خوان گوایدو، در میان گروهی از نظامیان در نزدیکی یک پایگاه هوایی مشاهده شده است. برخی گزارش‌ها نیز از شلیک گاز‌ اشک‌آور در نزدیکی این پایگاه هوایی حکایت دارد.
واکنش کاراکاس
اما در مقابل دولت قانونی مادورو اعلام کرده کودتای کوچکی رخ داده بود که در نطقه خفه کرده است. دولت ونزوئلا در همین راسته و لحظاتی بعد از انتشار ویدئوی گوایدو در فضای مجازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک کودتای کوچک در این کشور دفع شده است.» به گزارش فارس «ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا تأکید کرد: «نیروهای مسلح جمهوری بولیواری ونزوئلا در دفاع از قانون اساسی ونزوئلا و مقامات مشروع این کشور ثابت قدم خواهد ماند». «تمام یگان‌های نظامی مستقر در هشت منطقه مشخص شده در پایگاه‌ها و حوزه‌های استحفاظی خود وضعیت عادی گزارش کرده‌اند و تمام این مراکز تحت فرماندهی فرماندهان فعلی خود هستند». «ورخه رودریگز»، وزیر اطلاعات ونزوئلا نیز اعلام کرد: «دولت این کشور در حال رویارویی با «گروه کوچک و خائنی» است که در حال کودتا در این کشور هستند.» پیش از این گوایدو از طرفداران خود خواسته بود امروز (چهارشنبه) در بزرگترین تظاهرات تاریخ ونزوئلا و بخشی از آنچه که وی فاز نهایی تلاش‌ها برای برکناری مادورو خوانده بود، حضور داشته باشند.
40 هزار کشته به دلیل تحریم!


همزمان با این خبر گزارش‌ها از مرگ 40 هزار ونزوئلایی در یک سال گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا حکایت دارد. گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا به مرگ دست‌کم ۴۰ هزار نفر در این کشور آمریکای لاتین منجر شده است. در بخشی از این گزارش 27 صفحه‌ای آمده است: «تحریم‌ها مردم ونزوئلا را از داروهای حیاتی، تجهیزات پزشکی، غذا و سایر کالاهای وارداتی اساسی محروم کرده‌اند. تحریم‌های آمریکا به دنبال خرابکاری در اقتصاد ونزولا و  تغییر حکومت در این کشور هستند.» در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «ما به این نتیجه رسیدیم که تحریم‌ها لطمات بسیار جدی به زندگی و سلامت انسان‌ها وارد کرده‌اند و از جمله به مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ منجر شده‌اند. ما همچنین به این نتیجه رسیده‌ایم که این تحریم‌ها مصداق تعریف تنبیه دسته‌جمعی جمعیت غیرنظامیان، طبق توضیحات مطرح‌شده در معاهده‌های بین‌المللی ژنو و لاهه هستند.»