همه به ميدان بيايند

آرمان: معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه متأسفانه امروز شاهد رفتارهای مخرب، غیرسازنده و ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم، گفت: متأسفانه دولت آمریکا به‌رغم قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، عملا امکان تأمین و واردات داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدّی مواجه کرده است و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته‌اند. ایسنا نوشت، اسحاق جهانگیری در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت گفت: «سلامت مساله نخست دیروز، امروز و فردای انسان و جامعه بشری است، که اکنون ابعادی فراتر از تن و حتی روان یافته است. امنیت پایدار، توسعه همه‌جانبه و متوازن و موزون و دستیابی به جهانی عاری از ترس و زور و خشونت و فقر، امروز بیش و پیش از هر چیز وابسته به وجود ذهن، زبان، اندیشه، اخلاق و به طور خلاصه انسان و اجتماعی سالم است». وی افزود: «سلامت، آن گونه که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‌کند معنایی بسیار فراتر از صرف نداشتن بیماری دارد. سلامت یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگترین مصداق عدالت اجتماعی است که تحقق آن از مهم‌ترین وظایف دولت‌هاست. از این منظر سلامت تنها کالای عمومی است که هم پیش شرط، هم محصول و هم شاخص اندازه‌گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود». معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: «تحقق سلامت برای همه، باید به عنوان یک ارزش همگانی و یک آرمان اجتماعی و سیاسی مشترک مورد اجماع همه دولت‌ها قرار گیرد. علاوه بر این، اکنون با تعمیم مفهوم سلامت به سلامت جهانی، آن را لازمه توسعه پایدار با هدف عدالت بین نسلی و ایجاد زمینه جهت شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های همه شهروندان و نیل به جامعه سالم به شمار می‌آورند. در این تقسیم‌بندی جدید، مفهوم سلامت جهانی معادل سلامت عمومی است که کارکردهای سلامت جهانی را در سیاست خارجی برای برقراری ثبات و دموکراسی در کشورها، امنیت داخلی برای مقابله با بیوتروریسم و بیماری‌های عفونی و مقاومت‌های ضدمیکروبی، سرمایه‌گذاری برای تحقق ثبات اقتصادی و شکوفایی داخلی و بین‌المللی و انجام فعالیت‌های خیریه برای ریشه‌کنی فقر به عنوان دشمن اصلی توسعه برجسته می‌کند». جهانگیری با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل بیست و نهم قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام سلامت به‌عنوان حق اساسی و عمومی تمامی شهروندان تعریف شده و مسئولیت سیاستگذاری برای اجرای آن و اطمینان از دسترسی عموم به خدمات عادلانه و با کیفیتِ سلامت، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است، گفت: «به رغم تنگناها و مسائل مختلفی که کشور ما در زمینه‌های مختلف با آنها روبه‌رو بوده است، جای خشنودی و امیدواری است که می‌توانیم بگوییم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کشور ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در همین زمینه است. محصول همراهی و پیشبرد نظام سلامت ما امروز افزایش امید به زندگی از 54 سال به 76 سال، کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار و کودکان و نوزادان، افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت و در تمامی مناطق کشور و با هدف محرومیت‌زدایی، توسعه تربیت و آموزش منابع انسانی سلامت اعم از پزشک، پرستار، ماما و کارشناسان گوناگون فعال در این حوزه و در نتیجه افزایش مطلوب رضایت شهروندان بوده است. افزایش معنادار کمی و کیفی حضور دختران و بانوان ایرانی در این بخش که به برکت برنامه‌های مدون توانمندسازی زنان به دست آمده است، نیل به این موفقیت‌ها را شتاب و امکان بیشتری داده است».
آمریکا و اعمال غیر انسانی
وی خاطرنشان کرد: «دولت یازدهم در سال 1393 برنامه اصلی عدالت اجتماعی خود را با عنوان طرح تحول سلامت و با هدف نیل به پوشش همگانی سلامت آغاز کرد. این طرح که یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های اجتماعی دولت به شمار می‌رود در دولت دوازدهم نیز ادامه یافت و به گواهی سازمان جهانی بهداشت، توانسته است گام‌های اساسی در زمینه افزایش دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت و کاهش دشواری‌های مالی با پوشش بیمه‌ای برای بیش از 95درصد شهروندان بردارد». معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: «متأسفانه دولت آمریکا به‌رغم قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، عملا امکان تأمین و واردات داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدّی مواجه کرده‌ است و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته‌اند. امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که با تلاش و همت محققان و دانشمندان کشورمان بخش قابل توجهی از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می‌شود که حتی مازاد بر نیازهای داخلی قابلیت صادرات به کشورهای نیازمند را دارد و واردات ما محدود به مواردی خاص و تهیه مواد اولیه است که کارشکنی دولت آمریکا و تهدید شرکت‌ها برای قطع همکاری با ایران مانع خرید و انتقال این اقلام به کشور شده است». اسحاق جهانگیری در پایان گفت: «اکنون هم ما در معرض بحران‌های گوناگون طبیعی حاصل از دخالت انسان‌ها قرار گرفته‌ایم. سِیلی فراگیر در هفته‌های گذشته کشور ما را دچار مشکلات گوناگونی از جمله در زمینه سلامت کرده است، اما ملت و دولت و حاکمیت در امداد و کمک چیزی فروگذار نکرده‌اند.»
راه برای تهاتر کالاهای اساسی با نفت باز است


اسحاق جهانگيري همچنین روز دوشنبه در جلسه هم‌انديشي تبيين راهكارهاي مشاركت مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در گذر از شرايط تحريم و برنامه‌ريزي در سال رونق توليد كه به رياست معاون اول رئیس جمهور در جزيره كيش برگزار شد، با اشاره به تصميم‌گيري‌هاي نادرست كاخ سفيد بر مبناي گزارش‌های مغرضانه گروهك منافقين، به تراز مثبت يك ميليارد و 700 ميليون دلاري تجارت كشور بدون احتساب درآمدهاي نفتي در سال 97 اشاره كرد و گفت: آمريكايي‌ها بايد با نگاه به آمارهاي واقعي بدانند و بفهمند كه طرح‌های آنها براي فروپاشي اقتصاد ايران با توجه به ظرفيت‌های بي‌نظير كشور محكوم به شكست است». رئيس شوراي اقتصاد با بيان اينكه به فضل الهي و با همت مديران در حد نياز كشور نفت صادر خواهيم كرد،‌ افزود: «بايد همه ما با ارائه راهكار و راه‌حل به دنبال خلق منابع جديد درآمدي براي كشور باشيم تا آمريكايي‌ها متوجه شوند اينطور نيست كه اراده آنها تنها اراده حاكم در دنياست». وي با بيان اينكه رسالت همه مديران در دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف كشور اين است كه مشكلات و تنگناهاي فعلي را به نحو مطلوب مديريت كنند، تصريح كرد: «در اين شرايط راهكار حل مسائل در داخل كشور است. ما بايد براي عبور از بحران بر افزايش انسجام داخلي تمركز كنيم؛ همانطور كه در جريان بحران سيل ملت ايران نشان داد كه هنگام خطر و تهديد با بسيج همگاني و وحدت ملي مي تواند آثار منفي و خسارات را به حداقل برساند».رئيس ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي افزود: «بايد گلوگاه‌هاي فساد و كساني كه از شرايط فشار بر مردم سوء استفاده مي كنند تا جيب خود را پر كنند بايد از سوي دستگاه قضايي و نيروهاي امنيتي شناسايي و محاكمه شوند». وي خاطرنشان كرد: «هركس كه بتواند واردات كالاي اساسي را با نفت تهاتر كند راه براي او باز است و همچنين براي اجراي پروژه‌هاي دولتي از طريق تهاتر نفت نيز تصميم‌گيري شده است.»