انتخابات پارلمانی اسپانیا با پیروزی شکننده چپ‌ها و نتیجه بی‌سابقه برای راست‌گرایان افراطی پایان یافت

شطرنج راست و چپ روی صفحه «اروپا»
محمدرضا ستاری
انتخابات پارلمانی اسپانیا در حالی به کار خود پایان داد که حزب سوسیالیست به رهبری پدرو سانچز نخست‏وزیر فعلی این کشور توانست با اختلافی اندک به پیروزی شکننده‌ای دست پیدا کند. با توجه به نتایجی که از این انتخابات به دست آمد به گفته کارشناسان، هیچ جریانی حتی سوسیالیست‌ها که دولت را در اختیار دارند نتوانستند پیروز قطعی میدان باشند و در واقع پیروز اصلی این انتخابات حزب راست‌گرای افراطی وکس بود که توانست با کسب حدود 12 درصد آرا، 24 کرسی پارلمانی را برای نخستین بار به دست آورد.
اهمیت این نتایج در شرایط کنونی قاره اروپا از آنجا ناشی می‌شود که در طول سال‌های گذشته اقبال قابل توجهی متوجه جریان‌های راست‌گرای افراطی در اروپا بوده است. نمونه این وضعیت را می‌توان در کسب کرسی‌های پارلمانی حزب آلترناتیو برای آلمان که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده، روی کار آمدن دولت‌های محافظه‌کار در اتریش، مجارستان و لهستان و نیز پیروزی‌های این جریان‌ها در هلند، سوئد و سایر نقاط مشاهده کرد.


در همین راستا، در حالی حزب راست‌گرا و ضد مهاجرت وکس اسپانیا توانسته 24 کرسی پارلمان را به دست آورد که از زمان مرگ ژنرال فرانکو در 1975 میلادی، این نخستین بار است که یک گروه راست افراطی توانسته در پارلمان اسپانیا چنین نتیجه خیره‌کننده‌ای را به دست آورد.
تداوم بحران سیاسی در اسپانیا
با نگاه به نتایج انتخابات زودهنگامی که در اسپانیا رقم خورد، بار دیگر بحران سیاسی در این کشور تداوم خواهد یافت. این امر به گفته ناظران بازگشت به شکنندگی سیاسی و بلاتکلیفی در سال 2016 این کشور است؛ به طوری که در همان سال بنا به گزارش خبرگزاری دویچه وله، ماریانو راخوی نخست‌وزیر محافظه‌کار پیشین اسپانیا تقریبا یک سال و نیم به رغم در اختیار نداشتن اکثریت پارلمان بر سر قدرت ماند تا این که پارلمان به او رای عدم اعتماد داد و پدرو سانچز رهبر حزب سوسیالیست جانشین او شد. زمانی که سانچز به نخست‌وزیری رسید حزب سوسیالیست او فقط ۸۴ کرسی پارلمان را در اختیار داشت اما با پشتیبانی نمایندگان چپ‌گرا و نیز منطقه کاتالونیا توانست دولت تشکیل دهد، اما نمایندگان جدایی‌طلب کاتالونیا بعداً حمایت خود از سانچز را به دلیل مخالفت او با خواسته‌هایشان پس گرفتند و به این ترتیب انتخابات زودهنگام اسپانیا کلید خورد.
به همین دلیل به گفته ناظران، این مسئله باعث پیچیدگی و بروز بحران سیاسی در اسپانیا می‌شود و ممکن است تشکیل دولت را تا چند ماه به تاخیر بیندازد. هر چند بن‌بست سیاسی به واسطه نبود اکثریت مطلق پارلمانی در اسپانیا دارای پیشینه است، به طوری که در کمتر از ۸ سال اخیر این چهارمین انتخابات عمومی است که در این کشور برگزار می‌شود.
امکان ائتلاف میان محافظه‌کاران و راست‌گرایان
اسپانیا در حالی به استقبال انتخابات زودهنگام رفت که همچنان سایه بحران جدایی‌طلبی کاتالونیا بر سر این کشور سنگینی می‌کند. از سوی دیگر پیش از برگزاری این انتخابات هر چند طی نظرسنجی‌ها، چپ‌گرایان از اقبال بیشتری برخوردار بودند، اما بسیاری در خصوص اوج گرفتن راست افراطی در این کشور نگران بوده و هشدار می‌دادند. در همین راستا و بنا بر گزارش خبرگزاری یورونیوز، نتایج نهایی منتشرشده از انتخابات پارلمانی زودهنگام در اسپانیا نشان می دهد که حزب سوسیالیست حاکم بدون دستیابی به اکثریت مطلق کرسی‏های پارلمان پیروز شده است. این امر در میانه مشکلات اقتصادی، بحران کاتالونیا، موضوع مهاجران و حقوق زنان که دغدغه‌های اصلی رای‏دهندگان بود باعث شد تا در نهایت حزب حاکم سوسیالیست 123 کرسی، حزب مردم که ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ خود را به دست آورده ۶۶ کرسی، حزب سیودادانوس 57 کرسی، حزب پودموس ۴۲ کرسی و حزب وُکس ۲۴ کرسی را در اختیار بگیرند. به همین دلیل و بنا بر این گزارش، نامزدهای حزب سوسیالیست اسپانیا با وجود پیروزی نتوانستند به حداقل ۱۷۶ کرسی لازم از مجموع ۳۵۰ کرسی پارلمان برای ادامه کار دولت فعلی دست یابند. آنها همان گونه که کمابیش در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، ۱۲۳ کرسی پارلمان را به دست آوردند. به این ترتیب آنها در نبود اکثریت مطلق، مجبور خواهند شد تا با احزاب چپ برای تشکیل دولت ائتلاف کنند. از سوی دیگر، امکان ائتلاف میان راست‌گرایان و محافظه‌کاران نیز در شرایط کنونی بعید به نظر نمی‌رسد، امری که در صورت تحقق، می‌تواند میزان قابل توجهی از کرسی‌های پارلمان را در اختیار آنها قرار داده و به شکنندگی سیاسی در کشور دامن بزند.
اروپا در دام افراط‌‏گرایان
اهمیت نتایج انتخابات زودهنگام اسپانیا خارج از پیامدهای آن برای داخل این کشور، از منظر شرایط کنونی اروپا نیز بسیار حائز اهمیت است. جایی که طی سال‌های اخیر موقعیت چپ‌ها توامان با اقبال به جریان‌های راست افراطی تقویت شده است. این امر با پیوند خوردن به مسئله بریگزیت، دو دستگی‌ها موجود در داخل اتحادیه به خصوص میان کشورهای شرقی اروپا با قدرت‌های سنتی، راهیابی احزاب افراطی به پارلمان‌های اروپایی و نیز شکنندگی‌های سیاسی در لندن، برلین و پاریس، بیش از هر زمان دیگری همگرایی اروپایی را به عنوان یکی از مولفه‌های وجودی اتحادیه اروپا تهدید کرده است. در همین راستا دو تحلیل وجود دارد، نخست اینکه این تحولات نشان‌دهنده جبر اروپایی برای تغییر ساختاری است و دوم اینکه با توجه عزم قاره سبز برای هماهنگی با امر واقع، چنین رویکردهایی در جامعه اروپایی نشان از مقاومتی دارد که طبیعی به نظر رسیده و در نهایت در همگرایی اروپایی حل خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش یا دونرخی شدن قیمت سوخت در راه است؟ قیمت بنزین، آتش تورم جلال خوش‏چهره ایران و آمریکا؛ نزدیک به نقطه جوش لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی «ابتکار» از قصه تکراری فعالیت احزاب نوظهور در آستانه انتخابات مجلس گزارش می‌دهد همه چیز درباره ورود حزبی به مجلس انتخابات پارلمانی اسپانیا با پیروزی شکننده چپ‌ها و نتیجه بی‌سابقه برای راست‌گرایان افراطی پایان یافت چرا باید آگاهی‌رسانی «درباره بچه‌ها» را جدی گرفت؟ درباره کودکان، برای کودکان دیدگاه‌های متضاد سیاسیون به موضوع مذاکره بررسی شد یک‌بام و دوهوای «مذاکره» آیا باورهای مثبت درباره کیسه‌های پلاستیکی زیست‏تجدیدپذیر درست است؟ کیسه‌های ماندگار رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران وزیر فرهنگ و وزیر صنعت مسئله کاغذ را حل کنند راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه وزیر بهداشت در مجمع جهانی سلامت: مقابل متجاوزین به سلامت مردم ایستادگی کنید راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی آیا مذاکره به معنای تسلیم است؟