لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی

گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره، تاثیر و تغییری بسزا در زندگی افراد به‏ویژه نسل جوان دربرداشته و جاذبه‏های این فضا، منجر شده است تا افراد، ساعت‏های متمادی در این فضا حضور یافته و در تعاملات مجازی، گذران عمر خویش را سپری کنند که در این رهگذر باید به موضوع کارآفرینی و اشتغال‏زایی که به‏واسطه این فضا توانسته رشد و رونق بسیاری از کسب‏وکارها را به همراه آورد نیز اشاره کرد.
اما اطلاعات بعضاً ناصحیح و رفتارهای به‏دور از هنجارها و ارزش‏ها و سوءاستفاده از این فضا، نیز دیده می‏شود که از واقعیت‏ها و حقیقت‏ها فاصله داشته و موجبات فراهم‏شدن اعمال مغایر با ارزش‏ها، هنجارها، عرف و شرع و حتی مغایر با مقوله امنیت آحاد جامعه را موجب شده است که زیبنده و متناسب با ساختار اجتماعی ایران اسلامی نیست.
از جمله جدیدترین این موارد و سوءاستفاده، باید به حادثه تلخ شهادت مظلومانه طلبه و روحانی مظلومِ همدانی اشاره نمایم که قاتل، نیت و رفتار و عملکرد و افکار پلید و مجرمانه خود را پیشاپیش در فضای مجازی مدت‏ها به نمایش گذارده و حتی پس از اقدام مجرمانه نیز، ابایی از اعلان آن نداشت. اگرچه این فرد جانی، با تلاش و جانفشانی نیروی انتظامی کمتر از ٧٢ ساعت به سزای عمل ننگین خود رسید ولی ازآنجایی‏که مدت‏ها از فضای مجازی سوءاستفاده کرده است، جا داشت تا پلیس فتا پیش از این به شناسایی و رصد این فرد می‏پرداخت تا جامعه شاهد این حادثه تلخ نمی‏بود.
باید در نظر داشت در فضای مجازی همچون فضای حقیقی، اتفاقات منفی و ناشایست و نامطلوبی نیز رخ می‏دهد که به دلیل گستره، سرعت انتشار و مخاطبین زیاد آن، اگرچه اندک است، اما کلیت و جایگاه مثبت فضای مجازی را تحت تاثیر قرار می‏دهد.


لذا اتفاقات ناگوار و سوءاستفاده‏ها؛ زنگ خطر و هشداری است برای هوشیارانه عمل نمودن متولیان امر در حوزه مربوطه در رصد دقیق‏تر تحولات این حوزه و برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه‏ای و اقدام در جهت ناکارآمدکردن دسیسه‏های فرصت‏طلبان در این حوزه است.
زدودن آسیب‏های فضای مجازی، هدایت نسل جوان، دانش‏آموزان و خانواده در مسیر صحیح کاربری از فضای مجازی؛ نیازمند طراحی و تدوین بخشی در کتاب‏های درسی در ارتباط با آشنایی دانش‏آموزان با فناوری‌های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنهاست و تکیه و استفاده از آموزه‏های دینی از جمله امر‏به‏معروف و نهی‏از‏منکر به‏عنوان نوعی کنترل اجتماعی است.
در خاتمه، اینجانب شهادت مظلومانه طلبه جوان حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی که افتخار سربازی امام زمان(عج) را داشته و دارند، در ماه شعبان‏المعظم، ابتدا به ساحت مقدس حضرت بقیه‏الله ‏اعظم روحی لتراب مقدمه فداء، رهبری معظم انقلاب، حوزه‏های علمیه، همسر، فرزندان و والدین این شهید بزرگوار و روحانیون و مردم شریف ایران اسلامی تسلیت عرض می‏کنم.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش یا دونرخی شدن قیمت سوخت در راه است؟ قیمت بنزین، آتش تورم جلال خوش‏چهره ایران و آمریکا؛ نزدیک به نقطه جوش لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی «ابتکار» از قصه تکراری فعالیت احزاب نوظهور در آستانه انتخابات مجلس گزارش می‌دهد همه چیز درباره ورود حزبی به مجلس انتخابات پارلمانی اسپانیا با پیروزی شکننده چپ‌ها و نتیجه بی‌سابقه برای راست‌گرایان افراطی پایان یافت چرا باید آگاهی‌رسانی «درباره بچه‌ها» را جدی گرفت؟ درباره کودکان، برای کودکان دیدگاه‌های متضاد سیاسیون به موضوع مذاکره بررسی شد یک‌بام و دوهوای «مذاکره» آیا باورهای مثبت درباره کیسه‌های پلاستیکی زیست‏تجدیدپذیر درست است؟ کیسه‌های ماندگار رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران وزیر فرهنگ و وزیر صنعت مسئله کاغذ را حل کنند راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه وزیر بهداشت در مجمع جهانی سلامت: مقابل متجاوزین به سلامت مردم ایستادگی کنید راهکارهایی که معاون اول رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش فروش نفت ارائه داد از کاهش هزینه‌ها تا بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه لزوم ایمن و سالم‏سازی فضای مجازی آیا مذاکره به معنای تسلیم است؟