فعالان یک بازار پرحاشیه از افزایش چند میلیونی قیمت‌ها غافلگیر شدند گروگانگیری خودروهای خارجی

به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، قیمت برخی از خودروهای وارد اتی طی چند ساعت در روزهای گذشته حدود 40 میلیون تومان رشد کرده است
همدلی| گروه اقتصادی- فاطمه آقایی‌فرد: «خودروهای خارجی را فعلا نمی‌فروشیم تا گرانتر شوند، ایرانی‌ها را هم بلافاصله بعد از فروش جایگزین می‌کنیم تا ضرر نکنیم.»، محمد رضا محمودی، یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در پایتخت، درحالی از رشد قابل‌توجه قیمت خودرو در روزهای اخیر به «همدلی»، حکایت می‌کند که این بازار در روزهای اخیر توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. ماجرای افزایش قیمت خودرو که از روز یکشنبه بسیاری از متقاضیان اتومبیل‌های وارداتی و ایرانی را غافلگیر کرده است، به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، باعث شده تا خودروهای وارداتی در نمایشگاه‌ها دپو شوند و خودروهای ایرانی نیز با سود قابل‌توجهی در بازار به فروش بروند. آن‌طور که یکی از دست‌اندرکاران این بازار، ماجرا را روایت می‌کند: «خودروی پژو 207 که سال گذشته 110 میلیون تومان بود، از چند روز گذشته تاکنون با قیمت 190 میلیون تومان فروخته می‌شود.»
محمودی در ادامه ماجرای رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در این بازار را این‌طور توصیف می‌کند: «خودروی سانتافه 2015 که تا چند روز پیش با قیمت 630 میلیون تومان فروخته می‌شد نیز تنها طی چند ساعت رشد کرد و با 40 میلیون تومان افزایش قیمت، به 670 میلیون تومان رسید و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فروشندگان خودروهای وارداتی فعلا دست نگه دارند و اتومبیل‌های خارجی را به بازار عرضه نکنند.» ماجرای عدم فروش خودروهای وارداتی در حالی از زبان بسیاری از دست‌اندرکاران این بازار به گوش می‌رسد که بر اساس گزارش‌ها، وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو هنوز محقق نشده و این موضوع با واکنش بسیاری از رسانه‌ها همراه شده است؛ «وعده وزیر چه شد؟»
یکم اسفند ماه سال گذشته بود که رضا رحمانی، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به رسانه‌ها گفته بود: «مبلغ خودرو حتما پایین می‌آید و با عرضه خودرو به آن قیمت منطقی خواهیم رسید و مردم در این زمینه مطمئن باشند که هدف ما در ماه های آینده رسیدن به همان قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.» این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قیمت برخی از خودروها 6 تا 14 میلیون تومان در کارخانه و بازار افزایش یافته است.» این ماجرا در حالی اتفاق افتاده است که به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، قیمت بسیاری از خودروهای وارداتی طی 2 تا 3 ساعت روز گذشته تا 40 میلیون تومان رشد کرده و همین ماجرا باعث شده تا بسیاری از فروشندگان اتومبیل‌های وارداتی خود را احتکار کنند تا در روزهای آینده با سود بیشتری به فروش برسانند.


خودرو بی‌دلیل گران شد
در طول هفته‌های اخیر قیمت انواع خودرو‌های داخلی رشد تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده است که این موضوع مشتریان را با علامت سوال‌هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو روبه رو کرده است؟ خریداران خودرو مدام از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته اخیر بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی مواجه شده است؟
بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خودروسازان بر این باور هستند، قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این شکاف قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه‌گذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.
همین شکاف قیمت خودرو باعث می‌شود تا در طرح‌های فروش فوری سقف خودرو‌های عرضه شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظر‌های لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.
از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی به‌هم ریختگی قیمت‌ها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم می‌داند و معتقد است اگر خودرو‌های مردم تحویل داده می‌شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبه رو نبود. فروشندگان خودرو باید تاکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، می‌گویند وقتی عرضه‌ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار به‌هم ریخته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
رصد حال و هوای بازار
رصد قیمت های خودرو در روزهای اخیر حکایت از ارقام عجیب و غریبی دارد؛ ارقامی که حتی در مقایسه با روزهای آخر امسال تفاوت های اساسی داشته و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی‌کنند. یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: «هیچ اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و معلوم نیست چرا خودرو از اوایل هفته تا به امروز رشد کرده است.
بر اساس گزارش‌ها، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین ماه ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، طی چند روز گذشته به ۹۵ میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۶ وی ۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون تومان به ۱۱۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس از ۶۸.۵ میلیون به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.
این ماجرا در حالی در جریان است که به گفته برخی از فعالان بازار، به دلیل کاهش عرضه خودرو مخصوصا عدم عرضه اتومبیل‌های خارجی به بازار، قیمت‌ها رشد کرده و فروشندگان همچنان در انتظار افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده هستند. آنطور که از صحبت‌های فعالان بازار برمی‌آید، به دلیل قیمت‌گذاری سلیقه‌ای بسیاری از خودروهای ایرانی و خارجی با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شده‌اند.
به‌نظر می‌رسد بعد از بازار مسکن، خودرو جذابیت بالایی برای هدایت نقدینگی به سوی خود دارد. تجربیات گذشته در این زمینه نشان می‌دهد، جذب نقدینگی در هر بازاری می‌تواند به سادگی وضعیت عرضه و تقاضا را بر هم بریزد و در بهترین حالت، کالای مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند. در سال‌های اخیر این اتفاق در بازار خودرو بارها تکرار شده است. آنطور که گزارش‌های موجود ماجرا را روایت می‌کنند، سال گذشته 6 میلیون نفر در یک دقیقه،150 هزار میلیارد تومان به حساب شرکت سایپا واریز کرده و سایت این شرکت را برای چند ساعت پرترافیک کردند تا محصولی مانند پراید را خریداری کنند؛ همان خودرویی که تا بوده زیر سایه انتقادهای کارشناسی و حتی مردم قرار گرفته و در عرض یکسال گذشته از 22 میلیون تومان به 50 میلیون تومان رسیده است.
ماجرای خرید مردم از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه‌ها در این زمینه نوشتند، با پولی که مردم به حساب سایپا ریختند، می‌شود یکی از شرکت‌های بنز و لامبورگینی را خرید. حواشی این ماجرا همچنان ادامه دارد، تا جایی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در این زمینه ابزار نگرانی کرده و معتقد هستند تا زمانی که خودرو به دست بخش خصوصی سپرده نشده و تحت برنامه‌های دولت، مدیریت می‌شود، هر خبری درباره آشفتگی‌های این بازار دور از ذهن نیست و اوضاع این صنعت رو به بهبودی نمی‌رود. حکایت افزایش قیمت خودرو با بسته شدن یک شبه ثبت سفارش در تابستان سال 96 رقم خورد و در ادامه با اعمال تعرفه‌های جدید، به روزهای بهاری سال جاری رسید تا این بازار همه را غافلگیر کند و وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره کاهش قیمت‌ها درست از آب درنیاید.