5 اصلاح در قانون چک وارد مرحله اجرایی شد

متعاقب تصویب و ابلاغ قانون «اصلاح قانون چک»، و ابلاغیه بانک مرکزی، این بانک اهم مواردی را که به شبکه بانکی ابلاغ شده است، اعلام کرد.
1- بر این اساس مهلت 10 روزه برای ارسال اطلاعات چک‌های برگشتی به سامانه بانک مرکزی لغو شده و به محض صدور گواهی نامه عدم پرداخت، بانک ها مکلف به ارسال اطلاعات مذکور به این سامانه هستند.
2-بانک‌ها مکلف به درج کد رهگیری روی گواهی نامه عدم پرداخت هستند و بدیهی است به گواهی نامه بدون کد رهگیری در مراجع قضایی و ثبتی ترتیب اثر داده نخواهد شد.
3-به استناد تبصره 2 ماده 5 مکرر، اطلاعات چک‌های برگشتی اشخاص حقوقی در سابقه امضاکنندگان آن ها نیز نمایش داده خواهد شد و خروج اشخاص مذکور از شرکت تاثیری در موضوع فوق نخواهد داشت.


4-در خصوص واریز کسری مبلغ چک به حساب توسط صادرکننده برای رفع سوء اثر از آن، مدت زمان مسدودی مبلغ در حساب از دو سال به یک سال کاهش یافته است.
5-در صورت ارائه هر یک از مدارک مربوط به رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی مذکور در متن قانون (لاشه چک، رضایت نامه رسمی از دارنده چک، نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی ذی صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرایی در خصوص چک؛ حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب درخصوص چک) پیش از یک سال از تاریخ انسداد مبلغ چک، بانک باید به رفع انسداد از مبلغ مسدود شده اقدام کند.