ابلاغ دستور رهبر انقلاب به 2 وزیر برای حل مسئله کاغذ

در شرایطی که خبرهایی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی واردات کاغذ منتشر شده است، رهبر انقلاب از وزیران فرهنگ و صنعت خواستند تا مسئله کاغذ را حل کنند.
 ایشان روز گذشته  در بازدید خود از نمایشگاه کتاب تاکید کردند: «باید مسئله کاغذ را حل کرد؛ این‌طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.»
ساعتی بعد نیز معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری فرمایش های ایشان مبنی بر پیگیری وضع کاغذ و سامان دهی این موضوع را به وزیران ارشاد و صنعت ابلاغ کرد. به گزارش شاتا (پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت)، وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، پس از پایان بازدید حضرت آیت ا... خامنه ای، با حضور در جلسه مشترک وزیران صنعت و ارشاد که در ابتدای بازدید وزیر صنعت از نمایشگاه بین المللی کتاب تشکیل شده بود، دغدغه های رهبر انقلاب درباره موضوع کاغذ و آثار آن بر حوزه نشر را به اطلاع وزیران صنعت و ارشاد رساند. پس از ابلاغ دستور مقام معظم رهبری، جلسه ای با حضور رحمانی و صالحی وزیران صنعت و ارشاد و مسئولان مرتبط در دو وزارتخانه و نمایندگان از صنف نشر در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. 
به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این نشست مسائلی همچون تهیه کاغذ مورد نیاز ناشران، تهیه مواد مورد نیاز صنعت چاپ و مطبوعات بررسی شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه و در پاسخ به درخواست مدیران نشر برای تصمیم گیری درباره قیمت کاغذ، از پیگیری برای کنترل افزایش قیمت کاغذ خبر داد.


رضا رحمانی با اشاره به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ در سال ۹۷ افزود: امسال هم تلاش می‌کنیم با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب، جلوگیری و به بازار نشر کتاب کمک کنیم.
دو روز قبل بود که روزنامه خراسان در گزارشی تحت عنوان «ضربه کاری به پدافند رسانه ای»، به ارائه گزارشی در خصوص حذف ارز 4200 تومانی کاغذ پرداخت. موضوعی که در فضای جنگ رسانه ای و ارتباطاتی آن هم در بحبوحه جنگ اقتصادی با آمریکا، می تواند به سم مهلکی برای جریان خبرهای رسمی و موثق در کشور منتهی شود. ارز یارانه ای کاغذ یا حداقل کاغذ روزنامه و ناشران، از آن جایی قابل توجه است که اولاً به عنوان مثال در حوزه کاغذ روزنامه، رقم تخصیص آن در حدود 30 میلیون یورو بوده که به هیچ عنوان قابل توجه نیست. ثانیاً مصرف کنندگان کاغذ روزنامه و نشر در داخل کشور بر خلاف کالاهای دیگر مانند اقلام اساسی، کاملاً شفاف و مشخص هستند و می توان با نظارت دقیق تری بر کانال های توزیع، از نبود انحراف در تخصیص ارز یارانه ای به واردات آن، تا حد زیادی مطمئن شد. در همین حال، بررسی های خراسان در گزارش مذکور حاکی از این بود که با وجود تکذیب نشدن این خبر از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت، احتمال صحت آن کماکان وجود دارد.در این شرایط، دیروز خبرهایی مبنی بر رشد قیمت کاغذ در روزنامه های اخیر منتشر شد. به گزارش ایران آنلاین (پایگاه رسانه ای وابسته به روزنامه ایران)، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا، از افزایش 100 هزار تومانی قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد در 48 ساعت قبل خبر داد که رشد بیش از 22 درصدی را نشان می دهد.   
به گزارش تسنیم، وی همچنین با اشاره به سه برابر شدن قیمت کاغذ از زمانی که وزارت ارشاد عهده‌دار توزیع کاغذ در بازار شد و اعضای این اتحادیه کنار گذاشته شدند، افزود: از زمانی که مسئولیت کار به وزارت ارشاد سپرده شد، واردکنندگان ملزم شدند که کاغذ وارداتی خود را به وزارت ارشاد تحویل دهند و این وزارتخانه، کاغذ را تنها میان ناشران توزیع کند ولی هم اینک کاغذ در بازار آزاد با قیمتی معادل 3 برابر قیمت قبلی به فروش می‌رسد.
در هر حال به نظر می رسد اقتضائات فضای فرهنگی و آموزشی و همچنین رسانه ای، در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده، چنین افزایش قیمت هایی را بر نمی تابد. موضوعی که تذکر مقام معظم رهبری را نیز در پی داشته است.