سودای رکورد زنی درگینس

شعارشان، همدلی است. دور هم جمع شده اند تا شکلی از «ما می توانیم» را ثابت کنند، تا نشان دهند که اهالی خطه خراسان اگر اراده کنند، دست اندازها و گردنه‌های دشوار زندگی، برایشان سینه‌کش جاده ای صاف و هموار است. معتقدند می شود بار دشواری ها را با همراهی و همدلی سبک کرد و باور دارند که یک کار تیمی خوب می تواند به نتیجه ای درخشان منجر شود. به اتکای همین دیدگاه هم پا به عرصه رقابتی متفاوت گذاشته و عزم جزم کرده اند تا سکوی اول را از آن خود کنند. تیم «پسران خورشید»، یکی از شرکت کنندگان برنامه استعداد یابی «عصر جدید» است که در قسمت هشتم آن روی صحنه رفت. این گروه که در آن از نسل های دهه 60 تا 80 حضور دارند، با اجرای خوب و متفاوت شان تحسین داوران و تماشاگران را برانگیختند و  به مرحله دوم «عصر جدید» راه یافتند. اعضای این گروه هر کدام در رشته ای متفاوت تخصص دارند؛ از اسکیت(حرکات نمایشی)، ایروبیک حرفه ای و طناب زنی بگیرید تا تریال(حرکات نمایشی با دوچرخه)، فری استایل(حرکات نمایشی با توپ) و بیت باکس(تقلید صدای مدرن) و پارکور. خلاصه تلفیق اجرای هر کدام  از آن ها می شود یک برنامه دیدنی و پُرهیجان که مخاطبان را پای تلویزیون میخکوب می کند. اما این گروه که با رای داوران، به مرحله دوم این مسابقه راه یافته بود، یک شنبه شب نیز مهمان ویژه برنامه «عصر جدید» شد و با تعداد ۱۰۲ بار طناب زنی، رکوردی را در این بخش به ثبت رساند. به همین بهانه با سرپرست این‌ تیم جوان و چند نفر از اعضای آن هم صحبت شدیم تا از ماجرای انتخاب یک مسیر متفاوت برایمان بگویند:
 
تمرین در سخت ترین شرایط
رضا رودهی 23 ساله و اهل درگز است. او لیسانس تربیت بدنی دارد و 15 سالی می شود که در رشته طناب زنی به صورت حرفه ای فعالیت می کند و به همین واسطه، موفق به ثبت شش رکورد ملی شده و یک رکورد جهانی گینس را هم جابه جا کرده است. او به عنوان سرپرست تیم «پسران خورشید» برایمان از ورود این تیم به برنامه عصر جدید و انگیزه و هدف هایشان می گوید: خیلی اتفاقی تبلیغات این برنامه را دیدم و تصمیم گرفتم کسانی را که در حوزه اجرای نمایشی حرکات ورزشی فعالیت می کنند(و بنا به رشته فعالیتم مدت طولانی است آن ها را می شناسم) دور هم جمع کنم. برای مرحله اول سه هفته زمان داشتیم، اما مشکلات ریز و درشتی مانند نبود سالن ورزشی برای تمرین کار را برایمان سخت می کرد. جالب است بدانید فیلمی که برای راهیابی اولیه به مسابقه ارسال کردیم، در فضای باز و با هزار مشقت ضبط شده است اما نتیجه اش خوب بود و خبر دادند که به مسابقه راه یافته ایم. وی تاکید می کند: همه ما سال هاست که در رشته ورزشی مان فعالیت داریم و هرکدام از بچه ها عناوین قهرمانی کسب کرده اند اما به دلیل دیده نشدن این رشته های ورزشی ما هم در انزوا بوده ایم. قبل از دیده شدن در برنامه «عصر جدید»، هیچ سازمانی به ما توجه نمی کرد و تمام تمرینات را با هزینه شخصی در سالن های ورزشی و اغلب نیمه های شب انجام می دادیم اما خوشبختانه بعد از پخش برنامه، معاونت تربیت بدنی شهرداری مشهد و شهرداری منطقه ۱۱ سالنی را در ساعات پایانی شب ۱۲ تا ۴ بامداد در اختیار ما قرار دادند.رودهی ادامه می دهد: رده سنی اعضای گروه مان متفاوت است و از دهه 60 تا 80  در آن حضور دارند. حتی محصل هم داریم که به خاطر تمرین در ساعات دیروقت شب، کمی از درس و کلاس عقب افتاده بودند اما زمانی که کادر آموزشی مدرسه از تمرین ها مطلع شدند، با بچه ها همراهی کردند و خوشبختانه شرایط را جوری تطبیق دادند که خللی به درس و تحصیل شان وارد نشود.وی تاکید می کند: فشار تمرین ها  آن قدر زیاد است که گاهی اوقات دلسردی بین اعضای گروه به وجود می آید اما همدلی ها و انگیزه ها قوی تر از آن است که آن ها را متوقف کند. رودهی این را هم می گوید که تیم شان 18 عضو دارد اما یکی از کسانی که در برنامه کارت طلایی گرفته و در رشته پارکور فعالیت می کند نیز به جمع شان اضافه شده است و به زودی چند نفر دیگر هم به این جمع خواهند پیوست تا اجرایشان کامل تر شود. این ورزشکار درباره انگیزه و هدف های پیش روی این گروه نیز می گوید: تمام بچه ها در رشته خود حرفه ای هستند و انگیزه مان بعد از برنامه بیشتر شده است. نام «پسران خورشید» را برای گروه انتخاب کردیم چون از خطه ای می آییم که از برکت وجود حضرت رضا(ع) بهره مند است و دوست داریم برای مردم استان مان افتخارآفرینی کنیم. خیلی ها به حرکات ورزشی ما خندیدند، خیلی ها هم مشوق مان بودند. اما توقعی که الان داریم حمایت است تا بتوانیم پرچم دار شایسته ای برای مشهد و خراسان باشیم. وی یادآور می شود: کمتر از 10 روز دیگر باید برای دوره بعد راهی برنامه شویم. در این دوره با رای مردمی به مرحله بعدی راه می یابیم. جایزه تیم قهرمان 500 میلیون تومان است و به چهار تیم پایانی نیز مبالغی به عنوان هدیه داده می شود اما تلاش ما کسب سکوی اول خواهد بود. او می گوید که آرزوی وی و هم تیمی هایش ثبت رکوردهای ماندگار در گینس است.
کوتاه نمی آییم
در ادامه با وحید بهرام‌زاده که بزرگ تر تیم است و عضو باتجربه آن محسوب می شود، گفت وگو می کنیم. وی همدلی در گروه را عامل موفقیت می داند و از هدف های بزرگ تیم «پسران خورشید» می گوید: این برنامه و مسابقه برای ما پله اول است. هدف ما مسابقات جهانی است و مهم تر از آن تاسیس مرکز استعداد یابی برای جوانان مستعد و با انگیزه کشورمان. قصد داریم با تلاش فراوان این مرکز را راه اندازی کنیم تا کسانی که در این شاخه ها فعالیت می کنند، مانند ما اذیت نشوند و هنرشان دیده شود.این عضو 31ساله گروه، حدود دو دهه است که به صورت حرفه ای ایروبیک کار می کند. او می افزاید:  دست یابی به اهداف کوچک هدف های بزرگ تر را می سازد و تا به همه آن ها جامه عمل نپوشانی لحظه ای از تلاش دست برنمی داری. درست است که به خاطر برنامه «عصر جدید» دور هم جمع شدیم اما بعد از آن، به کارمان ادامه می دهیم. الان خیلی از مردم ما را می شناسند و مانند یک خانواده شده ایم‌ و زمانی که درگروه مشکلی به وجود می آید حلش می کنیم، نه این که صورت مسئله را پاک کنیم. همدلی را شعارمان می دانیم و امیدواریم به مدد آن، به آرزوهایمان برسیم و خواهیم رسید.


مشهدی ها، حمایت مان کنید
«رضا رضایی» ۲۸ ساله نیز ۱۵ سال است دوچرخه تریال کار می کند و چندین قهرمانی دارد؛ از اول کشوری تا مسابقات آسیایی. خودش برایمان می گوید: در سال ۲۰۱۳ مقام هفتم مسابقات آسیایی را کسب کردم. دو رکورد جهانی دو متر و 10 سانت و یک متر و 50 سانت را از آن خود کردم و در سال  94 پنج بار قهرمانی این رشته به من رسید.وی با گلایه می گوید: متاسفانه در کشور ما برای این شاخه های ورزشی حمایتی وجود ندارد و همین باعث می شود نه رکوردت ثبت شود نه دیده شوی. وی تصریح می کند: هدفم بالاتر از این هاست و برای قهرمانی در جهان تلاش می کنم. موضوعی که شاید باورش سخت باشد این است که تا قبل از برنامه عصر جدید و اجرای گروه ما حتی خانواده ام با فعالیت ورزشی ام موافق نبودند، اما بعد از اجرا باورم کردند و تاکید دارند که ورزش را ادامه دهم. ما فقط به حمایت مسئولان و مردم نیاز داریم تا هم به آرزوهایمان جامه عمل بپوشانیم هم نام مشهد و خراسان را پُرآوازه کنیم. از همشهری هایمان تقاضای حمایت داریم.
امید، عامل موفقیت پسران خورشید است
اما علی رودهی ۱۲ ساله که پنج سال است به صورت حرفه ای طناب زنی کار می کند و در مسابقات کشوری نیز حائز رتبه شده است، به ما می گوید: به حمایت و رای مردم نیاز داریم تا پرچم مشهد و خراسان را بالا نگاه داریم.  وی تاکید می کند که گاهی فشار تمرین آن هم در ساعات آخر شب، انرژی اش را می گیرد اما امید دارد که در این دوره‌ هم موفق شوند.