تحریم ایران نفت را ۱۰۰ دلاری می‌کند

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس به نقل از روزنامه تلگراف، اقتصاددانان بین‌المللی هشدار دادند که شوک نفتی ناشی از اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند. براساس این گزارش، دولت ترامپ قیمت نفت را هفته گذشته بالا برد؛ زمانی که واشنگتن نگرانی‌ها در زمینه تأمین نفت در بازار‌های جهانی را با لغو معافیت‌های نفتی ایران افزایش داد.
«آکسفورد اکونومیک» پیش‌بینی کرد، اگر قیمت‌های جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد رشد تولید ناخالص جهانی ممکن است به ۶ /۲ درصد برای سال ۲۰۲۰ کاهش یابد و تورم جهانی نیز به رقم ۴ درصد افزایش پیدا کند. تلگراف افزود: اقتصاددانان معتقدند که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ احیا خواهد شد و صندوق بین‌المللی پول نیز انتظار رشد ۶/۳ درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.
براساس این گزارش، تحلیلگران نگران هستند که با افزایش فشار‌های ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمت‌ها رکورد چند سال اخیرا را بشکند و به بالا‌ترین میزان خود برسد. دو شنبه هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های نفتی را برای واردات نفت از ایران تمدید کند. دولت امریکا سال گذشته به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت نفت به هشت کشور خریدار نفت ایران معافیت ۱۸۰ روزه اعطا کرد. دوره این معافیت‌ها روز ۱۲ اردیبهشت به پایان خواهد رسید و واشنگتن اعلام کرده است که به منظور افزایش فشار‌ها علیه ایران دیگر این معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد.
نگرانی اعراب از خشم ایران


«خالد جارالله» وزیر خارجه کویت گفت که این کشور در زمینه بسته شدن تنگه هرمز و تهدید‌ها در این زمینه با نگرانی نگاه می‌کند.
در حالی که مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند فعلاً تصمیمی برای بستن تنگه هرمز ندارند این مقام کویتی در این زمینه اظهارنظر کرده و می‌گوید: ما تهدید‌ها برای بستن تنگه هرمز را با نگرانی دنبال می‌کنیم و امیدواریم که همواره این منطقه از تنش‌ها به دور باشد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیراً گفت: «ما از گذشته تنگه هرمز و خلیج فارس را باز نگه داشته‌ایم و در آینده نیز چنین می‌کنیم، اما گر امریکا می‌خواهد وارد تنگه هرمز شود، باید با کسانی که از این تنگه حفاظت می‌کنند، یعنی سپاه پاسداران صحبت کند.»
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در این زمینه گفت: ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم، مگر اینکه دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز آن نباشد.
در همین حال یک کارشناس قطری تأکید کرد: اگر کشور‌های عربی مانند سعودی تصمیم بگیرند که با ایران وارد جنگ شوند، امریکا قادر به حمایت از آنان در برابر ایران نخواهد بود.
«عبدالعزیز آل اسحق» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی قطری در جریان «سمینار الجزیره» در دوحه با موضوع «واقعیت امروز کشور‌های خلیج فارس و فرسایش نفوذ عربستان سعودی»، از ضعف ارتش کشور‌های عربی و ناتوانی آنان انتقاد کرد.
آل‌اسحق در یک برنامه تلویزیونی گفت: «یک مسئله مهم وجود دارد؛ اگر ما تصمیم بگیریم که با ایران وارد جنگ شویم، نه امریکا قادر به حمایت از ما در برابر آن خواهد بود، نه ارتش‌های ما توانایی پشتیبانی از ما در برابر ایران را دارند.»
وی ادامه داد: «اگر دکتر ناصر الدویله روزی گفته بود که ارتش عراق، کویت را با اتوبوس اشغال کرد، من فکر می‌کنم [سازمان]حشدالشعبی- و نه ایران- اگر بخواهد عربستان سعودی را اشغال کند، با اپلیکیشن اوبر [تاکسی اینترنتی Uber]آن را اشغال خواهد کرد.»
ناصر الدویله، نماینده پیشین پارلمان کویت و از افسران پیشین ارتش این کشور بود. او در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که ارتش عراق با اتوبوس توانست کویت را اشغال کند، نه با تانک یا تجهیزات نظامی.
آل‌اسحق با تأکید بر ضعف ارتش‌های عربی و «قدرت و نفوذ ایران در منطقه» تصریح کرد: «خیلی حرف جنگ با ایران را تکرار کرده‌اند این روزها. هیچ جنگی با ایران رخ نخواهد داد، نه الان، نه ۲۰ سال دیگر نه ۵۰ سال دیگر.»
عبدالعزیر آل اسحاق، روزنامه‌نگار، نویسنده و مجری تلویزیونی «لکم القرار» (تصمیم با شماست) است که مؤسسه پرورشی، علوم و توسعه جامعه قطر آن را تولید می‌کند.