مردم همچنان کتاب می‌خرند مسئله کاغذ را حل کنید

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب در ساعات اولیه صبح دیروز با حضور در مصلای امام خمینی (ره) از بخش‌های مختلف سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن گفت‌وگو با ناشران در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند. ناشران و غرفه‌داران راهرو‌های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ شبستان اصلی با دیدن ایشان غافلگیر شدند چراکه در بازدید امسال، تمام کسانی که کارت غرفه‌داری نمایشگاه را دارند، امکان حضور در غرفه‌ها برایشان فراهم شده است. ایشان در جریان این بازدید، فرمودند: صورت وضعیت نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند. دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی (وزیر ارشاد) باید توجه کند.
آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: باید مسئله کاغذ را حل کرد، این‌طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.
انتظارات رهبر انقلاب از وزارت ارشاد
سخنگوی نمایشگاه کتاب با ابراز خرسندی از بازدید حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب گفت: رهبر معظم انقلاب پس از بازدید، انتظارات خود را از وزارت ارشاد در راستای تولید کتاب‌های خوب و محتوای ارزشمند برای نسل جوان مطرح کردند. ایوب دهقان‌کار در گفت‌وگو با فارس، درباره بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: این گونه نبود که ایشان تنها غرفه‌های خاصی را برای بازدید انتخاب کرده باشند. در این بازدید معظم‌له نگاه جامعی داشتند و با سعه صدر از سالن‌های متعدد بازدید کردند.


سخنگوی نمایشگاه کتاب با بیان اینکه رهبر انقلاب در جمع صمیمانه حاضر در نمایشگاه کتاب توصیه‌هایی ارائه فرمودند، گفت: رهبر انقلاب منویاتی را درباره ضرورت تولید کتاب‌های خوب مطرح کردند و اینکه ما از تبلیغات منفی غرب مبنی بر نبود آزادی و آزادی در حوزه کتاب نهراسیم، ایشان فرمودند: آن‌ها محدودتر هستند و با یک رندی سانسور‌ها را نشان نمی‌دهند.
دهقان‌کار افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: کشور‌های غربی فوق‌العاده محدود هستند، اما با یک زیرکی القا می‌کنند اینجا آزادی مطلق وجود دارد، ولی در ایران اینگونه نیست، در صورتی که برعکس است و اتفاقاً در غرب محدودیت کتاب وجود دارد. ما نباید از القائات آن‌ها بهراسیم.
حمایت رهبری از تولید کاغذ ایرانی
مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز با ابراز خرسندی از بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب گفت: رهبر انقلاب دقایقی در غرفه مجمع نشستند و بنده چند نکته را طرح کردم. مسئله اول درباره کتاب‌های پرفروش و پرخواننده جبهه انقلاب اسلامی بود و اینکه استقبال و علاقه‌مندی مردم در این سال‌ها نسبت به ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و این گفتمان، به مراتب بیشتر از قبل شده است. نیلی گفت: ما الان برخی کتاب‌هایمان با فاصله یک سال به تیراژ صد و چند هزار جلد می‌رسد که شکرش لازم است، اما نکته دومی که طرح کردم، در موضوع کاغذ و گرفتاری صنعت چاپ و نشر بود. اینکه با دلار سه برابر شده قیمت کاغذ نباید ۵/۵ برابر شده باشد! اما ما تا وقتی این دشمن را داریم، گرفتاری هم وجود دارد. برای همین باید خودکفا شویم تا از گرفتاری‌ها برهیم.
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصریح کرد: رهبر انقلاب هم فرمودند: همین صحیح است. در مورد کاغذ و جریان تولید کاغذ داخلی، تنها ارشاد محور عملیات نیست بلکه وزارت صمت باید ورود کند. معظم‌له در ادامه وزیر صنعت را اهل کار و تلاش جدی معرفی کردند.
نیلی افزود: در موضوع کاغذ ایشان فرمودند: من کمک خواهم کرد. شما تشکل‌های نشر زمینه را فراهم کنید من کمک می‌کنم. بنده نیز عرض کردم ما نامه‌ای را ارسال کرده‌ایم و اولیات را انجام داده‌ایم. آقا هم فرمودند: من کمک می‌کنم و لازم باشد دستورات لازم را هم می‌دهم.
مقام معظم رهبری فرمودند: هر کاری که انجام شده، کم است! ناشران، نویسندگان و شاعران همچنان باید تلاش کنند؛ کاری که پهلوی با قاجار کرد و حقایق پشت پرده مدل مدیریتی آن‌ها را برملا کرد، ما با پهلوی نکردیم و همچنان کار بر زمین مانده بسیار است.
تلاش برای نشر کتب دفاع مقدس
مدیر انتشارات ملک اعظم نیز درباره بازدید رهبر انقلاب از غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب گفت: رهبر انقلاب ضمن بازدید از غرفه انتشارات ما برای چاپ کتاب‌های با محوریت دفاع مقدس توصیه کردند ما تلاش خود را بیشتر کنیم.
علوی گفت: ما در این بازدید دو کتاب جدید سعید عاکف به نام‌های هم‌رنگ خدا و بزم باران را خدمت ایشان معرفی کردیم. کتاب نخست چند روزی است به نمایشگاه آمده و درباره شهید درویشی است که بسیار مورد اقبال مخاطبان است و کتاب دوم به چاپ ششم رسیده و درباره فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان است. پس از معرفی این کتاب‌های آقای عاکف، رهبر انقلاب فرمودند: سعی و تلاش خود را در راستای انتشار کتاب‌های دفاع مقدس افزایش دهید. ما نیز در این دیدار سه کتاب هم‌رنگ خدا، بزم باران و گمشده مزارشریف را به ایشان هدیه کردیم.
شهرستان ادب دیگر غرفه مورد بازدید رهبر انقلاب بود که مسئول این غرفه به کتاب‌هایی که به رهبرمعظم انقلاب معرفی کرده است، اشاره کرد و گفت: «من پناهنده نیستم»، مجموعه «آنجا که نامی نیست» و «قاف» از جمله کتاب‌هایی بود که به ایشان هدیه دادیم. همچنین مجموعه قصاید امیری اسفندقه با عنوان «سیاه مست قصیده ساقه تاک» کتابی بود که ایشان بخشی از آن را خواندند. وی ادامه داد: زمانی که کتاب‌های خروجی مدرسه رمان و انجمن آفتابگردان‌ها را به ایشان معرفی کردیم، ایشان از این خروجی‌ها تعریف کرده و آفرین گفتند. کتاب «هیاهو» خروجی انجمن آفتابگردان‌ها از دیگر کتاب‌هایی بود که رهبری از آن تعریف کردند. انتشارات علم دیگر غرفه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب از آن بازدید کردند. مسئول غرفه انتشارات علم نیز با ابراز خرسندی از این بازدید گفت: معظم‌له از ما درباره میزان استقبال از کتاب‌های مرحوم باستانی پالیزی سؤال کردند که ما گفتیم نسبتاً استقبال خوب است.
انتشارات مسجد مقدس جمکران از جمله ناشرانی بود که در جریان بازدید رهبر انقلاب قرار داشت و مسئول این غرفه انتشارات از تعریف رهبر انقلاب از صادق کرمیار و کتاب‌هایش سخن گفت و افزود: زمانی که کتاب «مستوری» صادق کرمیار را به ایشان معرفی کردیم، ایشان گفتند، آقای کرمیار دو کتاب خوب دیگر هم دارد. من عرض کردم «درد» و «نامیرا» که ایشان فرمودند: «نامیرا» کتاب بسیار خوبی است.