برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر

بسم‌الله الرحمن الرحیم
رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین سخنرانی خود درباره شاه عربستان گفته است عربستان سعودی غیر از پول هیچ چیز دیگری ندارد. من شاه عربستان را دوست دارم زیرا فقط با یک تلفن با او 500 میلیون دلار به دست آوردیم. وی در یک سخنرانی عمومی در «ویسکانسین» افزود: «عربستان از ما خیلی خرید می‌کند. آنها‌ 450 میلیارد دلار از ما خریدند. افرادی هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان هستند اما من نمی‌خواهم این 450 میلیارد دلار را از دست بدهم.»
منظور دونالد ترامپ از افرادی که خواهان توقف مراودات آمریکا با عربستان هستند، کسانی است که می‌گویند عربستان با کشتن جمال قاشقچی، کشتار مردم یمن و حمایت مالی از تروریست‌ها در منطقه خاورمیانه، تمام قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشته و برخلاف موازین حقوق بشر عمل می‌کند. بنابراین آمریکا نباید با این کشور روابط عادی داشته باشد و باید فروش سلاح به عربستان را متوقف نماید.
علاوه بر این، پیداست که سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا با کشتار 37 نفر از شهروندان عربستان که هفته گذشته صورت گرفت نیز مرتبط است. ترامپ خواست با این سخنان یکبار دیگر به مخالفان رابطه با عربستان و حمایت از آل‌سعود بفهماند که سران عربستان هرکاری بکنند به دلیل اینکه ثروتمند هستند و می‌توان آنها را دوشید، باید چشم‌ها را بر جنایات آنها بست و اجازه داد هرکاری را که برای ماندن بر تاج و تخت لازم می‌دانند انجام دهند.


اعدام 37 نفر از شهروندان عربستان که به اعتراف شبکه تلویزیونی آمریکائی «سی‌ان‌ان» به استناد اعترافات اجباری و بدون استناد به مدارک معتبر محکوم به اعدام شده بودند، اعتراض جهانی را برانگیخت و تمام مجامع حقوق بشری و بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان به این کشتار بی‌رحمانه اعتراض کردند. از این 37 نفر 32 نفر شیعه و روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه عربستان بودند که به جرم اعتراض به ظلم آل‌سعود و عدم رعایت حقوق شهروندان و بدون آنکه مرتکب اقدام خلافی شده باشند اعدام شده‌اند. این واقعه نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا به‌راحتی تمام قوانین بین‌المللی و ضوابط حقوق بشری را قربانی پول می‌کند. وی در سخنرانی اخیر خود نکته‌ای را از مکالمه خود با شاه سعودی نقل می‌کند که علاوه بر نگاه مادی رئیس‌جمهور آمریکا به همه چیز، از لحن اهانت‌آمیزش نسبت به شاه سلمان نیز حکایت دارد. وی گفته است: «من به شاه عربستان گفتم تو را دوست دارم و به‌خاطر شما هرکاری می‌کنم چون شما پول زیادی دارید. شاه عربستان به من گفت هیچکس تاکنون چنین سخنانی به من نگفته، شما چطور این مطالب را به من می‌گوئید؟ به او گفتم آنها چون احمق بودند این مطالب را به شما نمی‌گفتند.»
ترامپ با نقل این سوال و جواب، یکبار دیگر بر این واقعیت تلخ تکیه کرده است که آمریکای ترامپ به آل‌سعود به‌عنوان گاوهای شیرده نگاه می‌کند و تا می‌تواند آنها را می‌دوشد و به همین دلیل حاضر است چشم‌های خود را بر جنایات آنان ببندد. ترامپ، علیرغم اعتراضات زیادی که در داخل آمریکا به او می‌شود، فروش سلاح به عربستان را ادامه می‌دهد و در کشتار مردم مظلوم یمن از آل‌سعود حمایت می‌کند. همین سیاست را دولت ترامپ در مورد حمایت عربستان از تروریست‌ها و جنایاتی که تروریست‌ها در سوریه مرتکب می‌شوند و جنایات شیوخ آل‌خلیفه علیه شهروندان بحرینی نیز ادامه می‌دهد.
بی‌عملی دولت‌های غربی از آمریکای ترامپ گرفته تا انگلیس و آلمان و فرانسه در قبال کشتار وحشیانه 37 شهروند بی‌گناه عربستانی توسط آل‌سعود، برگ سیاه دیگری بر پرونده پر از ریا و تزویر و دروغ این مدعیان حمایت از حقوق بشر افزود و چهره زشت آنها را یکبار دیگر به جهانیان نشان داد. آل‌سعود هرچند از بی‌عملی و بی‌تفاوتی قدرت‌های غربی نسبت به جنایاتی که مرتکب می‌شوند سوء‌استفاده می‌کنند و پایه‌های حکومت خود را بر خون بی‌گناهان قرار می‌دهند، ولی مجبور خواهند شد به این واقعیت تن دهند که سرانجام چنین حکومتی غرق شدن در دریای خون بی‌گناهان است. این، سنت الهی است که ظلم پایدار نیست و ظالم به سزای عمل خود در همین جهان خواهد رسید.
سایر اخبار این روزنامه
فوربس: خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کنند رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» وزیر ارتباطات: رها کردن ریشه‌ جنایات و مقصرسازی فضای مجازی ساده‌انگارانه است ضارب روحانی همدانی در درگیری مسلحانه با ماموران پلیس به هلاکت رسید برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید هشدار سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در یمن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: خواهان بستن تنگه هرمز نیستیم نیروگاه اتمی بوشهر امروز تولید برق را از سرمی گیرد مجری طرح گندم: خرید گندم در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت دفاع قاطع سناتور مشهور آمریکایی از برجام در حضور پمپئو فریدمن:ترامپ ونتانیاهو یک روح در دو بدن هستند نیویورک تایمز تحت فشار صهیونیست‌ها کاریکاتور خود را حذف کرد کشتی فرنگی قهر مانی آسیا - چین قهرمانی شاگردان «بنا» با 4طلا و 3برنز رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید