دفاع قاطع سناتور مشهور آمریکایی از برجام در حضور پمپئو

«مایک پمپئو» اخیرا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شد. «رند پال» سناتور ایالت کنتاکی و از چهره‌های سیاسی شناخته شده در آمریکا با دفاع مستدل از توافق هسته‌ای برجام، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران را محکوم کرد.
رند پال، سناتور جمهوری‌خواه که به‌خاطر مواضع متفاوتش چهره‌ای شناخته شده در صحنه سیاسی آمریکاست، با اشاره به استاندارد دوگانه دولت ترامپ در قبال ایران و عربستان سعودی گفت: «باید بپذیرید که خاورمیانه سه قدرت بزرگ (ایران، عربستان و اسرائیل) دارد. شما نمی‌توانید چیزهایی را از ایران بخواهید که از عربستان و اسرائیل هرگز مطالبه نمی‌کنید.».
وی با اشاره به واردات گسترده تسلیحات ازسوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک را بازدارنده و به عنوان واکنشی در قبال گسترش تسلیحات کشورهای همسایه دانست. وی سپس حمایت دولت ترامپ از اقدامات نظامی عربستان در یمن را تقبیح کرد.
رند پال که به همراه «برنی سندرز» از معدود مخالفان طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است در ادامه شروط 12 گانه پمپئو برای توافق با ایران را به باد انتقاد گرفت.


این سناتور شناخته‌شده در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که ایران را با القاعده مرتبط دانست، با اشاره به شیعه‌مذهب بودن کشور ایران و اختلافات عقیدتی با گروه‌هایی چون القاعده، چنین ادعایی را رد کرد. وی ریشه گروه‌های تروریستی و جهادی را عربستان سعودی دانست و با اشاره به یکی از ایمیل‌های لو رفته هیلاری کلینتون، عربستان را به تامین مالی و تسلیحاتی داعش و گروه‌های افراطی در سوریه متهم کرد.
سناتور پال همچنین در ادامه از اینکه پمپئو احتمال جنگ با ایران با تکیه بر مجوز سال 2001 کنگره را رد نکرده است، ابراز نگرانی و تصریح کرد: «باید بگویم که شما هیچ قدرت یا اختیاری ازسوی کنگره برای اعلام جنگ با ایران ندارید. من نمی‌خواهم درباره این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست است یا خیر بحث کنم، حرف من این است که شما هیچ اختیاری ازسوی کنگره برای ایجاد یک جنگ علیه ایران ندارید. اگر می‌خواهید با ایران جنگ کنید، مجبورید که از ما اجازه بگیرید. این مسیری تاریخی است که قانون اساسی مشخص کرده است. این بسیار روشن است که تنها کنگره است که می‌تواند اعلام جنگ کند.»
متن کامل این جلسه بدین شرح است. تذکر این نکته نیز لازم است که چاپ این مطلب به معنای تایید تمام مطالب وی نیست.
سناتور پال: من فکر می‌کنم بسیاری اذعان دارند که توافق با ایران نقص‌هایی دارد و یکی از بزرگ‌ترین نقص‌هایش این است که تمام 100 میلیارد دلار یکجا آزاد شد به جای آن که تدریجی یا ذره‌ ذره در طی یک دوره زمانی طولانی‌تر انجام گیرد. گفته می‌شود «این 100 میلیارد دلاری که آزاد شد مشوق بزرگی بود که ایران را وادار کرد توافقنامه برجام را امضا نماید. این هویج، مشوقی بود که داده شد. آنها چیز خوبی به دست آوردند و ما اکنون تبعیت و اجابت می‌خواهیم و به همین دلیل الان درحال خروج از توافق هستیم.»
خب سوال این است که مشوق‌های بعدی که باعث شود آنها چیزی را امضا کنند چیست؟ یا اینکه مشوقی در کار نخواهد بود؟ من فکر می‌کنم دو امکان وجود دارد که اساساً چه اتفاقی خواهد افتاد:
اعمال شدیدترین تحریم تاریخ علیه ایران که ممکن است کارگر نیافتد، این یک امکان است زیرا یک‌جانبه است و برخی می‌گویند تحریم‌های یک‌جانبه موثر واقع نمی‌شوند. فرض کنیم که اثر نکند. یعنی اروپا، چین و روسیه همچنان به تجارت با ایران ادامه خواهند داد و ایران می‌گوید خب این‌ها دارند با من تجارت می‌کنند پس ما فقط به پایبندی به توافقنامه ادامه می‌دهیم. آنها سلاح‌ها یا فناوری هسته‌ای را بیشتر توسعه نمی‌دهند. اما هیچ چیز دیگری که شما می‌خواهید را انجام نخواهند داد: موشک‌های بالستیک، تروریسم کمتر. پس واقعا، اساسا ما به آنچه که می‌خواهیم نمی‌رسیم اگر تحریم‌ها موثر واقع نشوند.
امکان دوم: فرض کنیم که تحریم‌ها حتماً موثر واقع شوند. ما به اندازه کافی کنترل روی پولی که از جانب ما در اروپا جریان دارد، داریم. اروپا تجارت زیادی با ما دارد. یورو تسلیم می‌شود. اروپا تسلیم می‌شود. و فرض کنیم که این کارگر افتد و فشار کافی به ایران وارد آید. پس دو امکان در مورد واکنش ایران وجود خواهد داشت.
اولین امکان این است که آنها می‌گویند جناب پمپئو! ما عاشق این راهبرد 12بندی شما هستیم و آن را خواهیم پذیرفت! معتقدم این غیرمحتمل است.
امکان دوم؛ اگر تحریم‌ها اثر کند و فشار کافی به آنها وارد کند و ایران این فشار را لمس کند این است که آنها برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود را از سر می‌گیرند.
پس اینها، دو احتمال هستند. اما من مایلم که به سراغ 12 گامی که شما می‌خواهید ایران انجام دهد بروم و به نوعی آنها را واکاوی کنم که اینها اگر شما از آنچه از منظر ایران مهمتر به نظر می‌رسد به آنها نگاه کرده باشید چه معنایی می‌دهد.
بنابراین اولین گام شما در اینجا این است که، این در طی برجام حاصل شده است اما هیچ‌کس واقعاً آن را انجام نداد. می‌گوید شما از ایران می‌خواهید تا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌ خود را فاش کند. بگذارید که اسرائیل را جایگزین ایران کنیم. آیا کسی فکر می‌کند که اسرائیل ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای‌ خود را فاش می‌کند؟ اما شما خواهید گفت که آنها دوست ما هستند. درست، اما از نظر ایران، اسرائیل یک رقیب و یک رقیب منطقه‌ای است.
بگذارید که عربستان سعودی را اینجا قرار دهیم. آیا عربستان سعودی ابعاد نظامی برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را برملا خواهد کرد؟ برخی می‌گویند که آنها واقعاً چنین چیزی ندارند.
اما حدس من این است که پرونده‌هایی در CIA وجود دارد که می‌گوید شما می‌دانید آنها در مورد خرید آن با افرادی چه صحبت‌هایی کرده‌اند. برخی نیز می‌گویند که فناوری اتمی را خریداری کرده‌اند. مطمئنم که شما از آن خبر دارید. احتمالاً نمی‌توانید آن را تایید کنید. اما بیایید عربستان سعودی را اینجا قرار دهیم. آنها مایلند در مورد هرکاری که برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای انجام داده‌اند بحث کنند؟ خب واقعا چیزی که شما می‌خواهید چیزی است که آنها (ایران) هرگز با آن موافقت نخواهد کرد؟ درست است؟
شما می‌توانید تلاش کنید که آنها را فلج کنید. چیزی شبیه به تسلیم شدن بی‌قید و شرط. اما به آن وضعیت نخواهید رسید. بگذریم.
من دوست ندارم آنها کشورهای اطراف و ما را با موشک‌های بالستیک‌شان تهدید کنند. هیچ‌کس دوست ندارد. اما آنها فقط به ما واکنش نشان نمی‌دهند بلکه به عربستان سعودی هم واکنش نشان خواهند داد. یک جنگ هزارساله در این منطقه وجود دارد. یک جنگ هزارساله مذهبی؛ و بین این دو کشور دشمنی و عداوت وجود دارد. وقتی ما برای عربستان سلاح تامین می‌کنیم و سعودی‌ها موشک‌های بالستیک می‌خرند – سعودی‌ها هم برنامه موشک‌های بالستیک دارند – ایران به این چیزها واکنش نشان می‌دهد. عربستان و متحدانش، شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج(فارس)، هشت برابر ایران برای تسلیحات هزینه می‌کنند. بنابراین وقتی به ایران می‌گویید برنامه موشکی را کنار بگذار اما به عربستان و اسرائیل هیچ نمی‌گویید، فکر می‌کنید هیچ وقت آنها چنین چیزی را امضا می‌کنند؟
باید ایران را فلج کنید و مردم این کشور در خیابان از گرسنگی بمیرند تا بتوانید مجبورشان کنید برنامه موشکی بالستیک خود را کنار بگذارند. اگر توافق با ایران را حفظ می‌کردید و بعد به ایرانی‌ها می‌گفتید که ما مسابقه تسلیحاتی کمتری در منطقه را می‌طلبیم و ما خواهان صلح شما با عربستان هستیم. اگر می‌توانستیم عربستان سعودی را پای میز مذاکره با ایران بیاوریم و بنشینند و در مورد توقف برنامه موشک‌های بالستیک با هم بحث کنند؛ آیا نمی‌توانستیم شاید شاهد توقف موشک‌های بالستیک باشیم؟ وقتی به روسیه رفتیم تسلیم نشدیم و نگفتیم که ما سلاح‌هایمان را تحویل می‌دهیم و روس‌ها هم‌چنین چیزی نگفتند. ما نشستیم و آن را مکتوب کردیم و به توافق رسیدیم.
اگر شما صحبتی از عربستان سعودی، صحبتی از اسرائیل به میان نیاورید و فقط به ایران توجه کنید و منزوی کردن آن؛ این وضعیتی نیست که آنها به این مساله نگاه می‌کنند. من فکر نمی‌کنم که آنها 12 ایده‌ شما و کاری که از آنها می‌خواهید انجام دهند را مشتاقانه بپذیرند.
پمپئو: جناب می‌توانم یک نکته را روشن کنم؟ فکر می‌کنم مثال عربستان نمونه منطقی است. ما به سعودی‌ها دقیقاً همان چیزی را گفتیم که از ایران خواسته‌ایم. که در مورد برنامه هسته‌ای‌شان صحبت کنند؟ عربستان خواستار برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شد و ما هم به آنها گفته‌ایم که ما یک شرایط طلایی را خواستار هستیم. بخش 123 توافقنامه با آنها را داریم که آنها حق غنی‌سازی نخواهند داشت. همان چیزی که من از ایران نیز خواسته‌ام.
سناتور پال: ما اطلاعات و گزارش‌هایی درباره گفت‌وگوی عربستان با اشخاصی در پاکستان و جاهای دیگر در مورد خریداری فناوری هسته‌ای داریم؟
پمپئو: قربان نمی‌توانم اینجا به این سوال پاسخ بدهم.
سناتور پال: خب این را من می‌گذارم به حساب اینکه شما هم تایید می‌کنید این اطلاعات را داریم. این می‌شود یکطرفه بازی کردن مگر آن که ما درک کنیم که در آن زمین دو بازیگر بزرگ هستند، در واقع سه بازیگر بزرگ. ایران، اسرائیل و عربستان سعودی. ما از ایران چیزهایی را می‌خواهیم که مایل نیستیم از دیگری آن را مطالبه کنیم و این که خودمان هم هرگز انجام نمی‌دهیم. من با شما موافق نیستم آقای سناتور، ما از بیشتر ملت‌ها دقیقاً همان چیزهایی که از ایران خواسته‌ایم را درخواست کرده‌ایم. برویم سراغ بند بعدی از پیشنهاد 12 بندی شما. «توقف حمایت نظامی از حوثی‌های یمن». دوباره اینجا از ایران خواسته‌اید که آن را متوقف کند و از عربستان نمی‌خواهید تا بمباران یمن را متوقف کند.
در واقع اگر به فاجعه‌ انسانی، یعنی یمن نگاه کنیم دقیقاً بر گردن سعودی‌هاست و ما دوباره از ایران می‌خواهیم که از حمایت دست بکشد. گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد. وزارت دفاع می‌آید و می‌گوید که می‌دانستید عربستان مورد حمله 32 موشک قرار گرفته است. درحالی که عربستان سعودی 16 هزار بار یمن را بمباران کرده است. هیچ‌کس حتی از آن حرفی نمی‌زند. طوری رفتار می‌کنیم انگار که اصلاً اتفاق نیافتاده است. اگر ما آن قدر نسبت به دو طرف این جنگ بی‌توجه هستیم هرگز به جایی نمی‌رسیم. ایران دست از این کار نخواهد کشید.
اما ممکن است؛ در صورتی که آنها را با سعودی‌ها بر سر یک میز بنشانیم و بگوییم که این مسابقه تسلیحاتی هیچ معنایی ندارد و عربستان سعودی مایل باشد که سر میز بنشیند. آیا عربستان سعودی مایل است که با خروج تمام نیروها به دستور ایران از تمامیت ارضی سوریه برنامه‌های موشکی خود را متوقف کند؟ گروه‌های زیادی آنجا حضور داشتند. حتی داعش، آنها سلاح از عربستان و قطر می‌گرفتند.
در واقع یکی از ایمیل‌های لو رفته کلینتون به پودستا یا برعکس که ویکی‌لیکس منتشر کرد این است می‌گوید خدای من ما باید جلوی عربستان و قطر را در تامین مالی داعش بگیریم این یک ایمیل مستقیم بوده است. آنها تصدیق می‌کنند که این مساله را می‌دانسته‌اند و دارند تایید می‌کنند که مساله این بوده است اما سلاح‌ها به سمت انواع مدل گروه‌های افراطی حاضر در آنجا سرازیر می‌شده است. اگر می‌خواهید ایران دست بکشد، در واقع عربستان سعودی و قطر 10 برابر مشکل‌آفرین‌تر هستند.
در کل، جنگ سوریه شاهد حضور این جهادگرای افراطی است. مردمی که به ما حمله کردند. اهل عربستان سعودی بودند. ما این را نادیده می‌گیریم. ما با ولخرجی تمام آنها را به بمب‌های بیشتر تجهیز کردیم پس در واقع تا زمانی که متوجه نشویم که دو طرف در این جنگ حضور دارند. سه طرف در جنگ خاورمیانه، ما به هیچ توافقی نمی‌رسیم. من فکر می‌کنم کار ساده‌لوحانه بود که از توافق با ایران خارج شدیم و فکر می‌کنم که از این بدتر هم خواهد شد.
*آقای پمپئو شما نمی‌توانید مطالباتی را از ایران داشته باشید ولی هرگز آنرا از عربستان و اسرائیل مطالبه نکنید
*سناتور «رند پال»: این عربستان است که از تروریسم حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند، نه ایران
*سناتور آمریکایی: آقای پمپئو شما از یک طرف اسرائیل و عربستان را به انواع تسلیحات مجهز می‌کنید و آنوقت توقع دارید ایران موشک بالستیک نداشته باشد؛ آیا این منطقی است؟!
*سناتور «پال» خطاب به پمپئو: عربستان در یمن جنایت می‌کند و آنوقت ما از ایران می‌خواهیم دست از حمایت از مردم یمن بردارد! عربستان 16 هزار بار یمن را بمباران کرده، حالا وقتی ارتش یمن 32 موشک به عربستان زده، ما فریاد برمی‌آوریم!
سایر اخبار این روزنامه
فوربس: خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کنند رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» وزیر ارتباطات: رها کردن ریشه‌ جنایات و مقصرسازی فضای مجازی ساده‌انگارانه است ضارب روحانی همدانی در درگیری مسلحانه با ماموران پلیس به هلاکت رسید برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید هشدار سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در یمن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: خواهان بستن تنگه هرمز نیستیم نیروگاه اتمی بوشهر امروز تولید برق را از سرمی گیرد مجری طرح گندم: خرید گندم در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت دفاع قاطع سناتور مشهور آمریکایی از برجام در حضور پمپئو فریدمن:ترامپ ونتانیاهو یک روح در دو بدن هستند نیویورک تایمز تحت فشار صهیونیست‌ها کاریکاتور خود را حذف کرد کشتی فرنگی قهر مانی آسیا - چین قهرمانی شاگردان «بنا» با 4طلا و 3برنز رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید