وزیر ارتباطات: رها کردن ریشه‌ جنایات و مقصرسازی فضای مجازی ساده‌انگارانه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به برخی افراد که گفته‌اند نبودنِ نظارت بر فضای مجازی باعث قتل یک انسان بی‌گناه شده است، ضمن ابراز تاثر از این جنایت غیرانسانی در اینستاگرام خود نوشت: عوامل ریشه‌ای باید بررسی شوند، این‌که مثلا اسلحه چگونه به این راحتی در دسترس این فرد بوده؟
ظهر روز شنبه فردی با شلیک دو گلوله کلاشینکف، حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی 46 ساله، امام جماعت یکی از مساجد همدان را در خیابان شهدا این شهر به قتل رساند.
ضارب پس از متواری شدن از محل، اقدام به اطلاع‌رسانی از این جنایت و انتشار تصاویر همراه با اسلحه از طریق شبکه‌های مجازی کرد و همین موضوع دستمایه‌ای شد برای برخی افراد که «فضای مجازی» به عنوان علت‌العلل معضلات اجتماعی معرفی شود.
محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام خود و در واکنش به این مسئله و نگاه افرادی که اعتقاد دارند به دلیل ضعف نظارت به فضای مجازی چنین اتفاقی رخ داده است، نوشت: آزادی و امنیت هر دو از حق‌الناس است. یک جنایت وحشیانه و غیر انسانی رخ داده است، هر انسانی با شنیدن چنین خبری، متاثر می‌شود.


وی افزود: در سایر کشورها هم هر از چند گاهی اخباری از اینگونه جنایات منتشر می‌شود، اما عموما بررسی می‌کنند که عوامل ریشه‌ای چه بوده است. مثلا اسلحه چگونه به این راحتی در دسترس این فرد بوده؟ انگیزه‌اش چه بوده؟ و سپس در آن مواضع اصلاحاتی انجام می‌دهند. نگاهی اگر به صفحه این جنایتکار بیاندازید، نژادپرستی در آن موج می‌زند.
وزیر ارتباطات در ادامه گفت: ساده انگارانه است همه علل ریشه‌ای را رها کنیم و صرفا انتشار خبر جنایت در شبکه‌های اجتماعی را معادل همه علل بدانیم.
جهرمی تصریح کرد: همین که امروز، شما مطالبه می‌کنید و من مسئول پاسخ می‌دهم و افکار عمومی قضاوت می‌کند، از دستاوردهای شبکه‌های اجتماعی است، اسمش گزارش به مردم است نه شوآف و البته مردم فرق این دو را خوب می‌دانند.
وی در پایان گفت: صد البته ما باید پلیس را در امر امنیت در فضای مجازی، یاری کنیم. از ابتدای سال تدوین برنامه تقویت توان فنی پلیس را آغاز کرده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
فوربس: خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کنند رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» وزیر ارتباطات: رها کردن ریشه‌ جنایات و مقصرسازی فضای مجازی ساده‌انگارانه است ضارب روحانی همدانی در درگیری مسلحانه با ماموران پلیس به هلاکت رسید برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید هشدار سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در یمن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: خواهان بستن تنگه هرمز نیستیم نیروگاه اتمی بوشهر امروز تولید برق را از سرمی گیرد مجری طرح گندم: خرید گندم در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت دفاع قاطع سناتور مشهور آمریکایی از برجام در حضور پمپئو فریدمن:ترامپ ونتانیاهو یک روح در دو بدن هستند نیویورک تایمز تحت فشار صهیونیست‌ها کاریکاتور خود را حذف کرد کشتی فرنگی قهر مانی آسیا - چین قهرمانی شاگردان «بنا» با 4طلا و 3برنز رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید