رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی»

بخش خبری:مراسم رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» مربوط به خاطرات سال 1375 عصر دیروز با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
در این مراسم که آقای محمد هاشمی برادر و رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتف محسن هاشمی رفسنجانی با قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم با اشاره به روند چاپ هر کتاب روزنگاشت مرحوم پدر به مسائل خاص سال 1375 سال پایانی ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: ایشان عدالت واقعی را از نظر اسلام، در توزیع ثروت و نه توزیع فقر می‌دید و لازمه این توزیع ثروت را در رونق اقتصادی می‌دید و برای این بود که شان و منزلتی برای انسان قائل بود و تلاش می‌کرد تا همه بتوانند از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌مند شده و زندگی در شان خودشان داشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه ایشان در دوران جوانیش در زندان به سر می‌برد و در دوران پیروزی انقلاب نیز من برای تحصیل در خارج کشور بودم، به ایشان از دور نگاه می‌کردم و همیشه این احساس بهم دست می‌داد که ایشان در تلاشند تا کشور را بسازند و آرزوی دیرینشان این بود که ما کشوری آباد و آزاد و با رفاهی جدی برای مردم داشته باشیم.
محسن هاشمی رفسنجانی ادامه داد: امروز که در شورای شهر هستم و وبعضا قدمی برای شهروندی برمی دارم چنین احساس می‌کنم او زنده است و مرا نگاه می‌کند. آنچه مهم بوده راه هاشمی است، راهی که ایشان به عنوان یک حکمران موفق بر مبنای اعتدال اسلامی بنا نهاده است. ایشان معتقد بود که ما نباید از اعتدال فاصله بگیریم و اگر می‌بینیم که انقلاب اسلامی با مشکلاتی مواجه می‌شود و بعضاً نمی‌تواند رفاه مردم را فراهم کند، نباید دچار افراط و تفریط شد و من امیدوارم که کشور بتواند این مسیر را بازبینی کند و دوباره به مسیر اصلی خود بازگردد.


وی با بیان اینکه اگر به زندگی پرمشقت آیت‌الله هاشمی بنگریم متوجه می‌شویم که تمام آن برای یک هدف که همان رسیدن به کشوری آباد، آزاده، پیشرفته همراه با سعادت و بهروزی به منظور الگو قرار گرفتن برای دنیا بوده، گفت: این هدفی بود که ایشان دنبال می‌کرد و در این مسیر گام برمی داشت. در سال 1375 که من به ریاست دفتر رئیس جمهوری رسیدم، تلاش بی‌وقفه ایشان را برای رسیدن به این هدف می‌دیدم. از این رو مداوم از پروژه‌های سراسر کشور بازدید کرده و افتتاح و کلنگ زنی می‌کردند و در پاسخ به منتقدین که می‌گفتند چرا در سال آخر دولت کلنگ زنی می‌کنند، گفتند بعضی از این پروژه‌ها اگر کلنگش را نزنیم امکان دارد که در دولت بعدی شروع نشود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دولت سازندگی در همان زمان، هماهنگی و تفاهم با آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر معظم انقلاب بود و آن رفاقت دیرینی که میان ایشان در طول مبارزه در رژیم ستم شاهی ایجاد شده بود، باعث شد تا این دو با همفکری بسیار زیاد در کنار هم قرار گیرند و در مسیر بالندگی انقلاب و دوران سازندگی در کنار هم حرکت کنند. یادم است که آیت‌الله هاشمی علاقه و اعتماد زائدالوصف خود به آیت‌الله خامنه‌ای را همیشه بروز می‌داد و اوایل سال 76 بود که جمله معروف آیت‌الله خامنه‌ای بازگو شد که هیچکس برای من هاشمی نمی‌شود.
وی بیان کرد: این همکاری و اعتماد دیرینه در بسیاری از مسائل کمک کرد که همه چیز در دوران سازندگی خوب پیش رود و کار‌ها با موفقیت انجام شود. ولی بعضاً دیده می‌شد که عده‌ای به عنوان سخنگو یا شارح مواضع رهبری در اواخر سال 75 به میدان فضای سیاسی آمدند و حتی از بعضی تریبون‌ها نظیر نمازجمعه، مطبوعات، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یا بعضاً از شورای نگهبان مطالبی را در جهت تضعیف دولت سازندگی بیان کردند و حتی تجمعات غیرقانونی را شکل دادند و بدون اینکه مجوزی گرفته باشند اقداماتی را برای تضعیف مدیران اجرایی کشور انجام دادند. همچنین از برخی تریبون‌های رسمی، غیرمنصفانه خدمات دولت سازندگی به مناطق محروم و پروژه‌های عمرانی آن را مورد بی‌مهری قرار می‌دادند. این عامل باعث شد تا این احساس به وجود آید که اختلاف نظری میان آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای به وجود آمده و رسانه‌های بیگانه نیز با سوءاستفاده از این وضعیت، موضوع را بزرگنمایی کردند.
محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله اهل ریا کاری و اسراف و تبذیر نبود، گفت: منزل مسکونی ایشان نیز در جماران که امروز تبدیل به خانه موزه شده، نشان می‌دهد ایشان اهل زهدفروشی نبوده است. بیشترین تخریب‌ها علیه او نیز در همین زمینه می‌شد و آیت‌الله را حامی اشرافی گری نشان می‌دادند. اما جای جای این کتاب نشان می‌دهد که چه حرکاتی انجام می‌شد و روش و منش ایشان چگونه بود.
وی افزود: ما نام این کتاب را که مربوط به آخرین سال دولت سازندگی است، سردار سازندگی گذاشتیم. هرچند می‌توانستیم نام کتاب‌های خاطرات سال‌های گذشته ایشان را نیز به این نام بگذاریم. اما از آنجا که ایشان در زمان حیات موافق این نامگذاری نبود، تصمیم گرفتیم که کتاب خاطرات سال آخر دولت سازندگی را به این نام بگذاریم.
محسن هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: ما معمولاً در زمستان سال قبل از چاپ کتاب‌های خاطرات، آن را نزد رهبر معظم انقلاب می‌بریم و سعی می‌کنیم تا اگر ایشان نظراتی دارند در کتاب اعمال کنیم و چون تا به حال نظرخاصی ارائه نکردند نشان دهنده آن است که آیت‌الله هاشمی مطالب را با دقت نوشتند. در همین حال، ما هنوز 20 دفتر دست نوشته دیگر از ایشان برای انتشار داریم که مجموع کتاب‌های روز نوشت ایشان به 36 جلد خواهد رسید.ما همه دست نوشته‌ها را به لوح فشرده منتقل کردیم تا در صورت آسیب دیدگی دست نوشته‌ها، بتوان از آن لوح‌ها استفاده کرد.
بروجردی: هاشمی سربلندی ایران را در احقاق حقوق محرومین می‌دانست
خانم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در این مراسم گفت: هاشمی دین را فهم کرده بود و خدا را باور داشت و همواره چنین می‌سرود که عزت و سربلندی ایران و ایرانی در پایداری در دین و استواری در احقاق حقوق محرومین و مظلومان است.
وی افزود: بدون شک درباره هاشمی سخن گفتن دشوار است. از فهم و هوش و ذکاوتش بگویم، یا از عطوفت و مهربانی اش، از ایمان و تقوایش بسرایم یا از خستگی ناپذیر بودنش، از استواری و مقاومتش دَم زنم یا از مَرد عمل بودنش از تالیف و تحبیب قلوبش یاد کنم یا از رقیق القلوب بودنش. از تدبیر و مدیرئیتش نشان آورم یا از سیاستمداری اش، از عشق و محبتش به این مَردم و این سرزمین نوا دهم یا از تلاشش برای اقتدار و عزت و شرف ایران و ایرانی.
در این مراسم دکتر گلزاری روانشناس به ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسجانی پرداخت، همچنین آثار برگزیده پژوهشگران در تبیین و تحلیل اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی معرفی و از فعالان تبیین آثار آیت‌الله هاشمی رفسجانی قدر دانی شد.
در پایان مستند «اکبر هاشمی رفسنجانی» روایتی متفاوت از 82 سال زندگی وی برای نخستین بار به نمایش در آمد.
سایر اخبار این روزنامه
فوربس: خریداران عمده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کنند رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» وزیر ارتباطات: رها کردن ریشه‌ جنایات و مقصرسازی فضای مجازی ساده‌انگارانه است ضارب روحانی همدانی در درگیری مسلحانه با ماموران پلیس به هلاکت رسید برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید هشدار سازمان ملل نسبت به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در یمن رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: خواهان بستن تنگه هرمز نیستیم نیروگاه اتمی بوشهر امروز تولید برق را از سرمی گیرد مجری طرح گندم: خرید گندم در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافت دفاع قاطع سناتور مشهور آمریکایی از برجام در حضور پمپئو فریدمن:ترامپ ونتانیاهو یک روح در دو بدن هستند نیویورک تایمز تحت فشار صهیونیست‌ها کاریکاتور خود را حذف کرد کشتی فرنگی قهر مانی آسیا - چین قهرمانی شاگردان «بنا» با 4طلا و 3برنز رونمایی از شانزدهمین جلد خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «سردار سازندگی» برگ تازه‌ای در پرونده سیاه مدعیان حمایت از حقوق بشر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید