نفت ما از تنگه هرمز عبور نکند نفت دیگران هم عبور نمی‌کند

آرمان - محمدحسین لطف‌الهی: تنگه هرمز در جنوب ایران، تنها راه ورود کشتی‌های بزرگ تجاری و نظامی به خلیج فارس است. گذرگاهی که سرنوشت تأمین نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی جهان به امنیت آن وابسته است و شاهرگ تجاری منطقه خاورمیانه نامیده می‌شود. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که حجم صادرات نفت از این تنگه تا سال 2020 به 30 تا 34 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. به گزارش رویترز، 75 درصد نفت مورد نیاز ژاپن و 50 درصد نفت چین نیز از این راه تأمین می‌شود و همین مسائل است که تنگه هرمز را به یکی از حساس‌ترین شاهراه‌های تجاری در دنیا تبدیل می‌کند. امنیت و آرامش تنگه هرمز نه تنها برای کشورهای حوزه خلیج فارس، امری لازم است بلکه برای کشورهای اروپایی و آسیایی نیز این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ از این رو ایران به عنوان اصلی‌ترین حافظ امنیت این منطقه از خلیج فارس، گاه‌گداری از کارت «امنیت تنگه هرمز» برای بازی در مقاطع حساس سیاسی استفاده می‌کند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور شامگاه دوشنبه 11تیر 97 در سخنرانی خود در جمع ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به عبور روزانه میلیون‌ها بشکه نفت کشورهای منطقه از تنگه هرمز گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید». روز یکشنبه 8 اردیبهشت 98 نیز سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تأمین کننده اصلی امنیت تنگه هرمز است، تأکید کرد: «کشتی‌های کشور ما نیز همچون دیگر کشورها در حال عبور از این تنگه هستند اما اگر قرار باشد کسی تنگه هرمز را ناامن کند قطعا ما با آن برخورد خواهیم کرد. همچنین اگر نفت ما از این تنگه عبور نکند حتما نفت دیگر کشورها نیز از این تنگه عبور نخواهد کرد. البته ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم مگر اینکه اقدامات دشمنان به جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد». پیش از این نیز محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران خارجی در خصوص تنگه هرمز مسئولیت این تنگه را مستقیما بر عهده نیروهای نظامی کشور دانسته و گفته بود که در این خصوص این نظامیان هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. این همگرایی مقامات سیاسی و نظامی در داخل کشور در خصوص موضوع تنگه هرمز نشانگر آن است در صورتی که کمربند تحریم‌ها علیه ایران تنگ‌تر شود، جمهوری اسلامی، از ابزارهای امنیتی خود که می‌تواند امنیت اقتصادی کل خاورمیانه و حتی برخی دیگر از کشورهای آسیایی و اروپایی را به خطر بیندازد، استفاده خواهد کرد.
قطع صادرات نفت؛ اعلام جنگ
پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تهدید به قطع صادرات نفت ایران از سوی آمریکا به «آرمان» می‌گوید: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بارها مدعی شده‌اند که صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند و همچنین راه‌هایی را که برای به صفر رساندن نفت ایران دیده‌اند تشریح کرده‌اند. تمامی اقدامات تحریمی ایالات متحده علیه مردم ایران بوده و همچنین تمامی این اقدامات برخلاف مقررات بین‌المللی، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است. بهانه‌ها و اقدامات تحریمی آمریکایی‌ها به منظور مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران اعلام شده است. این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران در برجامی که مقامات وقت آمریکا هم در انعقاد آن نقش داشتند، طی مذاکرات تهران با 1+5 و همچنین تحت نظارت سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای که به‌صورت مرتب بازرسی و نظارت از مراکز صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته‌اند، به نتیجه رسید. سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای بارها طی بازدیدهای مکرر از مراکز هسته‌ای ایران مهر تایید بر تاسیسات و برنامه هسته‌ای ایران زده است. بدین ترتیب بهانه‌های دونالد ترامپ علیه کشورمان بهانه‌های غیرقانونی و برخلاف اخلاق و عرف نظام بین‌الملل است». او قطع صادرات نفت را اعلام جنگ به ایران می‌داند و تصریح می‌کند: «به‌رغم سخنان و مواضعی که در داخل کشور در خصوص تنگه هرمز مطرح می‌شود، باید به خاطر داشت که این موضوع می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود. همچنین چنین مواضعی منافع حیاتی کشورمان را تامین نمی‌کند». او در پایان می‌گوید: «بستن تنگه هرمز تنها در شرایط نظامی اتفاق می‌افتد نه در شرایط صلح. به عبارت دیگر آخرین احتمال ممکن است.»
درخواست آمریکا از ایران


ایالات متحده که در هفته گذشته معافیت کشورهای خریدار نفت از تحریم‌های ایران را لغو کرده است، هفته گذشته خواستار تأمین امنیت تنگه‌های هرمز و باب‌المندب از سوی ایران شد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه 3 اردیبهشت به رویترز گفت: «ما از ایران و تمام کشورها می‌خواهیم که به مسیر ترافیک آزاد برای نقل و انتقال انرژی و تجارت و همچنین آزادی کشتیرانی احترام بگذارند». این درخواست در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده با لغو معافیت کشورهای خریدار نفت ایران، عملا جمهوری اسلامی را از استفاده از تنگه هرمز برای صادرات نفت و دیگر سوخت‌های فسیلی محروم می‌کند و همزمان خواستار تأمین امنیت دیگر کشورها از سوی ایران، برای صادرات نفت می‌شود. هرچند که ایران در زمان جنگ تحمیلی نیز از بستن این تنگه خودداری کرد، اما در صورتی که شرایط جنگی در منطقه حاکم شود و تنها کشوری که از تحریم متضرر شود ایران باشد، بستن تنگه هرمز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.