مواضع صریح سرلشکر و دیپلمات

دو مقام عالی رتبه دستگاه نظامی و نیز دستگاه دیپلماسی ایران، به صورت جداگانه به بیان بخشی از اقدامات احتمالی ایران در مقابل فشارهای آمریکا پرداختند. روز گذشته محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان که در نیویورک به سر می برد در واکنش به پرسشی درباره این که آیا ایران ممکن است در مقابل نقض عهدها و فشارهای غرب از معاهده «ان.پی.تی» خارج شود؟ گفت: ایران «انتخاب های متعددی» دارد و «خروج از «ان.پی.تی»» یکی از آن هاست. همزمان سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و عالی ترین مقام نظامی کشور با اشاره به سیاست ایران درباره تنگه استراتژیک هرمز، از تامین امنیت این تنگه توسط ایران سخن گفت اما با اشاره به مقوله «صادرات نفت ایران» و با تاکید بر این که «ایران قدرت بستن این تنگه را دارد» تهدید کرد: اگر قرار باشد نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم از این تنگه عبور نخواهد کرد.
 
تهدید ظریف به  خروج ایران از«ان.پی.تی»
وزیر امور خارجه: انتخاب‌های متعددی داریم از جمله  خروج از «ان.پی.تی»

وزیر خارجه کشورمان خروج ایران از پیمان «ان.پی.تی» را یکی از گزینه های کشورمان در تقابل با سیاست های خصمانه اخیر آمریکا دانست: «انتخاب های جمهوری اسلامی متعدد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب این که چگونه اقدام شود انتخاب های متعددی است و آن چه مطرح شد (خروج از«ان.پی.تی») یکی از آن هاست.» محمد جواد ظریف این مطلب را در گفت و گو با کامران نجف زاده خبرنگار صداوسیما در نیویورک مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و ایرنا ظریف همچنین درباره علت مصاحبه اخیر خود با فاکس نیوز به نزدیکی این رسانه با ادبیات دولتمردان آمریکایی اشاره کرد. ظریف درباره مذاکره با آمریکا توضیح داد: آمریکایی ها برای تعهدات خودشان پشیزی ارزش قائل نیستند و آزمایش مذاکره با آمریکا انجام شده است.
به کره شمالی می روم
 وی همچنین ضمن اعلام این که در روزهای آینده به مسکو و سپس کره شمالی خواهد رفت، گفت که هیچ کشوری به اندازه ایران دارای تجربه عبور از تحریم ها نیست. ظریف درباره این که آیا دیداری بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دکتر روحانی برگزار می شود هم گفت: در جریان برنامه رئیس جمهوری نیستیم اما در برنامه های کاری من این سفر وجود دارد و به زودی تاریخ آن را تعیین می‌کنیم. ظریف درباره این که آیا در زمینه پیشنهاد خود برای تبادل زندانیان، آمادگی دیدار با وزیر خارجه آمریکا را دارد یا خیر، گفت: آمریکا فرد مسئولی را برای این کار دارد. ما هم فرد مسئولی را برای این کار داریم. اگر آن ها با هم در یک رده باشند می توانند ملاقات کنند و اگر در یک رده نباشند ما فردی را منصوب می کنیم که همرده با فردی باشد که نمایندگی آمریکا را بر عهده دارد. ظریف که در روزهای اخیر بارها اقدامات ضدایرانی تیم موسوم به «تیم ب» را یادآوری کرده است، گفت: بنیامین نتانیاهو گفته که آمریکا را تحت فشار قرار داد تا از برجام خارج شود. بولتون گفته که باید از ریاست جمهوری ترامپ برای پرداختن به ایران استفاده شود. بن زاید و بن سلمان دو نفری هستند که به گفته ترامپ قول داده اند نفت ایران را جایگزین کنند. این افراد خواهان تقابل هستند. وزیر خارجه کشورمان همچنین در خصوص این که آیا دولت آمریکا مردم یا دولت ایران را تحت فشار قرار داده است، گفت: «مردم را. مردم ایران وقتی تحت فشار قرار می گیرند با تسلیم شدن به آن پاسخ نمی دهند. آن ها با مقاومت پاسخ می دهند. آن ها از ما می خواهند که باجلال و شایستگی، نه با تسلیم شدن در برابر فشار، نماینده آن ها باشیم. این گونه بوده است که مردم ایران در فراز و نشیب های طول تاریخ، هفت هزار سال دوام آورده اند.»
 


سیاست قاطع ایران درباره تنگه هرمز
سرلشکر باقری: اگر نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم عبور نخواهد کرد

هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان تأکید کرده بود تصمیم گیری درباره بستن تنگه هرمز بر عهده مقامات نظامی است و روز گذشته عالی ترین مقام نظامی کشورمان اعلام کرد: اگر قرار باشد نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم از این تنگه عبور نخواهد کرد. سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به رغم این که دیروز در حاشیه همایش سراسری فرماندهان ناجا از تداوم باز بودن تنگه هرمز و تأمین امنیت آن توسط ایران سخن گفت اما تأکید کرد که اگر قرار باشد دو مؤلفه امنیت تنگه هرمز یا صادرات نفت ایران در خطر باشد، ایران حتماً قدرت بستن این تنگه را دارد.
خواهان تداوم امنیت تنگه هرمز هستیم
به گزارش تسنیم این مقام نظامی کشورمان با بیان این که امنیت تنگه هرمز به‌عهده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما خواهان تداوم امنیت و باز بودن این تنگه راهبردی هستیم. همان‌گونه که نفت و کالای کشورهای دیگر از این تنگه عبور می‌کند، نفت و کالای ما نیز در حال عبور از تنگه هرمز است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در عین حال گفت: اگر قرار باشد کسی تنگه هرمز را ناامن کند حتماً با آن مواجهه می‌کنیم و اگر قرار باشد نفت ما از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم از این تنگه عبور نخواهد کرد. باقری یادآور شد: این به‌معنای بستن تنگه هرمز نیست، قصد بستن آن را نداریم مگر این که دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد، در آن روز کاملاً قادر به بستن این تنگه هستیم. به گزارش ایرنا باقری در این بخش تصریح کرد: مقامات ما هم این مسئله را اعلام کردند که ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم اما اگر دشمنی دشمنان زیاد شود، قادر به این کار خواهیم بود.
کنایه سرلشکر باقری به آمریکا به دلیل تروریست خواندن سپاه
باقری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت پاسخ گویی نیروهای نظامی حاضر در خلیج فارس به نیروهای سپاه پاسداران اشاره کرد که می توان آن را نوعی کنایه به اقدام اخیر آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه دانست. سرلشکر باقری دراین باره با اشاره به این که در روز بارها اتفاق می‌افتد که ناوهای نظامی آمریکایی و شناورهای تجاری و نفتکش‌های آن ها از تنگه هرمز عبور می کنند، گفت: این ناوها و شناورها و نفتکش ها موظف به پاسخ گویی به سپاه پاسداران که مسئول تأمین امنیت تنگه هرمز است، هستند و تا همین دیروز گزارش‌ها حاکی از آن است که کاملاً این سوالات را پاسخ می‌دهند و هیچ نشانه‌ای از تغییر در روش جاری آن ها در تنگه هرمز نداریم. سرلشکر باقری گفت: دشمنان و اذناب آن ها در منطقه اعلام کرده بودند که سال 97 با تابستان داغ آغاز می شود و می‌خواستند کریسمس سال 97 را در ایران برگزار کنند، اما مردم، حافظان امنیت و نیروی انتظامی به نحوی عمل کردند که امنیت امروز ما از گذشته محکم تر است.
تعدادی از عوامل تروریستی حمله به اتوبوس سپاه دستگیر شدند
رئیس ستاد کل در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی نیز گفت: همکاران ما پیگیر این مسئله هستند و پیگیری‌ها ادامه دارد. نخست وزیر پاکستان در سفری که به ایران داشت قول داد مسئله پیگیری شود و امیدوارم در آینده نزدیک نتایج آن حاصل شود. وی درباره پیگیری دستگیری عوامل تروریستی حمله به اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران در جاده خاش نیز اظهار کرد: تعدادی از عوامل تروریستی این حادثه دستگیر شدند و تعدادی هم به خاک کشورهای همسایه فرار کردند. آن هایی که دستگیر شدند مراحل قضایی را طی می‌کنند.سردار اشتری فرمانده ناجا طی سخنانی در این مراسم گفت: دهه مبارک فجر نیز با توجه به فراخوان‌های صورت گرفته دشمنان به خوبی برگزار شد و ۲۲ بهمن در امنیت و نظم کامل برپا شد. وی همچنین افزود: اگر تحریم‌ها، آسیب‌ها و چالش‌ها سخت‌تر از سال‌های گذشته باشد باز هم همکاران ما آماده هستند و با اشراف اطلاعاتی و برنامه ریزی با آن مقابله خواهند کرد. در این مراسم وزیر کشور هم از برنامه ریزی گسترده دشمن برای ایجاد نارضایتی در داخل ایران سخن گفت و تأکید کرد صبر ایران تا زمان بر هم خوردن امنیت و بر هم خوردن استقلال کشور است.
 
   خبر مرتبط
واشنگتن پست:آمریکا در برابر ایران جسور تر شده است

روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله خود فشارهای تازه آمریکا و تلاش برای صفر کردن فروش نفت ایران را معلول پاسخ ندادن ایران به اقدامات قبلی آمریکا و نتیجه جسور شدن این کشور در برابر ایران دانسته است. این روزنامه با اشاره به این که گفته می شود آمریکا در نتیجه اقدامات سال گذشته میلادی اش توانسته 10 میلیارد دلار از درآمد ایران کم کند، نوشته است: «تهران، با وجود تهدیداتی که کرده بود، به این ضررها پاسخی نداد و از خطوط قرمز ایالات متحده عبور نکرد. دولت [ترامپ] که احتمالا به واسطه این انفعال جسور شده، در حال تشدید این وضعیت است و تلاش می‌کند با تهدید خریدارانی چون چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن به تحریم باقی‌مانده صادرات نفت ایران را هم حذف کند.» به گزارش فارس روزنامه واشنگتن‌پست یکی از دلایل محتمل بودن درگیری را درخواست‌های ۱۲ گانه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از ایران توصیف کرده و نوشته است که این درخواست‌ها در نبود حل و فصل اختلافات منطقه‌ای، «غیرواقع‌بینانه» است.