سرگیجه های شفر!

 استقلال تهران در روزی که می‌توانست فاصله امتیازی خودش را با صدر جدول به حداقل برساند، بازی سرنوشت را در مشهد به پدیده واگذار کرد و عملا قهرمانی را از دست داد. حالا استقلال هم از جام‌ حذفی کنار رفته، هم در لیگ قهرمانان آسیا تقریبا حذف شده‌ و هم امیدهایش در لیگ برتر به حداقل رسیده و این یعنی ناکامی مطلق برای یکی از پرمهره‌ترین و پرهزینه‌ترین تیم‌های فوتبال ایران. بدون‌شک نمی‌توان از نقش شفر به عنوان سرمربی در این ناکامی‌ها به سادگی گذشت.
 بازنده مطلق مقابل مدعیان
باخت به پدیده، هفتمین باخت لیگ برتری وینفرد شفر با استقلال بود. شکست‌های استقلال در لیگ‌های هفدهم و هجدهم نشان می‌دهد که مربی آلمانی استقلال عمدتا بازنده بازی‌های سرنوشت‌ساز بوده و با باخت مقابل رقبای مستقیم فرصت‌های بسیار خوبی را از دست داده است. پرسپولیس، تراکتور و سپاهان در لیگ هفدهم با شکست استقلال این تیم را به نوعی از کورس خارج کردند و در لیگ هجدهم نیز پرسپولیس و پدیده به عنوان 2 رقیب مستقیم توانستند استقلال را از پیش‌رو بردارند. شفر در‌واقع در طول 2 فصل اخیر بازنده بازی‌های 6 امتیازی بوده و همین مسئله یکی از دلایل ناکامی استقلال در رسیدن به عنوان قهرمانی بوده است.
 سردرگمی مرد آلمانی


استقلال از هفته اول لیگ تا بازی شنبه شب مقابل پدیده، هرگز رنگ یک ترکیب ثابت را ندیده است! نداشتن ترکیب ثابت پس از گذشت ۲۷ هفته از بازی‌های لیگ برتر نیز از جمله ایراداتی است که به شفر وارد است. معمولا تیم‌ها بعد از هفته ۵ در دور رفت و یا برگشت تعریف مشخصی از ترکیب را برای تیم خود دارند که در استقلال هر بازی ترکیبی متفاوت آزمایش و د‌رنهایت با جواب منفی مواجه شد. دست بردن به ترکیب ثابت این تیم و تغییرات مداوم آن به عادت بد شفر تبدیل شده و در این فصل بازی دادن به بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی نیز به این عادت بد اضافه شد. مقابل پدیده ‏بازی دادن منتظری، چشمی، غفوری و شجاعیان در پست‌های غیرتخصصی عملا هر 4 بازیکن را بی‌تاثیر کرد. به نوعی می‌توان گفت وینفرد شفر در اکثر مواقع به ترکیب برنده‌اش دست زده و به نظر می‌رسد سرگیجه‌های این مرد آلمانی برای انتخاب ترکیب تمامی ندارد.
 کامبک، هرگز!
برای بردن استقلال و شفر، فقط کافی است که گل اول را به این تیم بزنید! استقلال در 2 فصلی که شفر هدایت آن را برعهده گرفته، تنها 2 بار مقابل نفت تهران و سایپا توانسته کامبک کند و بازی باخته را ببرد و عملا استقلال کامبک دیگری نداشته است. ناتوانی شفر در کامبک زدن نشان می‌دهد که این مربی پلن دومی ندارد و مسلما عدم توانایی در برگرداندن نتیجه، می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه ضعف برای یک مربی باشد.
 تصمیمات اشتباه
در طول 2 فصل اخیر ایرادات زیادی را می‌توان به تصمیمات وینفرد شفر وارد کرد اما برای اثبات این ادعا لازم نیست راه دوری برویم و کافیست که ترکیب استقلال مقابل پدیده را مرور کنیم. با علم به این‌که پدیده مهاجمان خطرناک و سرعتی دارد، روزبه چشمی به دفاع وسط آمد و در تمام کورس‌ها جا ماند! و مورد عجیب‌تر تعویض داریوش شجاعیان در نیمه اول مسابقه بود. با ‏بازی دادن منتظری، چشمی، غفوری و شجاعیان در پست غیرتخصصی، انگار استقلال قهرمانی را به باقی رقبا تعارف می‌کند و میلی برای استفاده از فرصت‌هایش ندارد.