وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب مطرح کرد کاغذ، همچنان در لیست کالاهای اساسی

گروه فرهنگ - سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته ضمن بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در جریان قرار گرفتن مسائل ناشران، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
دیروز، سیدعباس صالحی با حضور در مصلی امام خمینی(ره) به همراه محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، از غرفه‌های کتاب واقع در شبستان مصلی و چندین قسمت از نمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل ناشران قرار گرفت. او همچنین در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.
اختصاص 60 میلیون دلار برای واردات کاغذ
یکی از مهم‌ترین محورهای پرسش خبرنگاران، موضوع کاغذ و حواشی مربوط به آن بود. صالحی درباره آخرین وضعیت قیمت کاغذ گفت: در آخرین روزهای سال گذشته در یکی از جلسات هیئت دولت، بحث مفصلی در مورد مسئله کاغذ شد و در آن جلسه تاکید کردیم که این موضوع برای مطبوعات و نشر کشور بسیار اهمیت داشته و نیاز به توجه آن، کمتر از توجه به تولید و واردات کالاهای مصرفی نیست. قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی نیز با همین نگاه انجام شد و هنوز تصمیم تازه‌ای برای خارج‏شدن کاغذ از این شمول گرفته نشده است.


او ضمن تایید وجود برخی مشکلات در حوزه توزیع کاغذ، ادامه داد: از ۲۰۰ میلیون تن کاغذ وارداتی به کشور در سال ۹۷، تنها ۲۳ هزار تن آن را وزارت ارشاد در دست توزیع قرار داد. ما در سال گذشته موفق شدیم آمار تمامی واردکنندگان کاغذ در کشور در طول سال را تهیه کنیم و در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهیم. با بررسی فعالیت این واردکنندگان در سال گذشته، می‌توان تصمیم گرفت که برای توزیع مناسب کاغذ در سال ۹۸، باید چه تدبیری اندیشیده شود.
صالحی همچنین گفت: سال گذشته برای واردات کاغذ، تقاضای ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار بود که از این میزان، به دلیل مشکلات و شرایط موجود تنها ۶۰ میلیون دلار تخصیص داده شد که کاغذهای وارد شده با این مبلغ، هنوز به کشور وارد نشده است. حجم محدودی از این واردات، توسط کارگروه کاغذ وزارت ارشاد توزیع شد و مابقی هم در بخش خصوصی است. همه اینها باعث شد که آنچه که از موضوع کاغذ و توزیع آن انتظارش می‌رفت، محقق نشود و امیدواریم که این مسئله در سال جاری اصلاح شود و دولت محترم حمایت‌ها را از این مسئله جدی‌تر کند.
اگر ممیزی سلیقه‌ای بوده، گزارش بدهید
ممیزی‌های سلیقه‌ای که هر سال جزو مهم‌ترین گلایه‌های اهالی قلم است، موضوع پرسش دیگری بود که صالحی در این‌باره گفت: از معاونت فرهنگی خواسته شده که در مسئله ممیزی بر مبنای تکلیف قانونی خود عمل کند. ممیزی‌ها چه در زمانی که من در معاونت فرهنگی بودم، چه در حال حاضر، به صورت دقیق و غیرسلیقه‌ای انجام می‌شود. همکاران ما با تکیه بر دانش فردی، کتاب را دقیق می‌خوانند و سعی شده در هر حوزه از افرادی استفاده شود که در کنار خوانش، متن را نیز می‌فهمند. او ادامه داد: برداشت من این است که در حال حاضر بررّس‌های ما نیز کتاب‌ها را دقیق می‌خوانند. اگر روزگاری مبنای بررسی پیش از انتشار کتاب، جست‌وجوی واژگان در کتاب‌ها بود، امروز هم این اتفاق با خوانش دقیق کتاب انجام شود. با این حال اگر مواردی است که چنین اتفاقی در آن نیفتاده، ما از شنیدن و بررسی آن استقبال می‌کنیم. اگر کتابی وجود داشته که به صورت سلیقه‌ای به آن نگاه شده است، درباره آن به ما گزارش داده شود تا ما بررسی کنیم.
باید حمایت از مالکیت فکری جدی‌تر گرفته شود
صالحی درباره کتاب‌سازی‌هایی که وجود دارد و راهکارهایی برای جلوگیری از کتاب‌سازی گفت: یکی از مشکلاتی که اقتصاد نشر و محتوای کتاب با آن درگیر است مسئله قاچاق کتاب است. کتاب‌سازی مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر نشر را درگیر کرده است. به نظر می‌رسد همان‌طور که صنف نشر کمیته صیانت از قاچاق کتاب را تشکیل داد کمیته حمایت از مالکیت فکری را جدی‌تر بگیرد. گاه کتاب‌ها فقط جلدشان عوض می‌شود و محتوا تغییری پیدا نمی‌کند. امیدوارم صنف نشر مالکیت فکری را جدی بگیرد تا کتاب و نشر از فضای فعلی خارج شود. امیدوارم در حوزه قاچاق کتاب و کپی‌برداری از کتاب‌ها در سال 98 شاهد اتفاق‌های خوبی باشیم.
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره هدفمندی یارانه‌ها در نمایشگاه کتاب و رویه تازه معاونت فرهنگی برای تحقق این موضوع نیز گفت: در حوزه فروش کتاب‌های خارجی، از قدیم این مسئله مطرح بوده است که به منظور کمک به دانشجویان و اساتید، رقمی در اعتبارات ما و در یارانه‌ها تخصیص داده شود؛ این مسئله در سال جاری نیز تحقق یافته اما دوستان ما در این حوزه تدابیری دارند که این یارانه‌ها نتوانند مورد استفاده نقدی قرار بگیرند و خرج تهیه کتاب‌هایی شوند که در کشور به آنها نیاز اساسی داریم.
حوزه کودک و نوجوان نیز یکی از محورهای چند سوال بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ارائه بی‌اندازه آثار ترجمه‌ای در حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: آمار تالیف کتاب در مقابل ترجمه، آنقدر هم نگران‌کننده نیست اما در حوزه کودک و نوجوان آن چیزی که باعث نگرانی شده است، افزایش هزینه تولید کتاب داخلی است. به طور مثال برای تولید کتاب در داخل، ما مسئله حق مولف و هزینه تصویرگری را داریم که در آثار ترجمه، این موضوع وجود ندارد. در نتیجه هزینه انتشار کتاب نیز کاهش پیدا می‌کند. ناشران ما نیز اکثراً در حوزه ترجمه، خود را به موضوع حق مولف و تصویرگر پایبند نمی‌دانند به همین دلیل من نیز معتقدم باید شرایط را به شکلی تغییر داد که فضای تالیف در این حوزه قوی‌تر شود.
او همچنین درباره این‌که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و واردشدن کتاب‌ها به صورت چمدانی از کشورهای خارجی سخت‌گیری صورت نمی‌گیرد، گفت: حوزه کودک حوزه بسیار حساسی است، زیرا آن‌ها آینده کشور را می‌سازند، بنابراین باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در حوزه مفاهیم ادبیات کودک و نوجوان باید مراقبت بیشتری اتفاق بیفتد.
او با تاکید بر این‌که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان باید مراقبت بیشتر و درست‌تری صورت بگیرد، ادامه داد: همان‌طور که گفتم عدم توازنی که برای کتاب وجود دارد به خاطر ارزان‌تر تمام‏شدن کتاب‌های ترجمه است اما در مورد محتوا باید مراقبت جدی صورت بگیرد. ما نگاه‌مان این است که در همه حوزه‌ها تالیف را در بخش‌های مختلف جدی بگیریم؛ البته تالیف قوی نه کپی‌برداری و کتاب‌سازی.
سایر اخبار این روزنامه
مرادی کرمانی: داستان‌ها مرا اذیت می‌کنند خداحافظی از نویسندگی با «قاشق چای‌خوری» ژوبین صفاری توسعه بدون جنگ ویژگی‌های خاص انتخابات اسفند 98 و نحوه حضور جریان‌های سیاسی در آن بررسی شد یک انتخابات متفاوت تخریب لوت به بهانه گردشگری چه تبعاتی برای میراث طبیعی ایران دارد؟ خطر کارت زرد یونسکو به تکل گردشگری زیر پای کویر لوت «ابتکار» از پیش‌بینی‌ها درباره تحقق بودجه 98 در صورت کاهش فروش نفت گزارش می‌دهد در انتظار آلترناتیوهای واقع‌بینانه برای بودجه غیرواقعی وزیر کشور بدون پاسخگویی به انتقادهای مطرح شده، پیامک‌های تخلف بدحجابی را روش مورد پسندش خواند « ابتکار» استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی توسط محمدجواد ظریف را در عرصه بین‌المللی بررسی می‌کند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب مطرح کرد کاغذ، همچنان در لیست کالاهای اساسی رئیس قوه قضاییه: تحریم‌های نفتی هیچگونه اثری نخواهد داشت ظریف در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز: ترامپ بر خلاف تیم « ب» به دنبال جنگ با ایران نیست تشریح جزئیات لو رفتن اطلاعات تعدادی از رانندگان تپسی