همزمان با ادامه تحصن، معترضان با نظامیان بر سر ترکیب شورای حاکم به توافق رسیدند انقلابیون سودان، یک قدم جلوتر

همدلی| گروه جهان: جلسه روز شنبه بین شورای نظامی سودان که فعلاً قدرت را در دست دارد، با نمایندگان معترضان سودانی، منجر به توافقی کلی روی ترکیب هیئتی شد که تا انتخابات آینده کشور را اداره خواهد کرد. نشست روز شنبه، بین نظامیان و نمایندگان سازمان نیروهای
آزادی و تغییر که اتحادیه‌ای از گروه‌های معترض است برگزار شده بود.
گزارش الجزیره از خارطوم حاکی از این است که این توافق حاکی از پیشرفت روند تحولات است، هر چند این اتفاق نیز هنوز قدم‌های اولیه مسیر به شمار می‌رود. هنوز بحث و اختلافات بسیاری بین دو طرف هست. ارتش ۱۰ عضو در این شورا می‌خواهد که ۳ عضوش غیرنظامی و ۷ عضوش نظامی باشند. مخالفان می‌خواهند شورا از ۱۵ عضو تشکیل شود که ۸ نفرشان غیرنظامی باشند و ۷ نفر از نظامیان؛ بنابراین هنوز مسائل بسیارسختی برای بحث در روزهای آینده هستند. گزارشگر الجزیره می‌گوید، اولین قدم که دیروز برداشته شد، آسان‌ترین قدم بود. شمس‌الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی به الجزیره گفته است: «گفت‌وگوهای با روحیه‌هایی بالا و شفافیت بسیار شروع شدند. گفت‌وگوها ادامه خواهند داشت و ما خوش‌بینیم که به نتیجه نهایی برسیم که بتوانیم هر چه زودتر آن را برای مردم سودان اعلام کنیم.»
تجمعات اعتراضی همچنان به قوت خود باقی هستند و هنوز درخواست تحویل قدرت توسط نظامیان به قوت خود باقی است. از طرف دیگر اما الجزیره گزارش می‌دهد، معترضان با اعضای «حزب کنگره مردمی» خارج از محل برگزاری یک نشست در خارطوم درگیر شدند و این درگیری ۶۵ کشته بر جای گذاشت. حسن الترابی، از رهبران مخالفان سیاسی که در گذشته است، رهبر این حزب بود.


رهبران معترضان در حالی که با شورای نظامی به توافق اولیه رسید، اقدام اتحادیه آفریقایی برای اعلام ضرب‌الاجل سه‌ماهه جهت انتقال قدرت به دولت غیرنظامی را رد کرده است. صادق المهدی، رهبر حزب «امت ملی» در این باره گفته‌است: «سودانی‌ها نیازی به توصیه اتحادیه آفریقایی ندارند.» او که در یک نشست خبری در خارطوم سخن می‌گفت از نظامیان خواست با عقل عمل کنند نه با تنش. المهدی تاکید کرد دوره انتقالی باید به دنبال انتخابات آزاد باشد. المهدی همچنین گفته است کشورش باید هرچه زودتر به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآید. صادق ‌المهدی که خود نخست‌وزیر اسبق سودان بود، در سال ۱۹۸۹ در پی کودتایی به دست عمر البشیر از قدرت کنار رفته و از آن زمان رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شد. او پیش از عمر البشیر، آخرین فردی بود که از طریق انتخابات و به شیوه دموکراتیک در سودان به قدرت رسیده بود.
یورونیوز فارسی می‌نویسد، ایمن نمیر، یکی از اعضای مخالفان که روز شنبه با نمایندگان دولت انتقالی نظامی ملاقات کرد به خبرگزاری رویترز گفت: «امروز ما گام‌های مثبتی برداشتیم و انتظار داریم که به نتایج مرضی‌الطرفین برسیم.»
به گزارش یورونیوز فارسی، دولت نظامی انتقالی سودان اخیرا چند تن از مقام‌های رسمی دولت پیشین این کشور را که ادعا می‌کند در پرونده‌های فساد درگیر بوده‌اند، دستگیر کرده و وعده داده است که قدرت اجرایی را به یک شورای غیرنظامی واگذار کند. این شورا اما در عین حال پیش از همه اینها اعلام کرده بود که بالاترین جایگاه تصمیم‌گیری در کشور را همچنان در اختیار خود خواهد داشت.
الجزیره همچنین از خارطوم گزارش می‌دهد که تظاهرات مردمی به مانند سه هفته گذشته، همچنان در جریان است و مردم از نقاط مختلف کشور به خارطوم می‌آیند تا به تحصن در مقابل ستاد مشترک ارتش بپیوندند. آن‌ها همچنین تاکید دارند که می‌خواهند نهایتاً این غیرنظامیان باشند که آینده سودان را شکل می‌دهند و نه نظامیان.
از روی شواهد چنین برمی‌آید که رهبران مخالفان نمی‌توانند قدرت را در دوره انتقالی و یک‌مرتبه از دست نظامیان خارج کنند اما تلاش می‌کنند روند این دوره را به نحوی بچینند که نهایتاً مقصود آن‌ها از تشکیل دولت مردمی و غیرنظامی محقق شود. از آنجا که وقوع این تظاهرات و تحصن‌ها اساساً دلیل پذیرش تحویل قدرت توسط نظامیان بوده است، به نظر می‌رسد ادامه و تشدید آن‌ها، اهرم قدرت خوبی به رهبران مخالفان در این مسیر بدهد. با این حال، تا زمانی که قدرت تحویل نشود، قطعیتی در کار نیست.
سودان بعد از چندین هفته اعتراضات که با واکنش خشونت‌آمیز اولیه حکومت مواجه شد، استعفای عمر البشیر را شاهد بود اما دردست‌گرفتن قدرت توسط نظامیان پس از استعفای البشیر از دید مخالفان به معنای کودتا تفسیر شد و باعث شد علی‌رغم پایان حکومت سی‌ساله البشیر، اعتراضات و تحصن‌ها برای رسیدن به هدف نهایی حکومت غیرنظامی، همچنان ادامه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید ظریف در نیویورک دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی را در قالب گروهی به‌نام (بی.‌ B) تعریف کرد که «جان بولتون» در راس آنان است نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش امروز در بابل، ساری و رامسر آغاز به کار می‌کند «همدلی» حواشی افزایش 70 درصدی قیمت شکر در کنار دیگر کالاهای اساسی را بررسی کرد کام بازار تلخ شد «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، پایین بودن سطح سواد سلامت روانی مردم را بررسی کرد همزمان با ادامه تحصن، معترضان با نظامیان بر سر ترکیب شورای حاکم به توافق رسیدند انقلابیون سودان، یک قدم جلوتر مذاکره؛ دیپلماسی درنگ و خویشتنداری ایران سفیر ایران در فرانسه: اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند تعهدات برجامی خود را انجام دهند «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید