نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش امروز در بابل، ساری و رامسر آغاز به کار می‌کند

بارش «وارش» سینمایی در مازندران
همدلی| نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش با حضور فیلمسازان و مسئولان فرهنگی و سینمایی و تعداد زیادی از چهره‌های فرهنگی مازندران و کشور از امروز در بابل آغاز به کار کرد و تا 13 اردیبهشت نیز در 3 شهر بابل، ساری و رامسر برپا خواهد بود.
این دوره از جشنواره وارش که پس از 4سال وقفه برگزار می‌شود، تفاوت‌های مشهودی نسبت به دوره‌های پیشین دارد. از اوایل پاییز سال گذشته، دبیرخانه جشنواره با سر و شکلی سازمان‌یافته‌تر از قبل و تشکیل چندین کمیته، کارهای مقدماتی برگزاری جشنواره را آغاز کرد. دبیری جشنواره از سوی شورای سیاستگذاری وارش نهم متشکل از «حجت‌الله ایوبی»، «جعفر صانعی مقدم»، «محمدعلی سجادی»، «محمود شالویی»، «مهدی قربان‌پور»، «محمدمهدی طباطبایی‌نژاد» و «مهرداد زاهدیان»، به «مهدی قربان‌پور» مستندساز شناخته شده اهل بابل و طراح و بنیانگذار وارش سپرده شد و او نیز با استفاده از روابط سینمایی خود سعی کرد نیروهای توانمند اجرایی در زمینه برگزاری جشنواره‌های سینمایی را برای برنامه‌ریزی یک جشنواره باکیفیت پای کار بیاورد.
همه مسئولان پای کار وارش


دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در گفت‌وگو با همدلی، با بیان این که وارش نهم به صورت مشارکتی و با کمک نهادهای فرهنگی مختلف و فعالان فرهنگی برگزار می‌شود، گفت: «مطمئنیم که این وارش برای مازندران و فضای فرهنگی و هنری آن بهره‌های خوبی خواهد داشت.»
«مهدی قربان‌پور» با اشاره به پای کار آمدن بسیاری از مسئولان شهرستان و استان برای هر چه بهتر برگزار شدن وارش نهم، گفت: «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، استاندار و رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی مازندران در کنار بسیاری دیگر از مسئولان شهرستانی اعم از نمایندگان، فرماندار ویژه شهرستان، اعضای شورای شهر و شهرداری بابل پای کار ایستادند و با استفاده از ظرفیت‌ها و منابعی که وجود داشت توانستیم وارش را به عنوان یک جشنواره مهم بین‌المللی در منطقه معرفی کنیم.»
کاخ اختصاصی برای وارش
قربان‌پور در ادامه گفت: «یکی از دستاوردهای مشهود و فیزیکی وارش برای مازندران، بهسازی و استانداردسازی مجتمع فرهنگی سینمایی بابل پس از چندین سال است. عملیات عمرانی مناسب‌سازی محل برگزاری جشنواره چند روز پیش پایان یافت و سالن‌های نمایش با امکانات جدید و استاندارد برای جشنواره آماده شد. به مناسبت جشنواره وارش نیز این مجموعه، مجتمع فرهنگی سینمایی وارش نامگذاری شد. این مجتمع سال 1383، بهره‌برداری رسید، اما در این سال‌ها عملیات عمرانی روی آن انجام نشد. با منابعی که سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و استانداری و فرمانداری اختصاص دادند این مجتمع به عنوان کاخ اصلی جشنواره بازسازی شد و هنرمندان از امروز با فضای متفاوتی روبه‌رو می‌شوند.»
سالنی به نام داوود رشیدی
به گفته قربان‌پور قرار است یکی از سالن‌های مجتمع با حضور خانواده استاد فقید «داوود رشیدی» به نام این هنرمند برجسته نامگذاری شود. دلیل این نامگذاری، حضور استاد رشیدی در چهارمین دوره وارش و بیان این که اصالتی مازندرانی دارد، توسط خودش در همین سالن است.
اکران رایگان فیلم‌ها
قربانپور با اشاره به برپایی 5 نمایشگاه هنرهای تجسمی به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم وارش در بابل از روز جمعه 6 اردیبهشت، گفت: «نمایشگاه‌های «حجم، رنگ، طبیعت» با آثاری از «رحیم مولاییان»، «مهشید هاشمی» و «سیاوش امیری» در گالری ضحی، نمایشگاه مروری بر طراحی‌ها و نقاشی‌های دهه 90 «مجید کامرانی» در نگارخانه روحا، نمایشگاه «در صحنه اردیبهشت» با نقاشی‌هایی از «رضا مهدی‌نیا» در زمینه فرهنگ عامه به میزبانی گالری هنر، مروری بر سه دهه آثار عکس و فیلم «بهزاد فیروزی» در گالری پریژا و نمایشگاه عکس «این خانه‌های مادری» در موزه گنجینه بابل برپا شده که تا پنجشنبه 12 اردیبهشت به مناسبت برگزاری جشنواره وارش برپا خواهد بود. گالری‌های کاخ جشنواره نیز بهسازی شده و در روزهای برگزاری جشنواره با به نمایش در آمدن آثار فاخری از هنرمندان برجسته منطقه مانند «اسرافیل شیرچی»، «مهدی فلاح» و «احمد نصراللهی» و برخی هنرمندان دیگر پذیرای هنرمندان و هنردوستان خواهد بود.»
او با بیان این که از همه مردم دعوت می‌کنیم تا در 3 شهر میزبان به تماشای فیلم‌های وارش بروند و از جشنواره حمایت کنند، گفت: «اکران فیلم‌ها از ساعت 10 صبح آغاز می‌شود و تا 12 شب ادامه خواهد داشت. همه سانس‌ها نیز رایگان است. همچنین علاوه بر بخش‌های مسابقه ملی و بین‌المللی، ترنه‌وا، جنگل‌های هیرکانی، چشم‌انداز فیلم‌های مردم‌شناسی کشور آذربایجان و مرور فیلم‌های مردم‌شناسی استان گیلان، نمایش فیلم‌های بومی استاد «فرشاد فداییان» مستندساز باسابقه مازندرانی هم در برنامه اکران فیلم‌های وارش قرار دارد.»
ارسال 669 فیلم خارجی به دارش
فراخوان این جشنواره ابتدای آذر ماه منتشر شد و تا پایان بهمن بیش از 3 هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد که رکوردی برای جشنواره‌های سینمایی برگزار شده در استان‌های ایران به حساب می‌آید. وارش نهم در 4 بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل (میراث مشترک)، مسابقه «ترنه‌وا» مربوط به فرهنگ و جغرافیای مازندران و بخش ویژه نمایش فیلم‌های با محوریت جنگل‌های هیرکانی طراحی شد که آثار متعددی برای هر کدام از این بخش‌ها به جشنواره فرستاده شد.
دبیرخانه جشنواره 3 هزار و 341 فیلم دریافت کرد که نیمی از این آثار متعلق به فیلمسازان خارجی بود. هزار و 672 فیلم از فیلمسازان داخلی و هزار و 669 فیلم از فیلمسازان خارجی به این جشنواره فرستاده شد. هزار و 201 فیلم مربوط به بخش مسابقه ملی، 243 فیلم مربوط به بخش ویژه جنگل‌های هیرکانی و 228 فیلم برای بخش ترنه‌وا به دبیرخانه وارش نهم ارسال شد. علاوه بر این بخش‌ها دو بخش دیگر نیز به صورت جنبی در جشنواره گنجانده شده که یکی مرور فیلم‌های مردم‌شناسی استان گیلان و دیگری چشم‌انداز فیلم‌های مردم‌شناسی آذربایجان است.
بیشترین آثار داخلی رسیده به جشنواره به ترتیب از تهران، مازندران، گیلان، اصفهان، قم و خوزستان است و در آثار خارجی هم فیلمسازان کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان و تاجیکستان بیشترین فیلم‌ها را به جشنواره فرستادند. وارش حتی مورد توجه برخی فیلمسازان کشورهایی مانند فرانسه و هلند و آلمان نیز قرار گرفت و آثاری از این کشورها به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد.
فیلم‌هایی برای جنگل‌های هیرکانی
گروه انتخاب وارش نهم، 24 اثر شامل فیلم مستند، داستانی و پویانمایی را برای اکران در مرحله نهایی بخش «ترنه‌وا» انتخاب کردند و 8 فیلم هم برای بخش ویژه جنگل‌های هیرکانی انتخاب شد. 53 فیلم مستند، داستانی و پویانمایی برای بخش مسابقه ملی وارش نهم انتخاب شدند و 24 فیلم نیز از 6 کشور ایران، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، روسیه و قزاقستان به بخش مسابقه بین‌الملل (میراث مشترک) راه یافتند که از این تعداد 5 فیلم متعلق به فیلمسازان ایرانی است. برای هر کدام از بخش‌های چشم‌انداز مردم‌شناسی سینمای آذربایجان و همچنین مرور فیلم‌های مردم‌شناسی گیلان نیز 8 فیلم انتخاب شد.
بزرگان سینما وکارگاه‌های تخصصی
یکی از بخش‌های مهم نهمین جشنواره فیلم وارش برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزی است. ستاد برگزاری جشنواره برای 4 روز 11 کارگاه تخصصی در نظر گرفته است که حضور علاقه‌مندان به سینما در همه این نشست‌ها رایگان و آزاد است. کارگاه اندیشه و اجرا در فیلم مردم‌نگاری با حضور «همایون امامی» و نشست تخصصی روند همکاری شرکت‌های تولید فیلم با فیلمسازان با حضور «ادوارد پیچگونین» از روسیه هم برگزار می‌شود.
کارگاه تکنیک‌های توزیع فیلم مستند در جشنواره‌ها با حضور «احد محبی» و «محمدرضا فرطوسی» و کارگاه تولید فیلم مستند مردم‌شناسی با حضور «فرهاد ورهرام» نیز در برنامه کارگاه‌های وارش قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید ظریف در نیویورک دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی را در قالب گروهی به‌نام (بی.‌ B) تعریف کرد که «جان بولتون» در راس آنان است نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش امروز در بابل، ساری و رامسر آغاز به کار می‌کند «همدلی» حواشی افزایش 70 درصدی قیمت شکر در کنار دیگر کالاهای اساسی را بررسی کرد کام بازار تلخ شد «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، پایین بودن سطح سواد سلامت روانی مردم را بررسی کرد همزمان با ادامه تحصن، معترضان با نظامیان بر سر ترکیب شورای حاکم به توافق رسیدند انقلابیون سودان، یک قدم جلوتر مذاکره؛ دیپلماسی درنگ و خویشتنداری ایران سفیر ایران در فرانسه: اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند تعهدات برجامی خود را انجام دهند «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی: با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید