صدای پای راست‌افراطی در سرزمین ماتادورها

گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپایی هرروز کابوس بازگشت راست افراطی را در یک گوشه از قاره سبز با نگرانی به چشم می‌بیند. حالا نوبت به ماتادورها رسیده است. مردم اسپانیا برای انتخابات پارلمانی دیروز(یکشنبه) پای صندوق‌های رای رفتند. این سومین انتخابات در چهار سال اخیر در این کشور اروپایی است. انتخابات اخیر در حالی برگزار می‌شود که یک حزب راست افراطی به نام «بوکس» در نظرسنجی‌ها، حمایت قابل توجهی به دست آورده است.
این حزب با مهاجرت، همگرایی و جامعه چندفرهنگی مخالف است و همچنین می‌گوید که باید از میزان خودمختاری مناطق از جمله کاتالونیا در اسپانیا کاسته شود. از زمان مرگ فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور سابق اسپانیا در سال ۱۹۷۵، این نخستین بار است که یک حزب راست‌افراطی به عرصه سیاست اسپانیا بازگشته است و اگر در این انتخابات بتواند رای بیاورد، نمایندگانی را به پارلمان خواهد فرستاد.
در مقابل پدرو سانچر، نخست‌وزیر کنونی اسپانیا که حزب کارگران سوسیالیست را رهبری می‌کند، در تبلیغات انتخاباتی خود را به عنوان سدی در برابر قدرت گرفتن راست افراطی معرفی کرده است.
براساس نظرسنجی‌ها، حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بیشترین آرا را به دست خواهد آورد، اما هیچ یک از احزاب موفق نخواهند شد تا اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور را به دست بیاورند.


آخرین نظرسنجی که روز دوشنبه هفته پیش از سوی روزنامه ال‌پائیس انجام شد پیش‌بینی می‌کرد که سوسیالیست‌ها ۳۰ درصد، حزب محافظه‌کار مردم حدود ۲۰ درصد، حزب شهروندان اسپانیا (راست میانه) و حزب پولیست متمایل به چپ پودموس (ما می‌توانیم) حدود ۱۴ درصد و حزب راست افراطی بوکس ۱۱ درصد آرا را به دست خواهند آورد.
در این انتخابات، تکلیف ۳۵۰ کرسی پارلمان اسپانیا (کنگره وکلا) و ۲۰۸ کرسی از مجلس سنای این کشور روشن خواهد شد.
در عین حال همین نظرسنجی نشان می‌داد از هر ۱۰ نفر، چهار نفر گفته‌اند که هنوز برای اینکه به چه کسی رای بدهند، تصمیم نگرفته‌اند.
رای‌گیری که از ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت.
موضوعات اختلاف برانگیزی مانند مساله خودمختاری یا آینده منطقه کاتالونیا موجب شد تا مباحث داغی در آستانه رای‌گیری در این انتخابات دربگیرد. منطقه نیمه‌خودمختار کاتالونیا در اکتبر سال ۲۰۱۷ رفراندومی برای استقلال برگزار کرد و چندی بعد نیز حکومت محلی این منطقه اعلان استقلال کرد که از سوی دولت مرکزی اسپانیا غیرقانونی خوانده شد.
گروهی از رهبران وقایع سال ۲۰۱۷ این منطقه در حال حاضر در مادرید با اتهاماتی مانند شورش و توطئه در انتظار محاکمه هستند.
برخی ناظران می‌گویند که افزایش فعالیت جدایی‌طلب‌ها از جمله دلایلی است که موجب شده تا تمایلات راست افراطی و ملی‌گرایی رادیکال نیز در این کشور طرفداران بیشتری پیدا کند.
حقوق زنان نیز از جمله موضوعات داغ انتخابات اخیر اسپانیا بوده است.
خشونت‌‌های جنسیتی سالهاست که در اسپانیا به بحث‌های بیشمار و حتی اعتراض‌های خیابانی دامن زده و به یکی از مسایل حساس سیاسی در انتخابات این کشور بدل شده است. اما حزب راست افراطی بوکس در برابر مساله حقوق زنان نیز مواضعی جنجالی دارد و می‌گوید که با «فمنیسم رادیکال» و آنچه را که «جر‌م‌سازی مرد بودن» می‌خواند، مخالف است.
این حزب همچنین می‌گوید که تمامی پناهجویان غیرقانونی باید به کشورهای محل تولدشان بازگردانده شوند. این حزب همچنین خواستار اخراج تمامی مهاجرانی است که هرگونه جرمی مرتکب شده‌اند. تغییر قوانین تابعیت اسپانیایی و سخت‌گیری بیشتر درباره سطح دانش زبان برای کسانی که می‌خواهند اسپانیایی شوند از دیگر برنامه‌های این حزب است.
این حزب همچنین وقایع کاتالونیا را کودتا توصیف می‌کند و می‌گوید که تا اطلاع ثانونی هرگونه خودمختاری این منطقه باید لغو شود.
چشم انداز احزاب دست راستی
احتمال ائتلاف سه حزب دست راستی برای شکل دادن اکثریت احتمالی در پارلمان دور از ذهن نیست.
با این حال برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که در نهایت اوج‌گرفتن راست‌افراطی برای راست‌گراهای اسپانیا در مجموع ضرر داشته و آنها اگر موفق شوند رایی به دست بیاورند، از سبد آرای باقی احزاب دست راستی کاسته می‌شود.
ضمن اینکه معمولا اوج‌گیری تبلیغات راست افراطی درباره موضوعاتی مانند حقوق زنان یا طرح اتهاماتی مانند نژادپرستی علیه آنها موجب می‌شود تا شهروندانی با تمایلات نه چندان جدی چپ‌گرا به پای صندوق رای بیایند.
بهرحال اگر راهی برای قدرت گرفتن جناح راست وجود داشته باشد، این راه ممکن است از دریچه ائتلاف سه حزب مردم، شهروندان اسپانیا و بوکس عبور کند.
این میان حزب شهروندان اسپانیا این احتمال را مطرح کرده که به رغم اختلاف در سیاست‌ها با حزب سوسیالیست ائتلاف کند.
براساس آخرین برآوردی که روزنامه ال‌پائیس از احتمال ائتلاف‌های گوناگون منتشر کرده، بخت ائتلاف سه حزب دست راستی با هم حدود ۱۰ درصد تخمین زده شده است. براساس تحلیل این روزنامه، احتمال شکل‌گیری هرگونه ائتلافی با حضور حزب سوسیالیست این کشور در حال حاضر بیشتر است.