به ۹۴ درصد فکر کن

سوم اسفندماه 97، 193 هزار و 321 نفر از متقاضیان ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی روی صندلی‌های آزمون نشستند و در ماراتنی نفس‌گیر به رقابت پرداختند. آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها در هفت گروه و ۲۴۵ کدرشته امتحانی، ۵۸ شهرستان و ۱۰۴حوزه امتحانی برگزار شد و درنهایت ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ نفر از شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند، از این تعداد 65 هزار و 550 نفر زن و 84 هزار و 985 نفر مرد هستند. براساس اعلام مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون دکتری ۹۸ تعداد ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۲ هزار و ۵۷نفر مرد و مابقی زن هستند. همچنین از مجموع ۱۹۶ هزار و ۴۳۷ داوطلب، ۱۱۷ هزار و ۵۱۷ نفر در گروه علوم انسانی، ۱۷ هزار و ۴۷۹ نفر در گروه علوم پایه، ۳۴ هزار و ۶۴ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه کشاورزی، ۹ هزار و ۸۸۴ نفر در گروه هنر، دو هزار و ۹۹ نفر در گروه دامپزشکی و مابقی داوطلبان در گروه آزمایشی زبان شرکت کرده‌اند. تاکنون شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته نیمی از مسیر ورود به مقطع دکتری را پیموده‌اند. باید دانشگاه مدنظرشان را از بین ظرفیت‌های اعلام‌شده در دفترچه‌ راهنمای انتخاب‌رشته‌‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری در بین 50 کدرشته‌محل انتخابی خود مشخص کنند و سپس خود را آماده مصاحبه‌ای کنند که 50درصد دیگر نمره آزمون‌ آنها را می‌سازد. داوطلبان برای سایر مراحل پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند که فرآیند مصاحبه و پذیرش نهایی، حدود دو ماه و نیم به طول می‌انجامد.

  جزئیات ظرفیت دوره‌های مختلف پذیرش دانشجوی دکتری ظرفیت پذیرش آزمون دکتری امسال بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ هزار نفر اعلام شده است که با توجه به ظرفیت 10 هزار نفری دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید میزبان حدود 24هزار دانشجوی دکتری خواهند بود. رقابت فشرده کنکور دکتری در گروه علوم انسانی است؛ جایی که ۸۹ هزار و ۵۳۸ نفر برای چهار هزار و 418 صندلی این گروه رقابت‌ خواهند کرد. در این گروه دو هزار و 536 نفر در دوره روزانه، 691 نفر در نوبت دوم، 322 نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، 308 نفر در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها و 114 نفر در دانشگاه پیام‌نور تحصیل خواهند کرد. سه دانشجو هم امکان تحصیل به صورت مشترک بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه لبنان را خواهند داشت. در گروه علوم پایه دو هزار و 344 نفر به صورت روزانه، 417 نفر در نوبت دوم، 46 نفر در دانشگا‌ه‌های غیرانتفاعی، 308 نفر در پردیس خودگردان و 119نفر در دانشگاه پیام‌نور امکان تحصیل خواهند داشت. در مجموع سه هزار و 234 ظرفیت مورداستفاده ۱۳ هزار و ۵۹۵ نفر شرکت‌کننده قرار خواهد گرفت. گروه فنی و مهندسی نیز چهار هزار و 65 صندلی خالی دارد که قرار است ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر برای نشستن روی آنها رقابت کنند. دو هزار و 954 نفر در دوره‌های روزانه، 643 نفر در نوبت شبانه، 37 نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، 421 نفر در پردیس‌های خودگردان و 10 نفر در دانشگاه‌ پیام‌نور پذیرش خواهند شد. براساس دفترچه انتخاب‌رشته آزمون دکتری هزار و 774 ظرفیت نیز در گروه کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد. در این گروه هفت هزار و ۷۸۲ نفر دنبال پذیرش در 1210 ظرفیت دوره روزانه هستند. همچنین 419 نفر در دوره شبانه، 142 نفر در پردیس‌های خودگردان و سه نفر در دانشگاه پیام‌نور امکان ‌پذیرش خواهند داشت. در گروه هنر، هفت هزار و ۸۶۶ نفر مجاز به انتخاب‌رشته شدند که برای ورود به دانشگاه بر سر 221 ظرفیت این گروه رقابت می‌کنند. 148 نفر در دوره‌‌های روزانه، 32 نفر در نوبت دوم، هفت نفر در دانشگاه‌ها‌ی غیرانتفاعی و 34 نفر هم در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها امکان‌ پذیرش دارند. ظرفیت‌های گروه دامپزشکی نیز 249 نفر عنوان شده که از این تعداد، 196نفر امکان ورود به دوره‌های روزانه خواهند داشت و 29 نفر در نوبت دوم پذیرش می‌شوند. 24 نفر از هزار و ۷۱۴ نفر مجاز به انتخاب‌رشته این گروه هم امکان ورود به پردیس‌های خودگردان خواهند داشت. در آخرین گروه، یعنی گروه زبان 141 نفر در دوره‌های روزانه، 26 نفر در نوبت دوم، 6 نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، 47 نفر در پردیس‌های خودگردان و 10نفر هم در دانشگاه پیام‌نور امکان ورود به دانشگاه دارند و سه نفر می‌توانند به صورت مشترک در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کنند. در این گروه سه هزار و ۵۴۰ نفر مجاز شده‌اند.

  چرا دانشگاه آزاد انتخاب بهتری برای داوطلبان است بررسی دفترچه راهنمای انتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری نتایج جالبی به‌دنبال دارد؛ دوره‌های روزانه با ظرفیت 9500 نفری حدود 39 درصد کل ظرفیت‌های اعلام‌شده در این دفترچه را تشکیل می‌دهند و به بیان دیگر کمتر از 40 درصد ظرفیت‌های دوره دکتری رایگان هستند که با توجه به جمعیت 150هزار نفری متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، حدود 6 درصد از شرکت‌کنندگان آزمون دکتری 98 احتمال قبولی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌‌ها را دارند. صرف‌نظر از دوره‌های روزانه، دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت 10 هزار نفری، نوبت شبانه دانشگاه‌ها با ظرفیت 2257 نفری، پردیس‌های خودگردان با ظرفیت 1698 نفری و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام‌نور به ترتیب با ظرفیت 418 و 286 نفری در دسترس داوطلبان مجاز به انتخاب رشته هستند. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی و شرایط متمایز آن توجه طیف زیادی از داوطلبان این آزمون را به خود جلب کرده است؛ چراکه امکان تحصیل در حالت‌های مختلف را برای دانشجوی دکتری ممکن می‌سازد.  (جدول) 1- انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌های بالای آن، شانس قبولی بیشتری را برای داوطلبان ورود به دوره دکتری ممکن می‌سازد. (جدول یک) 2- ساختار انعطاف‌پذیر دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به بروکراسی پیچیده دانشگاه‌های دولتی، فضای مساعدی را برای تحصیل فراهم کرده، در حالی که شرایط خاص بسیاری از مراکز آموزش عالی مشکلات مختلفی را برای دانشجویان پدید آورده است. 3- گستره جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بعد مکان را در تحصیل به‌نوعی حذف کرد. از طرفی مباحث علمی و تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به پتانسیل‌های جغرافیایی هر منطقه برنامه‌ریزی شده است، بنابراین انتخاب نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی می‌تواند هم در اشتغال موثر فرد کمک شایانی داشته باشد و هم در کاهش هزینه‌های مالی و جلوگیری از اتلاف زمان. 4- یکی دیگر از دلایل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی، تسهیلات مالی مختلف این دانشگاه است. برای مثال هریک از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای تامین بخشی از هزینه‌های تحصیل می‌توانند تا سقف 200 میلیون ریال از تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد سه درصد استفاده کنند و مبلغ وام خود را متناسب با شرایط‌شان در دوره بازپرداخت 24، 36 و 48 ماهه بازگردانند.