مدعیان اصلاحات دوباره ساز سازش کوک کردند

سرویس سیاسی ـ
روزنامه همدلی دیروز ذیل گزارشی، گفت‌وگویی را با یک کارشناس مسائل بین‌الملل منتشر کرد. وی درباره تحلیلی از واشنگتن پست مبنی بر اینکه «برنامه اقدام علیه ایران» یا «فشار حداکثری» آمریکا بر ایران به‌شکست خورده است، گفت: «باید عرض کنم وضعیت پیش رو برای ما چندان مطلوب نیست. پس تا شرایط به یک نقطه بحرانی و بی‌بازگشت نرسیده، بهتر است که راه دیپلماسی و مذاکره را در پیش بگیریم. خصوصا اینکه اکنون کاخ سفید امید دارد با افزایش فشارها و تحریم‌ها در سایه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و اقتصادی مردم، بستر برای تغییر رفتار در تهران شکل گیرد.»
توصیه به تکرار یک مسیر‌اشتباه و خسارت‌بار که قبلا طی شده، یا از روی ساده‌لوحی است، یا دیوانگی یا خیانت.
ملاک موافقان FATF؛ منافع ملی یا پیش‌تفتادن از منتقدان؟!


روزنامه شرق در شماره دیروز خود در دو صفحه میانی روزنامه مصاحبه‌ای را با یکی از نویسندگان روزنامه‌های اصلاح‌طلب انجام داده و تیتر «بهانه FATF را به اروپایی‌ها ندهیم» را برای آن برگزیده است.
به نظر می‌آمد با موضوعی که این اواخر رخ داد و آمریکا در واکنشی حقارت‌آمیز به شکست هایش در منطقه نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، موافقان لوایح استعماری از خواب بیدار شوند اما انگار برخی نه با برجام و نه با پسابرجام و نه با کانال مالی و نه با خروج آمریکا و نه با عملکرد سرکاری اروپا و نه با تروریست نامیدن سپاه و... قرار نیست از خواب بیدار شوند.
در بخشی از مصاحبه شرق، مصاحبه شونده گفته است: «به نظرم قرار گرفتن نام سپاه در لیست FTO موضع[!] مخالفان FATF را تقویت می‌کند.»
چنانکه خواندید از تقویت موضع سخن گفته شده، مصاحبه شونده در بیان خود اینطور نگفته که « اقدام آمریکا بر سخن یا پیش‌بینی مخالفان صحه گذاشت» این دیدگاه موافقان لوایح استعماری است. گویا مخالفان FATF و موافقانش در دو سوی میدان به وزن کشی برای نبرد می‌پردازند که اقدام آمریکا سبب تقویت موضع یکی از آنها شود.
مصاحبه شونده به نوعی معتقد است که با اقدام آمریکا گویی مخالفان یک بر صفر از موافقان جلو افتاده‌اند و در ادامه و برای تقویت (به قول خودشان) موضع موافقان! راهکار ارائه می‌دهد: «جناحی که در ایران مخالف عمل به توصیه‌های FATF است حالا حرفشان بیش از گذشته جلو می‌رود. به نظرم کاری که می‌توان کرد این است که با اروپا درباره اینستکس وارد مذاکره جدی‌تر شویم تا اطمینان پیدا کنیم که با اجرای توصیه‌های کارگروه ویژه مالی آنها هم به‌طور مطلوبی اینستکس را راه می‌اندازند[!!] در این صورت موضع حامیان عمل به توصیه‌های مزبور تقویت می‌شود، چرا که دیگر دست آنها خالی نیست»!!
چنانکه در جملات تاسف بار بالا خواندید، گویا برای این جماعت موضوع منافع ملی و مصالح نظام و کشور مطرح نیست. چرا که به لوایح استعماری از این باب که آیا به مصلحت کشور هست یا نه نگاه نمی‌شود. شاهد این ادعا اینکه گویا تصویب FATFبرای روزنامه شرق و فرد مورد مصاحبه قرار گرفته اصل غیرقابل انکاری است و حالا که (به قول خودشان) منتقدان لوایح استعماری یک بر صفر پیشی گرفته‌اند، به چاره‌ای برای این موضوع فکر می‌کنند تا نتیجه یک بر یک شود! اگر منافع ملی و مصالح کشور مطرح بود، حتما به این نکته اندیشه می‌شد که آنچه منتقدان در مورد FATF می‌گفتند، درست درآمد و سپس حداقل پس از این با کمی تردید در مورد FATF سخن می‌گفتند نه اینکه به راهکاری برای مساوی شدن با منتقدان اندیشه کنند.
از ترامپ هراسی تا بزک و تطهیر ترامپ
روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: «تفاوتی که آقای ظریف میان آنچه ایشان از آن با عنوان تیم«B» (بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید، بی‌بی(نتانیاهو)) یاد می‌کند با شخص آقای ترامپ قائل شد، نشان‌دهنده آن است که ایران درک مناسبی از پویایی‌های درون هیئت حاکمه آمریکا دارد و متوجه این واقعیت است که چطور یک اقلیت تندرو و رادیکال که سابقه نگرش ضد‌ایرانی آنها بعضا به 4دهه اخیر می‌رسد، امروز سعی بر آن دارد که دولت ترامپ را از شعارهای اولیه‌اش دور کرده و او را به یک ماجراجویی کاملا جدید و بدون هیچ‌گونه چشم‌اندازی هدایت کنند. اظهارات وزیر امور خارجه ایران در نیویورک این نکته را به دولت و شخص آقای ترامپ یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی ایران الزاما نگرش منفی به شخص آقای ترامپ ندارد، بلکه مخالفت ایران به سیاست‌هایی مربوط می‌شود که روسای جمهور آمریکا در دوره‌های مختلف پیگیری کرده‌اند.»
نویسنده برای بزک و تطهیر ترامپ، خود را نسبت به این نکته بدیهی که ترامپ هم یکی از روسای جمهور آمریکا و اوبامای بدون رتوش است، به فراموشی و نادانی زده است!
ترامپ رابطه سازنده‌تری با ایران داشته باشد!
تظاهر به نادانی در بخش پایانی یادداشت بیشتر خود را نشان داده است که نویسنده، ترامپ را به روابط سازنده‌تر با ایران توصیه می‌کند! «امروز آقای ترامپ این فرصت را دارد که با بازگشت به واقع‌بینی تفاوت‌های عمده بین منافع آمریکا و منافع گروه‌های تندرو در منطقه را درک کرده و به سمت یک روابط سازنده‌تر با ایران حرکت کند.» [!]
حامیان «انتخابات مشروط» پای حرفشان نخواهند ایستاد
اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با آفتاب یزد با اشاره به طرح «انتخابات مشروط» حجاریان، گفت: «آقای حجاریان فراموش کرده رقیب آقای روحانی چه کسی بوده است؟ واقعا گاهی فکر می‌کنم که دوستان ما نکند که منافع جریانی خودشان را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.»
سخنگوی اعتماد ملی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اصلاح‌طلبان قبل از مردن در حال خودکشی هستند... من با این طرز تفکر کاملا مخالفم که بگویم یا من باید تایید صلاحیت شوم و یا کل انتخابات تحریم.»
مشاور کروبی افزوده است: «خیلی از چهره‌های اصلاح‌طلب روی حرفی که می‌گویند نمی‌ایستند، یک بار میگویند انتخابات تحریم و بعد در همان موقع رئیس‌دولت اصلاحات می‌رود و رای می‌دهد. آیا آقایانی که امروز از مشارکت مشروط حرف می‌زنند فردا هم قول می‌دهند که پای حرفشان می‌ایستند؟ تجربه تاریخی به من میگوید که آنها پای حرفشان نخواهند ایستاد بلکه آنها در نظریات خودشان پایدار و ثابت قدم نیستند.»
ایران می‌خواهد آمریکا را تست کند!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان دیروز در یادداشتی خود با عنوان «ایران می‌خواهد آمریکا را تست کند» به موضوع مکاتبه ظریف با مقام‌های آمریکایی برای تبادل زندانیان طرفین پرداخت و نوشت: [ظریف] سعی در رساندن پیامی به آمریکایی‌ها و ترامپ دارد. مجموعه اینها نشان می‌دهد که این پیشنهاد هم به دور از مجموعه اقدامات نیست و بخشی از یک پکیج یا بسته سیاسی است. در حقیقت پیشنهاد مبادلات زندانی‌ها، سیگنال‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند... رئیس‌جمهور کشورمان نفس مذاکره را رد نمی‌کند و تنها آمریکایی‌ها را وفادار به نتیجه مذاکره نمی‌داند و معتقد است که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. لذا این پیغامی است که ایران می‌خواهد نشان دهد. هرچند نمی‌توان گفت که پیشنهاد مذاکره‌ای در کار است اما می‌توان گفت که در حال تست کردن همدیگر هستند.»
باید یادآور شویم که به گفته ظریف، ایران «شش ماه پیش» [و نه دیروز یا هفته پیش!] آن‌هم به‌طور خصوصی و در زمانی که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای ایران را برگرداند، به آمریکا اعلام کرده‌ است که آماده انجام مبادله بین دو کشور است اما «هنوز پاسخی دریافت نکرده است!»
همچنین ظریف گفته: «پاسخی که از آمریکا درباره تبادل زندانیان دریافت کردیم، «یکسویه» بوده و آنها خواستار آزاد کردن زندانیان آمریکایی در ایران بوده‌اند. وی که در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگان ایران در سازمان ملل سخن می‌گفت، افزوده است: می‌دانید در نامه چه نوشته بود؟ نوشته بود «لطفا آزاد کنید.» محتوای آن پیشنهاد نبود. گرایش فکری واشنگتن این است که از ما انتظار اقدام یکجانبه داشته باشند.»
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد هم در این زمینه، به موضوع گفت‌وگوی ظریف با فاکس نیوز پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «مصاحبه ظریف با رسانه دوست ترامپ» و عبارت «دوست ترامپ» را با رنگ قرمز نوشته است!
هر عقل سلیمی می‌پذیرد که این‌گونه توجیهات و تحلیل‌های ناشیانه، در شرایطی که آمریکا با نگاه استکباری و از بالا به پایین، شمشیر تحریم و تهدید را از رو بسته و پس از پاره کردن برجام، تحریم‌های نفتی و تحریم سپاه را تحمیل کرده، دیگر سیاست «تست» کردن معنا ندارد! اینگونه توجیهات چیزی جز پریشان‌گویی و القای انفعال از سوی مدعیان اصلاحات را به ذهن متبادر نمی‌کند.