بعد از لغو مجوز اکران فیلم پرفروش اکران نوروزی، شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما تغییر کرد

سازمان سینمایی در بندِ نقش ایوان!
همدلی| گروه فرهنگ و هنر: «به دنبال اتفاقاتی که برای فیلم «رحمان ۱۴۰۰» رخ داد، سیستم پخش فیلم‌ها از هارد اکسترنال (حافظه خارجی) به شیوه دیگری تغییر می‌کند. در شیوه جدید به جای استفاده از هارد اکسترنال و حافظه خارجی، از بستر اینترنت برای انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما استفاده می‌شود، به شکلی که پخش‌کننده از داخل دفتر، فیلم را در اختیار سالن سینما قرار می‌دهد.» این صحبت ها را علی سرتیپی، مدیرعامل شرکت پخش «فیلمیران» مطرح کرده، تهیه کننده «رحمان 1400» که دست بر قضا سخنگوی شورای عالی اکران نیز محسوب می شود.
جنجالِ رحمان
«رحمان 1400» جدیدترین ساخته منوچهر هادی، کارگردان پولساز سینمای ایران ابتدا قرار بود در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، ولی سازنده‌اش تصمیم گرفت بهترین دوره زمانی را انتخاب کند؛ نوروز. فیلم کمدی «رحمان 1400» با تمام شوخی های جنسی و سیاسی‌اش مجوز گرفت و روی پرده رفت؛ یک ماه تمام هم مردم به سینما رفتند و فیلم را دیدند، اما اداره کل سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به یکباره از خواب بیدار شد و بعد از گذشت یک ماه، «رحمان 1400» را صحنه دار تشخیص داد: «بر اساس گزارش‌های رسیده به اداره کل سینمای حرفه‌ای معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و بررسی بازرسان این اداره کل، تخلف فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مبنی بر عدم حذف کامل برخی از صحنه‌های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در برخی از سینماها محرز شد و با عنایت به مفاد ماده ۱۸ آئین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم از ادامه اکران این فیلم جلوگیری به‌عمل آمد.»


تقصیرِ پخش‌کننده‌هاست
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، تقصیر را به گردن تهیه کننده و پخش کننده انداخت و از دیوارِ فروریخته اعتماد گفت: «بنای ما بر حرفه ای بودن تهیه کننده و پخش کننده است و تاکید دارم در طول سال‌هایی که در این سمت کار می‌کنم چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت می‌کنند.»
چرا سازمان سینمایی شانه خالی می‌کند؟
فرجی در حالی نهاد متبوعش را از اتهامات مبرا می داند که اتفاقا نوک پیکانِ انتقادات به سوی سازمان سینمایی نشانه می رود و سوالی جدی مطرح می شود که چرا نباید خودش وظیفه انتقال نسخه نهایی فیلم‌ها را برعهده بگیرد و چرا باید پخش‌کننده ها را بدون هیچ واسطه و ناظری به سینمادارها متصل کند؟ اگر تهیه کننده یا پخش‌کننده‌ای از دستش در برود یا افکار پلیدی در سر داشته باشد و نسخه هایی کاملا منشوری را تحویل سینماها بدهد، سازمان سینمایی باز هم بنا را بر اعتماد متقابل می گذارد؟
از هارد به اینترنت
حالا شیوه انتقال را تغییر داده اند و به جای هارد اکسترنال، می خواهند از پهنای باند اینترنت برای جابه‌جایی نسخه‌های فیلم ها استفاده کنند؛ شیوه ای که شاید در صورت رخ دادن اتفاقی مشابه سرنوشت «رحمان 1400» بتواند روند شناسایی متخلف را سرعت ببخشد اما باز هم هیچ ناظری در میانه این حلقه جای نمی گیرد. علی سرتیپی درباره تغییر شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما، به ایلنا گفت: «اگرچه این شیوه نیز نسبتا امروزی تلقی می‌شود اما در هر حال می‌توان ضریب خطایی برای آن متصور بود. فیلم‌ها به دلایل فنی، کیفی و نظارتی ممکن است بارها در حین اکران نیز اصلاح شوند یا تغییراتی داشته باشند. در شیوه فعلی باید برای هر سالن سینما، یک هارد جداگانه تهیه می‌شد که با هزینه آماده‌سازی فیلم حداقل 2 میلیون تومان هزینه نیاز داشت تا DCP هر سالن سینما آماده شود. وقتی این رقم را در 120 سالن سینما ضرب کنیم عدد قابل توجهی می‌شود اما با شیوه جدید، هزینه‌ها بسیار کمتر و امنیت نیز بسیار بیشتر شده و از اشتباهات جلوگیری می‌شود.»
دورِ باطل
سرتیپی معتقد است از این شیوه در همه جای دنیا استفاده می‌شود: «با توجه به این‌که سیستم بلیت فروشی و نمایش سینماهای کشور به اینترنت مجهز است، در ایران نیز می‌توانیم از این شیوه استفاده کنیم و تنها نگرانی، قطع شدن اینترنت است.» هنوز هم مشخص نیست چرا سازمان سینمایی به عنوان متولی امر، نسخه های نهایی را که مورد بررسی و تایید قرار گرفته و از تیغ تیز سانسورچی هایش عبور کرده را برای تمام سینماهای کشور نمی فرستد یا اصلا سامانه ای را مخصوص به این امر، طراحی نمی کند تا دیگر دست و دلش نلرزد و مبادا پخش کننده ای، نسخه ای را به سینمادارها بدهد که اصلاح نشده است.
روزگار کنونی سازمان سینمایی به نوعی مصداق شعر سعدی است: «خانه از پای بند ویران است/ خواجه در بند نقش ایوان است»، سازمان سینمایی نیز به جای حل مشکل، روش دیگری را برای انتقال فیلم ها به سینماها برگزیده که باز هم امکان وقوع اتفاقاتی مشابه فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را از بین نمی‌برد.
سایر اخبار این روزنامه
چین، دومین نشست پروژه «کمربند و جاده» را برگزار کرد وعده‌های شی درآرزوی جاده ابریشم «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهای ورود 20 میلیارد دلار ارز خانگی به اقتصاد را ارزیابی کرد به مناسبت 8 اردیبهشت سالروز تولد دکتر سیمین دانشور بانویی سرشار از دانشوری «همدلی» تحلیل روزنامه واشنگتن‌پست درباره بلا‌تکلیفی دولت آمریکادر خصوص تحریم‌های ایران را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند «همدلی» موضوع اصلاحات آیین نامه انضباطی دانشجویان که اجازه رصد کردن دانشجویان در فضای مجازی را به دانشگاه می‌دهد، بررسی می‌کند بعد از لغو مجوز اکران فیلم پرفروش اکران نوروزی، شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما تغییر کرد ولی‌الله شجاع‌پوریان رویکرد اصلاح‌طلبانه شهرداری تهران با رسانه‌ها عرصه را برای کارآفرینی باز کنید موسوی:هیچ درخواستی برای مذاکره با آمریکا در کار نیست پوتین: تحریم نفت ایران بازار انرژی را غیرقابل پیش بینی کرد سردار پاکپور مطرح کرد؛ امدادرسانی خودروهای کانکس‌دار نیروی زمینی سپاه در مناطق نهبندان و سربیشه