چین، دومین نشست پروژه «کمربند و جاده» را برگزار کرد وعده‌های شی درآرزوی جاده ابریشم

همدلی| گروه جهان: چین دومین نشست پروژه عظیم «کمربند و جاده» را صرف تاکید بر منافع بالقوه این پروژه برای دیگران و دعوت آنان به پیوستن به این مسیر بازرگانی بین‌المللی کرد. شی جین پینگ، در نشست خبری‌اش پس از این نشست گفت از همه کشورهای علاقه‌مند دعوت کرد «به ما» بپیوندند: «با اینکه پروژه کمربند و جاده را چین آغاز کرده است، فرصت‌ها و نتایج برای همه جهان مشترک است.» رئیس‌جمهور چین در این نشست تمرکز خود را بر همکاری‌های بین کشورها در اجرای این پروژه و موضع‌گیری درباره انتقادات مطرح شده گذاشت.
«کمربند و جاده» که در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، از دید بسیاری به عنوان تلاش چین در افزایش نفوذ جهانی‌اش قلمداد می‌شود. از نگاه منتقدان، تامین مالی بخش‌هایی از این پروژه که در خارج از خاک چین هستند و شرکت در فرایند ساخت خطوط ریلی، حمل‌ونقل آبی و دیگر مسیرها و امکانات این پروژه بزرگ که از شرق آسیا تا آفریقا و اروپا می‌رود، علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی بزرگ برای چین، نفوذ و تعامل اقتصادی و وابستگی برخی از کشورها به این کشور را به‌شدت افزایش خواهد داد. آن طور که سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد، منتقدان می‌گویند با این پروژه‌های عمرانی عظیم، چین کشورهای در حال توسعه را ناچار خواهد کرد، تن به استقراض‌های بزرگ بدهند و این فرایند در عین حال به سود شرکت‌های چینی خواهد شد که عمدتا دولتی‌اند.
رسانه چینی اس‌سی‌ام‌پی در این باره می‌نویسد، شی بدون این که از ایالات متحده، طرف جنگ تجاری چین یا از اروپا نام ببرد، به دغدغه‌هایی پرداخت که آن‌ها درباره این پروژه ابراز کرده‌اند. به گزارش اس‌سی‌ام‌پی، شی در این باره در شش موضوع وعده‌هایی داد.
رئیس‌جمهور چین گفت کشورش ارزش واحد پولش را در محدوده‌ای منطقی ثابت نگاه خواهد داشت و اقدام به کاهش ارزش این واحد پول نخواهد کرد. دستکاری و کاهش ارزش یوان با اهداف تجاری، مدت‌هاست که از انتقادات گروه‌هایی در آمریکا نسبت به چین بوده‌است و رئیس‌جمهور فعلی، دانلد ترامپ، در این باره شدیداً چین را هدف حملات کلامی قرار می‌دهد.


شی در واکنش به انتقاداتی که از ناکامی چین در عمل به وعده‌های اصلاحی‌اش مطرح می‌شود گفت چین برای تعهداتش ارزش قائل است. او همچنین گفت چین به دنبال مازاد تجاری نیست و آماده است محصولات کشاورزی و خدمات خارجی بیشتری وارد کند تا به تجارت متعادل‌تری برسد.
موضوع حفاظت از حق مالکیت فکری و معنوی از دیگر انتقاداتی است که غرب از چین دارد. غربی‌ها می‌گویند، درست مثل دستکاری ارزش واحد پول، بی‌توجهی و عدم‌اعمال قواعد مالکیت معنوی از ابزارهای چین برای کسب مزیت رقابتی در صحنه‌های فناوری و تجاری است. شی در این نشست گفت چین با جامعه جهانی برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی همکاری خواهد کرد.
رئیس‌جمهور کشور میزبان این نشست، همچنین افزایش تعهدش به اقتصاد باز را نیز مطرح کرد. او گفت بستری برای شرکت‌های تجاری خارجی فراهم می‌کند که وارد بازار چین شوند و تعرفه‌ها و موانع غیرتعرفه‌ای را نیز کاهش خواهد داد.
رئیس‌جمهور دومین کشور منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای، همچنین تاکید کرد، این پروژه، پروژه‌ای «سبز» خواهد بود و در اجرا و استفاده از آن این موضوع از سرفصل‌های این پروژه خواهد شد. اس‌سی‌ام‌پی می‌نویسد تا همین جا کالیفرنیا با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی و برخلاف تردیدهای دولت فدرال ایالات متحده در این زمینه، به پروژه پیوسته است.
شی تاکید کرد، این پروژه نه فقط به چین که به «تمام شرکت‌کنندگان» نفع خواهد رساند: «کمربند و جاده، یک باشگاه خصوصی نیست. هدف این پروژه ارتقای ارتباط و همکاری عملی [بین کشورهای شرکت‌کننده] خواهد بود.» شی می‌گوید این پروژه «نتایجی بردبرد و توسعه مشترک به همراه خواهد داشت».
گمانه‌زنی‌ها نسبت به این پروژه و موفقیتش ادامه خواهند داشت. از طرفی برخی کارشناسان در توانایی خود چین برای مدیریت و اجرای آن تردید می‌کنند و از طرف دیگر، تردیدهای غرب ممکن است موانعی بر سر راه آن ایجاد کند؛ در عین حال اما این امکان نیز وجود دارد که وسوسه فرصت‌هایی ادعایی چین برای کشورهای دارای اقتصاد کوچک‌تر جهت جلب همکاری آن‌ها کافی باشد. در هر حال این پروژه، به دیگران نفع برساند یا نه، نمادی است از جاه‌طلبی چندین ساله چین در صحنه اقتصاد جهان.
سایر اخبار این روزنامه
چین، دومین نشست پروژه «کمربند و جاده» را برگزار کرد وعده‌های شی درآرزوی جاده ابریشم «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهای ورود 20 میلیارد دلار ارز خانگی به اقتصاد را ارزیابی کرد به مناسبت 8 اردیبهشت سالروز تولد دکتر سیمین دانشور بانویی سرشار از دانشوری «همدلی» تحلیل روزنامه واشنگتن‌پست درباره بلا‌تکلیفی دولت آمریکادر خصوص تحریم‌های ایران را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند «همدلی» موضوع اصلاحات آیین نامه انضباطی دانشجویان که اجازه رصد کردن دانشجویان در فضای مجازی را به دانشگاه می‌دهد، بررسی می‌کند بعد از لغو مجوز اکران فیلم پرفروش اکران نوروزی، شیوه انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما تغییر کرد ولی‌الله شجاع‌پوریان رویکرد اصلاح‌طلبانه شهرداری تهران با رسانه‌ها عرصه را برای کارآفرینی باز کنید موسوی:هیچ درخواستی برای مذاکره با آمریکا در کار نیست پوتین: تحریم نفت ایران بازار انرژی را غیرقابل پیش بینی کرد سردار پاکپور مطرح کرد؛ امدادرسانی خودروهای کانکس‌دار نیروی زمینی سپاه در مناطق نهبندان و سربیشه