پاتک ظریف به «تیم ب»

وزیر امور خارجه کشورمان برای نخستین بار با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» آمریکا گفت و گو کرد.
 این رسانه اصلی ترین رسانه گروه های تندروی آمریکایی است و گفته می شود تنها رسانه ای است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخاطب آن است و حتی بسیاری از توئیت هایش را بلافاصله پس از بخش های خبری این شبکه می نویسد. هنوز متن کامل این گفت و گو منتشر نشده است اما نفس گفت و گوی ظریف با این رسانه خاص، واکنش ها و تحلیل هایی را در پی داشته است از جمله این که فعالان رسانه ای معتقدند او با گفت وگو با فاکس نیوز خواسته تیم جان بولتون در کاخ سفید را دور بزند و بدون واسطه این گروه حرف هایش را به ترامپ بگوید. در همین زمینه حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور سخنان ظریف را در گفت وگو با فاکس نیوز «اتمام حجت با هیئت حاکمه آمریکا و سران برخی کشورهای منطقه» دانسته است.
حتی خبرنگار بی بی سی روز گذشته گزارش داد که بلافاصله پس از این گفت و گو جان بولتون چهره ضد ایرانی و جنگ طلب کاخ سفید که مشاور امنیت ملی آمریکاست، به محل این شبکه رفته و گفت و گویی را ضبط کرده تا پس از مصاحبه ظریف پخش شود.
 ظریف چندی پیش در صفحه توئیتر خود، بولتون، بن‌سلمان، بن‌زائد و بی‌بی (نتانیاهو) را در گروهی به نام «تیم ب» دسته بندی کرد و نوشت، اعضای این گروه، برای هر جنایتی از مصونیت [آمریکا] برخوردار هستند. در بخش های کوتاهی از این مصاحبه که روز گذشته منتشر شد، «محمد جواد ظریف» با اشاره به تلاش‌های برخی چهره های نزدیک به ترامپ برای تغییر نظام ایران گفت که کارزار فشار حداکثری رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.


به گزارش فارس و ایسنا، او تاکید کرد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند. در بخش کوتاهی از این مصاحبه که شامگاه جمعه منتشر شده ظریف در پاسخ به سوال «هرالدو ریورا»  مجری فاکس‌نیوز که می‌پرسد «پس اعتقاد دارید که بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند» اظهار کرد که این حداقل کاری است که آن ها می‌خواهند انجام دهند. وی ادامه داد: «همه آن ها این تمایل را بروز دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. من گمان نمی‌کنم که (دونالد) ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستار چنین کاری باشد». وزیر امور خارجه ایران با اشاره به شعارهای تبلیغاتی و ضد جنگ ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، افزود: «من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعارهایی مبنی بر وارد نکردن آمریکا به جنگی دیگر، پیش برد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کارزار فشار حداکثری علیه ایران، برای به‌زانو درآوردن و تسلیم شدن ما در برابر فشارها، محکوم به شکست است».
آشنا: سخنان ظریف اتمام حجت با هیئت حاکمه آمریکا و سران برخی کشورهای منطقه است
در همین باره حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز با اشاره به مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه فاکس نیوز تأکید کرد: سخنان ظریف در فاکس نیوز اتمام حجت ایرانیان با هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا و سران برخی کشورها و رژیم های منطقه است. زبانش گویاست؛ به نرمی زبان موسی وهارون با فرعون و به سختی زبان ابوذر و سلمان با بزرگان قوم. ظریف و سلیمانی دو روی سکه اقتدار ایران و اسلام اند. قدرشان را بدانیم.
 
خبر مرتبط
هجمه جالب به توئیتر مجری فاکس نیوز

همزمان حساب کاربری «هرالدو ریورا» مجری شبکه فاکس نیوز در توئیتر پس از انتشار بخش هایی از مصاحبه اش با وزیر امور خارجه کشورمان مورد هجمه برخی کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. ریورا با انتشار تصویر خود و ظریف نوشت: «همراه جناب محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران. هر عقیده‌ای هم که درباره کشور کهن او داشته باشید، به هر حال آن‌ها اقلیت‌های مذهبی را کشتار نمی‌کنند، شبیه عربستان سعودی که به تازگی ۳۷ نفر را اعدام کرده که ۳۳ نفرشان شیعه بودند!» این توئیت، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و با انتقاد حامیان عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و افرادی که مواضع به شدت ضد ایرانی دارند، مواجه شد.  از جمله کسانی که به این مجری فاکس نیوز تاخته اند «کلیفورد دی می» رئیس اندیشکده موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی»(FDD) است که «ریورا» را «کلاهبردار» توصیف کرده است. تعدادی از حساب های توئیتری متعلق به براندازان و سلطنت طلب ها و گروهک تروریستی منافقین نیز از این مجری فاکس نیوز به دلیل انتشار تصویرش با ظریف و جمله ای که علیه عربستان نوشته انتقاد کرده اند. با این حال  ریورا در توئیت تازه خود در جواب به این هجمه‌ها نوشت: «خطاب به آن هایی که از دیدارم با وزیر امور خارجه ایران انتقاد می‌کنند، آیا شما از اعدام دسته‌جمعی اخیر در عربستان سعودی هم انتقاد کردید؟ درباره کشتار در یمن چطور؟ (حملات) ۱۱ سپتامبر؟ (قتل) خاشقچی؟ این ریاکاری متکبرانه را کنار بگذارید. شاید شما در فهرست حقوق بگیران (عربستان سعودی) هستید».
 
فراخبر
چرا فاکس نیوز؟

گفت و گوی جواد ظریف با شبکه فاکس نیوز فارغ از محتوای سخنانش شاید یک انتخاب معنادار باشد. به گزارش صداوسیما، فاکس نیوز تنها شبکه خبری مورد علاقه رئیس جمهور آمریکاست که مردم این کشور را هم به دیدنش تشویق می کند. بسیاری از خبرنگاران و مجریانش مهمان ترامپ در کاخ سفید نیز بوده اند. به قول سلیا مندونز خبرنگار آمریکایی، ترامپ می گوید، همه رسانه ها خبر جعلی می دهند به جز فاکس نیوز! پشت پرده فاکس نیوز رابرت مرداک است که می خواهد ترامپ قوی ترین مرد جهان باشد. «گزارش های منفی علیه ترامپ را نادیده می گیرد»؛ این را پرفسور تامیس جمیمن استاد هاروارد و پژوهشگر سیاسی می گوید. ترامپ فقط وقتی از فاکس نیوز انتقاد کرد که برنی سندرز رقیب 2020 آن جا حاضر شد و تریبون گرفت. به قول سندرز هاکدس فعال سیاسی و نامزد کنگره، ترامپ اکثر توئیت هایش را بعد از دیدن برنامه های خبری فاکس نیوز می زند. حالا وزیر خارجه کشورمان در نیویورک ترجیح داد پیامش را طوری به کاخ سفید برساند که دقیق تر از همیشه دیده شود. گفت وگوی ظریف با فاکس نیوز شاید کم نظیر و بی نظیر بود. مصاحبه با محبوب ترین شبکه خبری جهان البته از نگاه ترامپ!