معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران: بهره‌برداری 3 واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی یک رویداد مهم محسوب می‌شود

ساری- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: موسوی معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و عدم کامل ابگیری سد در طی 6 سال گذشته گفت: بهره‌برداری سه واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی بطور همزمان باوقوع سرریز آن با حجم 20 متر مکعب بر ثانیه یک رویداد مهم در دوران بهره بردا ری این سازه بزرگ آبی محسوب می‌شود.
موسوی با بیان اثرات اقتصادی سد در سطح ملی و منطقه‌ای افزود: این سد در صورت آبگیری کامل علاوه بر تامین آب شرب و تولید انرژی برقابی به میزان 13/5مگاوات، می‌تواند آب 52 هزارهکتار از اراضی کشاورزی 226 روستا با جمعیتی بالغ بر 165 هزار نفر را تامین نماید.
معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران افزود: این سد به لحاظ کارکردی در بخش کنترل سیلاب، دو سیلاب 27 اسفند 97 و 12 فروردین 98 را در سال آبی جاری مهار کرده و از خسارات وارده به پائین دست جلو گیری نمود.
عضو هیات مدیره آب منطقه‌ای مازندران با بر شمردن مشخصات فنی این سازه آبی از آن به عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور یاد کرد و گفت: حجم ذخیره این سد 162/5 میلیون متر مکعب است و قادر است سالانه تا 220 میلیون متر مکعب آب را تنظیم و در اختیار شرب، کشاورزی و صنعت منطقه قرار دهد.


ایشان با توجه به شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد پایداری سد گفت: این سد یکی از بهترین و بدون مشکل‌ترین سدهای کشور است و هم‌اکنون شاهد وقوع سرریز در این سد هستیم و این یعنی بارگذاری کامل در این سد انجام شد و سد در صحت و پایداری کامل قرار دارد و مردم نباید بابت پایداری آن نگران باشند و به شایعات توجه نکنند.
موسوی در پایان با اشاره به محدودیت‌های برداشت آب زیرزمینی در استان مازندران به موضوع ریل‌گذاری تامین اب شرب از آب سطحی پرداخت گفت: در طرح جامع آب شرب استان تامین آب شرب شهر ساری از سد شهید رجایی دیده شده و درحال حاضر به دلیل عدم تکمیل پروژه تصفیه خانه آب شرب با اجرای یک طرح فوری اضطراری 500 لیتر آب شهروندان از این سد تامین می‌شود و در یک ماه گذشته در این سد که با وقوع دو سیل مواجه بودیم و کدورت آب بالا رفته بود در کمتر از 48 ساعت با تلاش همکاران ما کدورت آب تقلیل و مشکلات کمبود آب شهروندان بر طرف شد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: 313 طرح برای سرمایه‌گذاری به چینی‌ها معرفی شد ترامپ از معاهده تجارت تسلیحاتی هم خارج شد الاهرام: چرا شکست «معامله قرن» حتمی است؟ طرح نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان از 10 اردیبهشت آغاز می‌شود واکنش «عصائب و نجبا» به قتل سرباز عراقی توسط نظامیان آمریکایی دکتر ظریف در گفتگو با فاکس نیوز: سیاست فشار حداکثری ترامپ برای به زانو در آوردن ایران، محکوم به شکست است افطاری با پول بیت‌المال! افزایش 25 میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در 4 سال آتی معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران: بهره‌برداری 3 واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی یک رویداد مهم محسوب می‌شود محکومیت اعدام گسترده شیعیان در عربستان در پی اعدام 37 نفر در عربستان علمای بحرین یک هفته عزای عمومی اعلام کردند رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد: آغاز فعالیت بخش‌ خصوصی برای مقابله با تحریم‌ها پوتین: تحریم نفت ایران بازار انرژی را غیرقابل پیش‌بینی کرد کوربین: فرش قرمز برای ترامپ در انگلیس پهن نکنید 58 درصد آمریکایی‌ها ترامپ را دروغگو می‌دانند رئیس سازمان پزشکی قانونی: سکته یکی از محکومان بانک سرمایه تایید شد زمان پرداخت قسط دوم حج اعلام شد سیل‌زده‌ها یک ماه مهلت دارند وزیر ارتباطات: تروریسم اقتصادی آمریکا، درحال تسری به اقتصاد فضای مجازی است