الاهرام: چرا شکست «معامله قرن» حتمی است؟

«اسامه الالفی» در روزنامه مصری«الاهرام» نوشت: شمارش معکوس برای اعلام طرح موسوم به «معامله قرن» آغاز شده؛معامله‌ای که جارد کوشنریهودی داماد ترامپ، مشاور ارشد و مهندس اصلی سیاست‌های خاورمیانه‌ای او درحال تدارک آن است.
به گزارش شفقنا، الالفی با اشاره به این موضوع نوشت: تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این طرح در دهه آخر ماه مبارک رمضان و زمانی که جهان اسلام سرگرم ماه فضیلت است، اعلام شود.گزارش‌ها به نقل از یک دیپلماتیک بلندپایه فرانسوی حاکی از آن است که این معامله شامل 50 قرارداد بسیار مفصل است که آمریکا هنوز متحدان اروپایی را در جریان جزئیات آن قرار نداده است و براساس توییت‌های «جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا برای صلح در خاورمیانه، شبه جزیره سینای مصربرخلاف اخبار رسانه‌ها، بخشی از این طرح نیست زیرا آمریکایی‌ها می‌دانند که دولت و ملت مصر، کوتاهی در مورد خاک وطن خود را به هیچ وجه برنمی تابند.
به اعتقاد من و با خوانش فکر جارد کوشنر می‌توان پی برد که این معامله رادیکالتر از طرح خاورمیانه جدیدی است که «شیمون پرز» روباه رژیم صهیونیستی در دهه 1980 میلادی مطرح کرد؛ طرحی که به دلیل سرگرم شدن آمریکا و روسیه به درگیری در افغانستان موقتا به حالت تعلیق درآمد.
کوشنر از طریق اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و اعتراف به حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی و در سایه عدم جدیت واکنش‌های عربی، وضعیت اعراب را سنجیده و راه را برای نهایی کردن معامله مشکوک باز کرده است؛ بنابراین کوشنر برای پیشبرد معامله مشکوک خود، ترغیب شده و بیانیه وزرای خارجه کشورهای عربی در روز دوشنبه گذشته هرگز مانع تکمیل آن نخواهد شد.


به گفته «مصطفی برغوثی» اندیشمند و سیاست مدار برجسته فلسطینی، معامله قرن، نه راه حل است و نه مقدمه‌ای برای گفتگو؛ بلکه وسیله‌ای برای دستیابی به دو هدف است: اولا تغییر مواضع رسمی علنی دولت آمریکاست که هرچند همواره از اسرائیل جانب‌داری می‌کرده اما پیش از این هیچ گاه جرات نمی‌کرد قوانین بین‌المللی را در مورد اعتراف زوری به سرزمین‌های اشغالی و یا سرپوش گذاشتن بر ساخت و مستعمره سازی اسرائیل زیرپا بگذارد. و هدف دوم هم استفاده از این معامله به عنوان سرپوشی برای تشدید فرایند مستعمره سازی، یهودی سازی و شهرک سازی است که رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین انجام می‌دهد.
نویسنده در پایان نوشت: همه شرایط پیرامون این معامله باعث می‌شود تا با «جرار آرو» سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن هم عقیده باشم که شکست 99 درصدی این معامله را پیش‌بینی کرده است زیرا جانب‌داری کوشنر از اسرائیل، فلسطینی‌ها را در برابر یک گزینه واحد قرار می‌دهد که آن هم «مقاومت» است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: 313 طرح برای سرمایه‌گذاری به چینی‌ها معرفی شد ترامپ از معاهده تجارت تسلیحاتی هم خارج شد الاهرام: چرا شکست «معامله قرن» حتمی است؟ طرح نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان از 10 اردیبهشت آغاز می‌شود واکنش «عصائب و نجبا» به قتل سرباز عراقی توسط نظامیان آمریکایی دکتر ظریف در گفتگو با فاکس نیوز: سیاست فشار حداکثری ترامپ برای به زانو در آوردن ایران، محکوم به شکست است افطاری با پول بیت‌المال! افزایش 25 میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در 4 سال آتی معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران: بهره‌برداری 3 واحد نیروگاه برقابی سد شهید رجایی یک رویداد مهم محسوب می‌شود محکومیت اعدام گسترده شیعیان در عربستان در پی اعدام 37 نفر در عربستان علمای بحرین یک هفته عزای عمومی اعلام کردند رئیس اتاق بازرگانی تهران خبر داد: آغاز فعالیت بخش‌ خصوصی برای مقابله با تحریم‌ها پوتین: تحریم نفت ایران بازار انرژی را غیرقابل پیش‌بینی کرد کوربین: فرش قرمز برای ترامپ در انگلیس پهن نکنید 58 درصد آمریکایی‌ها ترامپ را دروغگو می‌دانند رئیس سازمان پزشکی قانونی: سکته یکی از محکومان بانک سرمایه تایید شد زمان پرداخت قسط دوم حج اعلام شد سیل‌زده‌ها یک ماه مهلت دارند وزیر ارتباطات: تروریسم اقتصادی آمریکا، درحال تسری به اقتصاد فضای مجازی است