گرانی یار مهربان از شوق دیدار کم نکرد

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:
۲۰۰ میلیارد ریال فروش طی ۳ روز اول
نظر به سخنان رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر فروش ۱۳۰میلیارد ریالی طی دو روز اول نمایشگاه می‌توان تخمین زد که تا دیروز و پایان روز سوم مردم از نمایشگاه کتاب نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال خرید کرده‌اند.
سخنگوی نمایشگاه کتاب طی ارائه گزارشی از دو روز برپایی نمایشگاه کتاب عنوان کرد: «طبق گزارش بانک عامل نمایشگاه مبلغ کل فروش در دو روز ابتدایی نمایشگاه، بالغ بر ۱۳۰میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خوشبختانه ۱۰درصد افزایش داشته است.» ایوب دهقان‌کار میزان تراکنش‌های امسال تا پایان روز دوم را ۲۵۰هزار تراکنش دانست و عنوان کرد: این میزان تراکنش نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۵درصد افزایش در آمار داشته‌ایم، البته از مبالغی که مربوط به فروش نقدی بوده است اطلاعی در دست نداریم ولی خوشحالیم نسبت به سال گذشته ارقام کاهش نداشته است.


از شلوغی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا به اینجای کار می‌توان چنین استنباط کرد که مردم مانند سال‌های پیش از این بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور استقبال کرده‌اند. شاید این تلقی هم وجود داشته باشد که عده زیادی از مردم صرفاً تماشاچی هستند و برای خرید کتاب به نمایشگاه نیامده‌اند، با این حال شلوغی نمایشگاه کتاب تهران همواره این حس را القا می‌کند که ما مردم کتابخوانی داریم، اما آمار‌های کتابخوانی در سطح کشور این را نمی‌گوید. طی سال‌های اخیر پدیده گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به اصلی‌ترین رقیب کتاب در ایران تبدیل شده‌اند و پدیده کتابخوانی الکترونیکی کار احصای دقیق اینکه مردم ما واقعاً تا چه اندازه کتابخوان هستند را مشکل‌تر کرده است.
غلبه جنبه‌های تجاری بر فرهنگی!
نکته دیگر درباره نمایشگاه کتاب این است که این رویداد به ویژه از سوی برگزارکنندگان خرد و کلان آن که از وزارت ارشاد گرفته تا ناشران را شامل می‌شود بیش از هر چیز جنبه تجاری دارد تا فرهنگی، در واقع این اتهام همواره به بخش زیادی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب زده می‌شود که انگیزه‌های تجاری آن‌ها بر انگیزه‌های فرهنگی می‌چربد. از سویی دیگر همه ساله برای رونق شکلی نمایشگاه کتاب هم که شده از سوی مراکز مختلف بن‌های کتاب میان بخشی از مردم و به ویژه دانشجویان تقسیم می‌شود که همین رویکرد بر جنبه تجاری نمایشگاه می‌افزاید.
اما برخی ناشران برای رونق دادن به غرفه‌های خود برنامه‌های جنبی تدارک دیده‌اند. از جمله جلسات رونمایی همراه با نقد و نظر و نیز جشن امضای کتاب؛ رویکردی که قطعاً به رونق نمایشگاه کمک می‌کند، اما برخی ناشران نیز این برنامه‌ها را مخل غرفه‌داری خود می‌دانند. ظاهراً امسال برگزارکنندگان تمهیدات خاصی برای این نوع برنامه‌ها در نظر گرفته‌اند که واکنش‌های متفاوتی را نیز موجب شده است. در همین ارتباط مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب درباره کاهش برنامه‌هایی که از آن به عنوان مردمی یاد می‌شود و نیز برگزار نشدن رویداد‌هایی مانند رونمایی کتاب و جشن امضا در میان مردم و در سالن‌های شبستان از سوی این کمیته می‌گوید: «شاید از زاویه‌ای این مسئله هیجان‌انگیز باشد، اما در همین یکی دو روزه برگزاری نمایشگاه برخی ناشران از برنامه‌های این چنین ناشران دیگر که منجر به شلوغی و ممانعت از فعالیت آن‌ها شده است، گلایه داشتند.
نمونه‌اش برنامه جشن امضای ناشری بود که صف آن به شکل نامناسبی تا طبقه دوم نمایشگاه کتاب کشیده شده بود و اعتراضاتی را به همراه داشت، در نتیجه برای اجرای چنین برنامه‌هایی باید این دست مقدورات را مدنظر داشت.»
نویدگویی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که کمیته علمی- فرهنگی در ایام نمایشگاه کتاب بیش از ۱۰۰ اثر تازه را در دست رونمایی داشته و دارد و تدارکی دیده است تا نویسندگان و هنرمندان و ناشران این کتاب‌ها بتوانند با مخاطبانشان از نزدیک دیدار داشته باشند. وی همچنین از تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد فضای شاد و مفرح برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب خبر می‌دهد؛ برنامه‌هایی که بی‌تردید به شور و شوق شکلی نمایشگاه می‌افزاید، اما اینکه در عمق ماجرا کتاب‌ها در چه وضعیتی قرار دارند موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.
وصول ۱۹۰گزارش تخلف طی ۳ روز.
اما روز گذشته رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب با تکذیب تعطیلی ۲۵غرفه متخلف گفت: ما طی سه روز ابتدایی نمایشگاه کتاب ۱۹۰گزارش دریافت کردیم و ۲۵رأی صادر شده که از مجموع آرای صادره هشت غرفه به مدت یک روز تعطیل شدند.
داریوش رضوانی در گفت‌وگو با فارس، درباره تخلفات واصله در نمایشگاه به این نکته اشاره کرد که طی سه روز گذشته مجموعاً ۱۹۰گزارش واصل شده که حدود ۱۶۵تخلف پس از تذکر برطرف شدند. از مجموع ۲۵رأی صادره در نهایت هشت غرفه متخلف به مدت یک روز تعطیل شدند و غرفه‌ای که مجموع سؤالات دانشگاهی رشته‌های مختلف را در یک کتاب جمع‌آوری کرده بود و ارائه می‌کرد، برای همیشه صحن مصلای امام خمینی را ترک کرد. رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب در پایان سخنان خود تعطیلی ۲۵غرفه متخلف در نمایشگاه کتاب را قویاً تکذیب کرد.
جایزه جهانی فلسطین در غرفه مجمع ناشران انقلاب
امسال غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی تحرک زیادی در نمایشگاه کتاب از خود نشان داده است، برای مثال کنفرانس خبری جایزه جهانی فلسطین در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. «جایزه جهانی فلسطین» فراخوانی غیردولتی و مردم‌نهاد است که از تمامی شاعران و نویسندگان جهان اسلام دعوت به شرکت در این فراخوان نموده است.
شهرستان ادب با ۳۳ کتاب جدید در نمایشگاه.
اما مانند سال‌های گذشته امسال نیز شهرستان ادب با دستی پر به نمایشگاه کتاب آمده است. شهرستان ادب که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به عنوان ناشر برگزیده شناخته شده و کتاب‌هایش جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر کسب کرده بود، امسال ۳۳ عنوان تازه به سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده است. تنوع گونه‌های ادبی یکی از ویژگی‌های مهم کتاب‌های امسال شهرستان ادب است، به نحوی که با مرور کتاب‌ها گونه‌های ادبی متعددی چون: شعر کلاسیک، شعر نو، شعرنوجوان، رمان، داستان کوتاه، رمان نوجوان، طنز و ترجمه حضور دارند. غرفه شهرستان ادب واقع در سالن ناشران عمومی، انتهای راهروی ۱۷، غرفه ۲۰ قرار گرفته است.