سازمان صدا و سیما در ادامه تصمیمات عجیب و غریبش، صدا و تصویر خواننده شناخته‌شده دیگری را ممنوع کرد

وقتی میری لس‌آنجلس...!
همدلی| گروه فرهنگ و هنر- مهدی فیضی‌صفت: «سلام ... این پست یه پست مخصوصه بابت تشکر ویژه از صداوسیمای عزیز که تا به امروز بدون هیچ چشمداشتی هر آنچه از دستمون برمیومد بدون هیچ گونه چشمداشت مالی انجام دادیم از حذف عادل فردوسی پور و چهره های محبوب این مردم تا ممنوع شدن صدا و تصویر من روز به روز درحال پیشرفت هستید تبریک ویژه منو بپذیرید.» پست بالا را حامد همایون در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد همراه با عکسی از تابلوی اعلانات سازمان صدا و سیما. دفتر پخش جام جم نقل قول کرده از معاونت سیما، ممنوعیت پخش هرگونه صدا و تصویر از خواننده شناخته شده پاپ را؛ خواننده ای که روزگاری نه چندان دور پای ثابت برنامه های پربیننده رسانه ملی بود. از «خندوانه» تا «دورهمی» میزبان حامد همایون بودند و هر شبکه ای را باز می کردی، صدای رکورددار اجرای کنسرت پخش می شد. حالا ممنوع‌الصدا و ممنوع‌التصویر شده در رادیو و تلویزیون کشور.
از آقای بازیگر تا بانوی آواز
ظاهرا دلیل ممنوعیت پخش صدا و تصویر حامد همایون در تلویزیون، رفتن بر سر مزار بانوی آواز ایران و حضور بهروز وثوقی، بازیگر نامدار سینمای قبل از انقلاب در کنسرتش بوده. محسن رجب‌پور، تهیه‌کننده آثار «همایون» در اینستاگرامش، ابتدا طعنه ای زده به رسانه ملی و نوشته: «واکنش صدا و سیما به موفقیت حامد همایون در کنسرت 14000 نفری لس آنجلس» و البته دلایل احتمالی اش را هم در ادامه استوری اینستاگرامی‌اش آورده: «احتمالا برای رفتن حامد همایون به مزار هنرمندیست که 30 [سال] پیش فوت شدن و معرفی بهروز وثوقی که با اشتیاق در کنسرت حضور داشتند». آثار حامد همایون در سال 1394 با استقبال بسیاری مواجه شد و با برگزاری بیش از ٢٣٠ کنسرت در پنج ماه پس از انتشار یک آلبوم، رکورد زد. هر چند تبِ دوستدارانش در داخل کشور فروکش کرده اما انگار ایرانی‌های خارج‌نشین مخصوصا در آمریکا هنوز ذوقِ شنیدن صدایش را دارند. تمام بلیت های کنسرت «سن خوزه» او فروش رفت و در سالن 14 هزار نفری لس‌آنجلس هم استقبال گرمی از اجرایش صورت گرفت، اما معرفی و تمجید از بهروز وثوقی و البته حضور بر سر مزار بانوی آواز ایران برای همایون گران تمام شد. البته کنسرت لس‌آنجلس روز 17 فروردین برگزار شد. حامد همایون دو اجرای دیگر در سن‌خوزه و واشنگتن نیز داشت، اما حالا خبر ممنوعیتش رسانه ای شده است.


ممنوعیت‌های غیررسمی
حالا همایون هم به لیست بلندبالای ممنوع التصویرها پیوسته؛ لیستی که نام های زیادی از محمدرضا شجریان، خسروی آواز ایران تا مهدی یراحی و حمید عسکری را دربرمی گیرد. هیچ وقت هم دلیلش را اعلام نمی کنند. سال 1394، رضا رشیدپور هم جزو ممنوع التصویرها محسوب می شد، برنامه ای ساخت به نام «دید در شب» برای پخش اینترنتی. میهمانان جذابی آورد و سر و صدا کرد. خیلی از میهمانانش، جزو ممنوع‌الورودها به رسانه ملی به شمار می رفتند، مثل محمود شهریاری. نکته جالب این بود که تمام‌شان اعلام کردند هیچ نامه رسمی به آنها ابلاغ نشده و حتی دلیلِ ممنوع‌الورودی‌شان را نگفته اند، فقط درهای سازمان را به روی‌شان باز نکرده اند.
رسانه ملی یا میلی؟
چندی پیش، یکی از چهره های شاخص فعال در سازمان صدا و سیما در محفلی خصوصی از دلایل تنوع محدود حضور ستاره‌های هنر در تلویزیون گفت: «نیمی از چهره هایی که مردم دوست دارند آنها را در قاب تلویزیون ببینند، به هیچ عنوان حاضر به پذیرفتن پیشنهاد رسانه ملی نیستند؛ چهره هایی مانند پرویز پرستویی و همایون شجریان. عده زیادی نیز از سوی سازمان چه به صورت علنی و چه غیررسمی ممنوع‌التصویر محسوب می‌شوند، بنابراین دایره محدودی باقی می ماند که مدام در شبکه‌های تلویزیون در حال رفت و آمد هستند.»
واکنش وزارت ارشاد به تصمیم رسانه ملی
روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم به انتشار خبر ممنوعیت فعالیت حامد همایون واکنش نشان داد و اعلام کرد تصمیمات رسانه ملی کاملا مستقل از بالاترین مرجع تصمیم‌گیری فرهنگی و هنری در کشور است. مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این باره به ایرنا گفت: «از نظر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خواننده منعی برای کار ندارد. اگر پخش صدا و تصویر او در صدا و سیما با ممنوعیتی روبرو شده، این موضوع به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارتباطی ندارد و سازمان صدا و سیما در مواردی این‌چنینی همیشه مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد عمل کرده است.»
اتفاقی که برای حامد همایون رخ داده، بیش از هر چیز دنیای عجیب و غریب صدا و سیما را تصویر می کند و ترانه قدیمی و مشهور خواننده لس‌آنجلس‌نشین را به خاطر می‌آورد. انگار شوریِ چشمِ لس‌آنجلسی‌ها خورده به پیشانی حامد همایون. همنشینی با بهروز وثوقی و یادی از خواننده مشهور زن ایرانی هم احتمالا «همایون» را از سفر دوباره به لس‌آنجلس پشیمان کند و قبل از بستن چمدانش به توصیه مرحوم جلال همتی عمل کند و حواسش باشد که «وقتی میای لس‌آنجلس، بپا نشی جلز ولز/ لس آنجلس دوره، لونه زنبوره، حرفا همه زوره، چشما همه شوره...»!