کیم جانگ اون، اولین دیدارش با رئیس‌جمهور روسیه را با انتقاد از آمریکا همراه کرد مراسم ورود پوتین به منازعه کره

همدلی| گروه جهان: رهبر کره شمالی در اولین دیدار با پوتین، در کنار تلاش‌هایش برای جلب حمایت روسیه به انتقاد از مواضع آمریکا نیز پرداخت تا بیش از پیش مشخص شود که هدف کیم از سفر به ولادی‌وستوک، کم‌کردن تخم‌مرغ‌های سبد ترامپش است.
روز پنج‌شنبه، کیم جانگ اون با قطار امنیتی معروفش وارد خاک روسیه شد و دیداری با رئیس‌جمهور همسایه قدرتمندش داشت. در سخنان پس از این نشست پوتین تمایل خود را بر ایفای نقش میانجی و ورود به منازعه هسته‌ای کره شمالی، آشکار کرد. او به خبرنگاران گفت کیم، می‌خواهد به خلع سلاح هسته‌ای اقدام کند اما برای این کار به «تضمین‌های امنیتی» احتیاج دارد. روایت پوتین از موضع کیم، تاکیدی است بر تمایل کره شمالی به درگیرکردن روسیه. رئیس‌جمهور روسیه گفت روسیه خواستار خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است و کیم هم با او موافق است، اما تضمین‌های امنیتی دوجانبه کافی نیستند.
رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت، نمی‌داند آیا زمان ازسرگیری گفت‌وگوهای شش‌جانبه با کره شمالی برای پایان‌دادن به تقابل هسته‌ای رسیده است یا نه. گفت‌وگوهای شش‌جانبه‌ای که پوتین به آن اشاره می‌کند، بین دو کره، ایالات متحده، ژاپن، روسیه و چین در اوایل دهه اول قرن بیست‌ویکم انجام می‌شد. در این دور از گفت‌وگوها و در سال ۲۰۰۹، کره شمالی اعلام کرد از مذاکره خارج می‌شود و به برنامه غنی‌سازی هسته‌ای‌اش به عنوان یک بازدارنده ادامه خواهد داد. کره شمالی، سرانجام به فناوری تسلیحاتی هسته‌ای رسید و سپس با این فناوری پای میز مذاکره با آمریکا و دیگر قدرت‌ها رفت. به گزارش رویترز پوتین اشاره کرد از سرگیری گفت‌وگوهای شش‌جانبه، «به ارائه تضمین‌های امنیتی بین‌الملل» کمک خواهد کرد.
آسوشیتدپرس می‌نویسد، پوتین پیش از این نشست گفته بود این دیدار باید به طراحی تلاش‌های مشترک برای حل تقابل هسته‌ای پیونگ‌یانگ کمک کند. او ابراز اطمینان کرد این دیدار «به درک بهتر این کمک خواهد کرد که برای حل وضعیت شبه‌جزیره کره چه باید کرد، چه کاری باید با هم انجام دهیم و روسیه برای حمایت از فرایندهای مثبت در ادامه راه چه می‌تواند بکند.»


ورود روسیه به مسیر مذاکره با کره شمالی در شرایطی که گفت‌وگوهای دوجانبه ایالات متحده با کره به بن‌بست رسیده است، به‌خودی‌خود از اهمیت برخوردار است اما پیشنهادات و ایده‌های پوتین، از نگاه دیگری نیز به آمریکا و ترامپ مربوط می‌شود. آنچه پوتین از آن صحبت می‌کند، تلاشی چندجانبه‌گرایانه برای حل مسئله کره شمالی است، در حالی که دولت ترامپ، به تلویح و به صراحت، در بیان و در عمل، چندین بار تاکید کرده است که به رویکردهای چندجانبه‌گرایانه اعتقاد چندانی ندارد و بلکه آن‌ها را مخرب می‌داند. آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد، پوتین ابراز تمایل کرده‌است جزئیات گفت‌وگوها با رهبر کره شمالی را با ایالات متحده در میان بگذارد. آسوشیتدپرس این اقدام را نیز تلاش روسیه برای افزایش نفوذ خود در جریان ماجرای هسته‌ای کره شمالی می‌بیند، باز هم البته با خواست کره شمالی. پوتین گفت کیم از او خواسته است ظرافت‌های موضع کره شمالی را برای ترامپ توضیح دهد. سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های دولتی کره شمالی می‌نویسد، کیم در این نشست رویکرد ایالات متحده در نشست هانوی را از روی «بدنیتی» خوانده است. این رسانه‌های رسمی به نقل از کیم گفته‌اند «وضعیت در شبه‌جزیره کره و منطقه حالا در تعلیق قرار داده و به نقطه‌ای حیاتی رسیده که ممکن است از آن دوباره به وضعیت قبلی برگردد، در حالی که ایالات متحده در گفت‌وگوهای نشست اخیر و دوم بین جمهوری دمکراتیک خلق کره و ایالات متحده، رویکردی یک‌جانبه‌گرایانه و با بدنیتی اتخاذ کرده است». کیم همچنین به مقامات روس گفته است «صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره تماماً به رویکرد آینده ایالات متحده بستگی دارد و جمهوری دمکراتیک خلق کره برای هر وضعیت ممکنی از خود محافظت خواهد کرد».
به نظر می‌رسد، نتیجه مهم نشست بین رهبران این دو همسایه، همان چیزی بود که از اعلام خبر این دیدار هم برداشت می‌شد: روسیه به طور جدی وارد بازی کره شمالی می‌شود و حالا آمریکا باید درباره نحوه ادامه بازی تصمیم بگیرد.