آثار هنرمند باید بازتابی از جامعه باشد

خواننده جوان خوش ذوقی است که هنر به تار و پود وجودش پیوند خورده، از 9سالگی شعر می گفته، در 15سالگی خوانندگی را آغاز می کند و به 21سالگی که می رسد، دست به نواختن ساز می برد و حالا در 40سالگی یکی از نامداران موسیقی سنتی در ایران است.  
سعید جعفرزاده احمد سرگورابی با شهرت «پرواز همای»، گروه مستان را در سال 1385 ایجاد کرد و با الهام گیری از سوژه های تازه اجتماعی و سیاسی در کمترین زمان ممکن توانست پله های شهرت را دوتا یکی طی کند. خیلی زود برای اجرای کنسرت‌های بزرگ به آمریکا و اروپا دعوت شد و آلبوم های زیادی از کار و آثار او در میان مخاطبان و طرفدارانش به فروش رفت. اپرای حلاج که به انضمام کنسرت پرواز همای و گروه مستان اجرا شد، یکی از رویدادهای هنری مهم کشورمان در سال گذشته بود. در زیر گفت و گوی «خراسان رضوی» را با این خواننده جوان می خوانید:
 
آثار هنرمند باید بازتابی از جامعه پیرامونش باشد
«همای» فامیلی خود را از شعر حافظ «همای اوج سعادت به دام ما افتد/ اگر تو را گذری بر مقام ما افتد/ حباب وار براندازم از نشاط کلاه/ اگر ز روی تو عکسی به جام ما افتد» اقتباس کرده اما در آثارش از حافظ فراتر رفته و سراغی هم از سروده های شعرای معاصر گرفته است. او در این باره می گوید: بیشتر اشعار آثارم، سروده خودم است اما در کنار آن از آثار شاعران معاصری همچون پروین اعتصامی نیز بهره گرفته ام، البته اشعاری از حافظ، سعدی، خیام، عطار و... نیز الهام بخش کارهایم بوده اند.
بخشی از شهرت این خواننده مطرح ایرانی مرهون استفاده از مضامین سیاسی و اجتماعی در قطعاتش است، او در این خصوص می گوید: در قطعاتم از مضامین سیاسی و اجتماعی استفاده می کنم، چرا که معتقدم هر هنرمندی رسالتی دارد، بنابراین باید آثارش بازتاب اوضاع و احوال جامعه پیرامونش باشد آن هم با رویکرد انتقادی و من هم از این قاعده مستثنا نیستم.


مسیر پیش روی هنر موسیقی را روشن می بینم
این هنرمند صاحب نام، موسیقی اش را ترکیبی از صدای استاد شجریان، عالیم قاسمف و نصرت فاتح علی خان می داند و استقبال مردم از موسیقی کلاسیک و سنتی را بسیار مطلوب ارزیابی می کند. وی برخلاف برخی که معتقدند در شرایط فعلی موسیقی رو به ابتذال می رود، بر این باور است: «قطعات خوبی هم منتشر می شود که می توان به آن ها گوش داد».
این خواننده جوان موسیقی سنتی یادآور می شود: در واقع اثر هر خواننده ای ویژگی های خاص خود را دارد که می توان از آن ویژگی ها بهره برد. موسیقی چه پاپ و چه کلاسیک هر یک حسن هایی دارند که می توان با کنار گذاشتن معایب و با لحاظ کردن محاسنش به آن موسیقی گوش کرد.
این خواننده مطرح موسیقی، چشم انداز این هنر را در ایران بسیار عالی ارزیابی می کند و بر این باور است که؛ «هم اکنون فضا برای موسیقی باز شده است و خوانندگان آموزش دیده بسیاری به این عرصه ورود کرده اند، به طوری که در شرایط فعلی موسیقی پاپ به جایگاه بهتری دست پیدا کرده است و مسیر پیش رو را روشن می بینم.»
 وی تعدد خوانندگان را برای موسیقی مزیت می داند و تاکید می کند: آن هایی که استعدادی دارند، باید مجال حضور در این عرصه را پیدا کنند. معتقدم هر گلی بویی دارد و برای تمام هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی در کشور جا هست. هر چند ممکن است مدت زمان مطرح شدن هر خواننده چندان طولانی نباشد، چرا که جامعه آبستن حوادث و اتفاقات متفاوتی است و قطعا اگر خواننده ای نتواند خودش را با فضای سیاسی و اجتماعی تطبیق دهد و هنرش را تعمیق ببخشد، ناگزیر از صحنه کنار می رود.
همای ادامه می دهد: خواننده ها همانند درختان یا تنومندند یا ضعیف. مقاومت آنان در برابر توفان اتفاقات و حوادث متفاوت است؛ برخی سخت در این عرصه ریشه دوانده اند و رشد کرده اند و ماندگاری شان در حافظه تاریخ و هنر تضمین شده است اما بعضی نیز در مقابل حوادث شکننده هستند و خیلی زود در مقابل سیل اتفاقات کمر خم می کنند. با هیاهویی می آیند و به اتفاق دیگری از عرصه خارج می شوند.این خواننده مطرح موسیقی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صدای کدام یک از خوانندگان را بیشتر می پسندید، پاسخ می دهد: آهنگ های «نیلوفرانه»، «یاد استاد»، «سرو سیمین» استاد افتخاری را از منظر زیبایی شناسی در سطح کمال می دانم، البته  در کنار آن از صدای ناظری و دیگر خوانندگان قدیم ایران همچون غلامحسین بنان، اکبر گلپایگانی (گلپا)، حسین خواجه‌امیری (مشهور به ایرج) و محمود محمودی خوانساری نیز لذت می برم.
بعضی هنرمندان موسیقی در ایران، درگیر مسائل حاشیه ای هستند
وی ضمن انتقاد از نظام آموزش موسیقی در ایران یادآور می شود: آموزش این هنر در ایران چندان جا نیفتاده است و متدهای جالبی برای آموزش موسیقی وجود ندارد اما چون روش های موسیقی کلاسیک خارجی است، وضعیت به مراتب بهتر از موسیقی پاپ است.«همای» سازهای مختلفی می نوازد اما سه تار و پیانو را به صورت تخصصی دنبال می کند و در خصوص آموزش ساز نیز بر این اعتقاد است: «سازهای ایرانی نیز متدهای متفاوت دارند اما آواز متد آموزشی ندارد». همای می گوید: متاسفانه بعضی هنرمندان موسیقی در ایران بیشتر درگیر مسائل حاشیه ای هستند و در برخی مواقع به دلیل رعایت نکردن ادب، بیشتر به هنرآموزان امور منفی را منتقل می کنند.
خراسان در زمینه موسیقی بسیار آبرومند است
با او از موسیقی خراسان حرف می زنیم، بر اصالت این هنر در خطه ای که هنرپرور است، صحه می گذارد و می گوید: خراسان در زمره استان های هنرمندپرور است، به ویژه در عرصه موسیقی. بزرگانی همچون استاد محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان به عنوان دو قطب اصلی موسیقی ایران برخاسته از این خطه هستند.
وی می گوید: همچنین این منطقه در زمینه موسیقی فولکلور بزرگان زیادی دارد. در کنار آن خوانندگان جوان با استعدادی زادگاه شان خطه خراسان است. از این رو می توان گفت خطه خراسان در زمینه موسیقی بسیار آبرومند است و ظرفیت پرورش این هنر در این استان وجود دارد.