دستور رئیسی برای تجدیدنظر فوری درباره زندانیان مهریه

سرویس سیاست جوان آنلاین: رئیس قوه قضائیه روز پنج‌شنبه در نشست رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان با تأکید بر ضرورت رعایت کرامت اصحاب دعوا از جمله مدعی و شاکی، متهم، محکوم، وکیل و افرادی که به عنوان خانواده متهم پیگیر پرونده هستند، اعلام کرد: برای نهادینه‌سازی این موضوع، از معاونت حقوقی قوه قضائیه خواسته‌ام که ظرف ۱۵ روز آینده، دستورالعمل «تکریم» را در چند فصل که مربوط به همه سطوح است، تدوین کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، بالاترین نعمتی را که بر ملت بزرگ ایران از جانب خداوند ارزانی داشته شده است، نعمت نظام جمهوری اسلامی و ولایت دانست و تصریح کرد: طبق وعده الهی، هیچ تردیدی نداریم که آینده، بسیار روشن و نورانی و متعلق به صالحین است. آینده را نه ثروت رقم می‌زند و نه قدرت، بلکه صلاحیت و تقوا رقم خواهد زد.
رئیسی با اشاره به اقدام اخیر عربستان سعودی مبنی بر اعدام بیش از ۳۰ تن از شهروندان این کشور، اظهار کرد: آنچه امروز در دستگاه ناعادلانه سعودی‌ها به بهانه مضحک مبارزه با تروریسم شاهدیم، جلوه‌ای از هواپرستی است. این حکومت جنایتکار، انسان‌هایی را که بر اساس گزارش‌های موثق در جهت مبارزه با ظلم و احقاق حقوق مردم تلاش می‌کرده‌اند، به راحتی با ادعای مبارزه با تروریسم اعدام می‌کند و صدایی از هیچ یک از سازمان‌های مدعی حقوق بشر به گوش نمی‌رسد. وی گفت: ما از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که در خصوص اقدامات افرادی که توسط حکومت سعودی اعدام شده‌اند، تحقیق کنند که آیا واقعاً تروریست بوده‌اند یا خیر و ثانیاً اعلام کنند که عربستان چه زمانی برنامه و عزمی برای مبارزه با تروریسم داشته است که اکنون در اجرای برنامه خود اقدام به ارتکاب این جنایت کرده است.
موظفیم کاستی‌ها را برطرف کنیم


آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه همگی موظفیم با نگاه به گذشته، کاستی‌ها را برطرف و به سوی پیشرفت و ارتقای دستگاه قضایی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امروز تحول یک ضرورت است و تحقق این امر به همکاری همه عزیزان نیاز دارد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی مشکلات دستگاه قضایی از جمله حجم بالای ورودی و موجودی پرونده‌ها در برخی حوزه‌ها، اطاله دادرسی، کثرت جمعیت کیفری، کاهش سرمایه اجتماعی و پاره‌ای مسائل مربوط به امور پشتیبانی، اداری و مالی، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تأکید بنده که عمیقاً نیز به آن اعتقاد دارم و به هیچ عنوان برایم جنبه شعاری ندارد، موضوع «کرامت» است. وی با تأکید بر لزوم رعایت کرامت قضات و کارکنان دستگاه قضایی، افزود: باید سخن قضات شنیده شود و دیدگاه‌های‌شان مورد توجه قرار گیرد. باید بنا را بر رفع مشکلات این عزیزان گذاشت. نباید یک قاضی دچار مشکلی باشد و دستگاه قضایی در حالی که می‌تواند این مشکل را حل کند، از حل آن خودداری ورزد. قاضی شجاع و وظیفه‌شناس ما باید مورد حمایت باشد. آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت رعایت کرامت اصحاب دعوا از جمله مدعی و شاکی، متهم، محکوم، وکیل و افرادی که به عنوان خانواده متهم پیگیر پرونده هستند، تأکید و اعلام کرد: برای نهادینه‌سازی این موضوع، از معاونت حقوقی قوه قضائیه خواسته‌ام که ظرف ۱۵ روز آینده، دستورالعمل «تکریم» را در چند فصل که مربوط به همه سطوح است، تدوین کنند و ان‌شاءالله ابلاغ خواهد شد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه، توجه جدی به حقوق عامه را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: نباید منتظر ماند که حقی ضایع شود و سپس به سراغ آن برویم. براساس گزارش دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، بخشی از علل وقوع قضایای اخیر و ویرانی‌های سیل، مربوط به تضییع حقوق عامه است. اگر حقوق عامه رعایت می‌شد و دستگاه‌ها وظایف خود را به‌موقع انجام می‌دادند، شاهد این میزان خسارت نبودیم. بر این اساس، دادستان‌های محترم باید رویکرد صیانتی و پیشگیرانه نسبت به حقوق عامه داشته باشند و در خصوص دست‌اندازی به حقوق عامه، حساسیت جدی به خرج دهند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره رونق تولید و خصوصی‌سازی، خاطرنشان کرد: دادستان‌ها موضوعاتی نظیر برخی خصوصی‌سازی‌ها را پیش از تبدیل شدن به بحران‌های اجتماعی و کارگری، پیگیری کنند و به سوداگران اجازه ندهند که با اموال عمومی بازی کنند. خصوصی‌سازی قطعاً مسئله درستی است، اما نحوه آن بسیار اهمیت دارد و باید مورد نظارت و توجه جدی قرار گیرد.
دادستان‌ها گره‌گشای مشکلات مردم باشند
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر لزوم گره‌گشایی از مشکلات مردم، یادآور شد: مردمی بودن صرفاً به برگزاری دیدار‌های مردمی نیست؛ گرچه آن هم نماد و جلوه‌ای از مردمی بودن است، اما اصل مردمی بودن این است که در عمل، ارتباطات مؤثر و تعامل‌های منطقی با سمن‌ها و نهاد‌های مردمی برقرار شود و علاوه بر این، مدیران قضایی همیشه در دسترس باشند.
آیت‌الله رئیسی در خصوص وظایف دستگاه قضایی برای تحقق شعار سال نیز خاطرنشان کرد: عزم مجموعه دستگاه قضایی باید بر مبارزه با موانع تولید استوار باشد و در این عرصه انجام وظایف قانونی از جمله در بحث مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کارآفرینی و سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار گیرد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به اقتضای هر استان و اقلیم، راهکار‌هایی در چارچوب یک حرکت جهادی برای کاهش اطاله دادرسی باید ارائه شود، گفت: ملاک ما برای به روز بودن پرونده‌ها، پرونده‌های سال جاری است. رسیدگی به هیچ پرونده‌ای نباید بی دلیل به درازا کشیده شود. بر این اساس، ماندن پرونده سال‌های گذشته در دستگاه قضایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. البته تأکید همیشگی ما این است که سرعت و دقت نباید فدای یکدیگر شوند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت مبارزه با فساد در دستگاه قضایی اظهار کرد: سلامت قوه قضائیه بسیار مهم است و همه قضات و کارکنان باید مدعی فساد و ناهنجاری باشند. حساسیت نباید کم شود. هر رابطه‌ای که زمینه ارتباطات ناسالم را فراهم کند، باید از بین برود و هیچ‌گونه عدم سلامت در دستگاه قضایی پذیرفته نیست. باید نسبت به موارد تخلف برخورد لازم صورت گیرد و نوعی از اطلاع‌رسانی نیز انجام شود، به نحوی که تخلف یک فرد به نام کل مجموعه تمام نشود. ما باید هزینه‌های اجتماعی را به سرمایه‌های اجتماعی تبدیل کنیم.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق نظام تشویق و تنبیه در قوه قضائیه، تصریح کرد: واقعاً قضات شجاع باید مورد حمایت جدی باشند و با تشویق این قبیل قضات، روحیه ضد فساد و انقلابی را باید در دستگاه قضایی تقویت کنیم.
آیت‌الله رئیسی درباره کاهش جمعیت کیفری نیز تأکید کرد: باید نظارت شود که تا حد امکان، بازداشت صورت نگیرد. در خصوص مهریه نیز اکثر مراجع معظم تقلید در دیداری که داشتیم تذکر می‌دادند که بر این اساس لازم است بازنگری جدی و فوری در مورد زندانیان مهریه صورت گیرد.