ایران دکترای دورزدن تحریم‌ها دارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در نشست عالی رتبه مجمع عمومی ملل متحد گفت: ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده‌ام تا اعلام کنم تلاش‌های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست،‌ بلکه تنها راه‌حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین‌الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعا از بین رفته است.
ظریف افزود: کشور من همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده‌است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته این امر را کاملا روشن می‌کند.
وی اظهار داشت: در سطح جهانی، 14 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مؤید تعهد ما به برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق چندجانبه مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، است. به رغم ناتوانی اعضای غربی برجام در عمل به تعهدات‌شان در مورد منافع اقتصادی ملت ایران متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا، ما به قول خود عمل کرده‌ایم.
وزیر خارجه ادامه داد: نیازی نیست که سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه غیرقانونی گسترده‌ دولت فعلی آمریکا در قبال کشورم یا منطقه‌مان را فهرست کنم. فقط به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنم: اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی، نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری، اعلام خودکامانه نیروهای مسلح یک دولت به عنوان «تروریست»، پرورش افراط‌گرایی از طریق جنگ‌های دائمی بی هدف و بدون ملاحظه، حمایت از اذناب حامی تروریسمش در قبال جرایم جنگی آنها و شناسایی الحاق نژادپرستانه و غیرقانونی قلمرو، از آنجا که به نظرشان این بی‌قانونی هنوز کافی نبوده است، آمریکا همچنین کسانی را مجازات می‌کند که به دنبال عمل به تعهدات‌شان تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت باشند؛ قطعنامه‌ای که خواهان عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران است.


به گزارش فارس، ظریف اضافه کرد: برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می‌آورد تا حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.
دیدارهای ظریف
وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد، چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه این نشست با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و همچنین «ماریا فرناندا اسپینوزا» رئیس‌مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف پس از دیدار با گوترش در جمع خبرنگاران گفت که در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال فلسطین از جمله شناسایی ‌اشغال جولان و بیت‌المقدس، سوریه، لیبی، شمال آفریقا و یمن صحبت کرده است.
وی اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران را از جمله دیگر مواردی برشمرد که با گوترش درباره آن گفت‌وگو کرده است.
وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا و «تیمو سویینی» وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکترای دورزدن تحریم
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ با رویترز در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل تأکید کرد: گروه موسوم به «تیم‌بی» شامل جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ترامپ را در مسیر درگیری با تهران قرار خواهد داد. کسانی که چنین سیاست‌هایی را طراحی می‌کنند، اساساً به‌دنبال دستیابی به یک راهکار از طریق مذاکره نیستند. ولی اجازه بدهید شفاف اعلام کنم که تهران به‌دنبال درگیری و تقابل نیست ولی دست از دفاع از خودش بر نخواهد داشت.
ظریف در واکنش به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه تهران گفت: ایران در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت خواهد کرد. منظور من این است که همواره راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، ما در این زمینه دکترا داریم.