چراغ سبز مصری‌ها به السیسی به دلیل اقتصادی

آفتاب یزد – گروه سیاسی: مردم خاورمیانه مردمان عجیبی هستند به ویژه اگر مصری باشند. چراکه طی 70 سال گذشته همواره نظامیان در این کشور حکومت کردند و با کودتا علیه یکدیگر، نظامی دیگر بر سر کار آمد. مصری‌ها علیرغم اینکه تجربه روسای جمهور نظامی آنهم با دوران طولانی افرادی نظیر جمال عبدالناصر«14سال»، انور سادات « 11 سال » و حسنی مبارک با 30سال ماندن در کرسی قدرت در سپهر سیاسی این کشور را دارند بازهم طی همه پرسی‌ای با 44 درصد مشارکت به ابقای ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی رای می‌دهند! این در حالی است که طی ماه‌های اخیر وقتی که السیسی در مصاحبه مطبوعاتی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی اش در قاهره گفت: «اگر مردم نخواهند در صحنه قدرت بمانم، می‌روم» با هشتگ «برو» در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اظهاراتش واکنش نشان داده شد! از این رو، سوال اینجاست که چه چیز باعث می‌شود مردم یک کشور با وجود تجربه‌های گذشته خود به طولانی‌تر شدن دوران ریاست جمهوری به فردی رای‌دهند که بیم مادام العمرشدن قدرت او را هم دارند؟! حال آنکه در سایر کشورها مانند الجزایر مردم به اعتراضاتی برای پایان بخشیدن به دوره قدرت رئیس جمهورشان دست می‌زنند و یا در کشورهایی مانند اوکراین یک کمدین جوان بدون سبقه سیاسی رئیس جمهور می‌شود. به راستی دلیل این همه تفاوت چیست و از چه نشات می‌گیرد؟ از این رو، علی بیگدلی معتقد است که انتخابات مصر تا حدی مهندسی شده است اما در مجموع مردم مصر به چهره‌های نظامی و عملکردشان عادت کرده‌اند. چراکه تفکرات کهنه گرایی در جوامع شرقی به ویژه در میان اعراب متاسفانه وجود دارد اما در جوامع غربی رویکرد به جوانان تبدیل به یک امر قطعی و پسندیده شده است.

>رای مصری‌ها به قانون انتخابات
عبدالفتاح السیسی که در سال ۲۰۱۳ و پس از کودتا علیه محمد مرسی به قدرت رسید و در سال 2018 به تعبیر منتقدانش با سرکوب مخالفان و کنار زدن رقبا برای دومین بارعلیرغم برخی نارضایتی‌ها رئیس جمهور شد؛ هنوز چند ماه از زمان این پیروزی و دومین دوره ریاست جمهوری اش در مصر نگذشته است که مصری‌ها طی همه پرسی‌ای زمینه ابقای ریاست جمهوری مجدد او را برای 6 سال دیگر فراهم می‌کنند! بر این اساس،88.33 درصد شرکت کنندگان مصری در همه پرسی به اصلاح قانون اساسی که روز شنبه گذشته (31 فروردین ماه) انجام گرفت و سه روز به طول انجامید، رای مثبت دادند. به نقل از رسانه‌های مصری، ستاد ملی انتخابات مصر میزان مشارکت در این همه پرسی را 44.33درصد اعلام کرد. با اعلام خبر اصلاح قانون اساسی مصر، زمینه ابقای «عبدالفتاح السیسی» در مقام ریاست جمهوری مصر تا سال 2030 فراهم شد. جمعیت واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی 62 میلیون نفر اعلام شده بود. اعلام نتایج رسمی اصلاح قانون اساسی مصر در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این قرار بود نتیجه همه پرسی، 7 اردیبهشت اعلام شود. پارلمان مصر در هفته‌های گذشته با اصلاح ماده 140 قانون اساسی، موافقت خود را با افزایش طول دوره ریاست جمهوری این کشور از چهار سال به 6 سال اعلام کرد. با اصلاح ماده 140 قانون اساسی، رئیس ‌جمهوری مصر می‌تواند برای دو دوره متوالی شش ساله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. علاوه بر افزایش مدت ریاست جمهوری مصر، تشکیل دوباره مجلس سنای این کشور که از سال 2011 و پس از اعتراضات مردمی علیه حسنی مبارک رییس جمهوری اسبق مصر منحل شده بود، افزایش قدرت رئیس جمهوری در انتصاب‌‌های قضایی و تخصیص 25 درصد کرسی‌های پارلمان به زنان از دیگر بندهای اصلاحات قانون اساسی مصر است. پارلمان مصر همچنین به رئیس ‌جمهوری این کشور این اختیار را داد تا برای خود یک یا چند معاون انتخاب کند.



>هشتگ «برو» برای السیسی
در حالی 88 درصد از مردم مصر به ابقای ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی" تا سال 2030 یعنی دو دوره رای مثبت دادند که طی ماه‌های اخیر السیسی رئیس جمهوری مصر، در کنفرانس مطبوعاتی که با حضور "امانوئل ماکرون" همتای فرانسوی اش در قاهره برگزار شد، تاکید کرد: من امروز به درخواست و اراده مردمی اینجا هستم و اگر مردم نخواهند یک روزهم در قدرت نخواهم ماند. به دنبال ارائه اظهارات فوق توسط السیسی، مخالفان و منتقدان دولت سیسی که طیفی از حقوقدانان، سیاستمداران و اصحاب رسانه را تشکیل می‌دهند، کمپینی را علیه وی راه‌انداخته و هشتگ "برو_سیسی" (#ارحل_یا_سیسی) را ایجاد کردند. حتی پیش تر قبل از انتخابات 2018 مصر، براساس نظرسنجی‌ها 74 درصد از مصری‌ها با ادامه ریاست جمهوری "عبدالفتاح السیسی" مخالفت کردند. چراکه مردم مصر بر این باورند که السیسی می‌خواهد که کنترل کامل امور سیاسی این کشور را به دست بگیرد و همچون انور سادات (رئیس جمهور معدوم) و حسنی مبارک (دیکتاتور مخلوع) همه امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را دردست داشته باشد و زمینه ریاست جمهوری مادام العمری خود را فراهم کند. اما اکنون 44 درصد مردم مصر به قانون اصلاح انتخابات که زمینه ماندن رئیس جمهور کنونی را در این کشور فراهم می‌کند، رای مثبت دادند!

>السیسی سرکوب گرتر از حسنی مبارک
السیسی خود بر این باور است که سیاست‌هایش باعث ثبات و امنیت در کشور شده است اما منتقدانش معتقدند که وی با سرکوب دیگر گزینه‌ها و نامزدهای گروه‌های سیاسی در این انتخابات بی رقیب شده است. درعین حال سازمان دیده‌‌‌ بان حقوق بشر درباره عملکرد رئیس جمهور مصرمی‌گوید که بسیاری از مخالفان و منتقدان، توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های امنیتی تحت نظر عبدالفتاح سیسی شکنجه، زندانی و ناپدید شده‌اند. این سازمان‌ غیردولتی بین‌المللی گفته است، انتقاد از دولت مصر «به‌ طور کامل ممنوع» است همچنین گروه‌های حقوق بشری مصر می‌گویند که در این کشور نزدیک به ۶۰هزار زندانی سیاسی وجود دارد. ثمر شحاتا، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوکلاهما معتقد است که دولت حال حاضر مصر حتی از زمان حکومت حسنی مبارک سرکوب‌گرتر و اقتدارگراتر است. او می‌افزاید: «انتخابات در مصر حتی نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۵ غیر رقابتی‌تر است. در آن زمان مبارک ۹نامزد رقیب انتخاباتی داشت که یکی از آنان ایمن نور، فعال اپوزیسیون مطرح آن زمان بود.» ثمر شحاتا می‌گوید که در حال حاضر جامعه مدنی مصر بیش از دوران حسنی مبارک با محدودیت روبروست. سازمان‌ دیده‌بان حقوق بشر نیز ممنوع‌‌‌ الخروج کردن فعالان مدنی و ضبط دارایی‌های آنان در مصر را از عوامل تهدید برای «ایجاد جامعه مدنی مستقل» برشمرده است.

>چرا در مصر دوباره السیسی
و در اوکراین کمدین
نقدهای بسیاری نسبت به عملکرد السیسی وجود دارد تا آنجا که قبل از انتخابات 2018 در مصر بر اساس نظر سنجی‌ها، 74 درصد از مصری‌ها با ادامه ریاست جمهوری "عبدالفتاح السیسی" مخالفت کردند. ازاین‌رو، باورش بسیار سخت است که امروز علیرغم این نارضایتی‌ها، مردم این کشور طی همه پرسی‌ای به ابقای ریاست جمهوری السیسی رای مثبت داده باشند و پارلمان ملی این کشور با اصلاح ماده 140 قانون اساسی، موافقت شان را جهت افزایش طول دوره ریاست جمهوری السیسی از چهار سال به 6 سال اعلام کند! به عبارتی در شرایطی که در برخی از کشورها اعتراضات خیابانی برای کوتاه کردن و پایان بخشیدن به عمر قدرت سیاستمداران مانند عبدالعزیز بوتفلیقه در الجزایر برگزار می‌شود اما در آن سوی خاورمیانه مردم به طولانی تر کردن عمر یک رئیس جمهور رای می‌دهند! بنابراین، این پرسش ایجاد می‌شود که به راستی چه چیز موجب می‌شود که عمر قدرت رئیس جمهور در کشوری مانند مصر علیرغم نارضایتی‌های موجود برای دو دوره دیگر افزایش یابد و یا در کشوری مانند اوکراین یک کمدین رئیس جمهور شود؟

>موفقیت اقتصادی
بیشترین سهم در ابقای قدرت
علی بیگدلی تحلیلگر و استاد دانشگاه درباره انتخابات مصر و علت آرای مردم این کشور به ابقای ریاست جمهوری السیسی برای دو دوره دیگر به آفتاب یزد گفت: السیسی طی سالهای اخیر عملکردش در کنترل قیمت و کاهش نرخ بیکاری بسیار مطلوب بوده و در سیاست خارجی‌اش هم موفق عمل کرده است. او افزود: بنابراین اگرچه انتخابات مصر مهندسی شده است اما با توجه به اینکه السیسی محصول یک کودتا بوده و مردم مصر نیز بعد از مبارک همواره به صورت شورشی عمل کردند به نظر نمی‌رسد که چندان هم نسبت به ابقای ریاست جمهوری السیسی بی رغبت بوده باشند. این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: السیسی حتی موفق شد که الازهر را هم به سمت خود بکشاند و در عین حال گسترش روابط بسیار نزدیکش با عربستان‌سعودی و محافل سنی مذهب مانند پاکستان و شمال آفریقا موفقیت بسیار مطلوبی برای او رقم زد. اما در این میان مولفه‌های اقتصادی در موفقیت او بیشترین سهم را داشت.

>بازیگری مطلوب السیسی در سیاست خارجه
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره این مسئله که چرا در برخی از کشورها مانند الجزایر مردم خواهان پایان عمر رئیس جمهورشان و در کشوری مانند مصر خواهان ابقای قدرت رئیس جمهور خود هستند، اظهار کرد: بوتفلیقه از نسل اول انقلاب الجزایراست و دیگر توانایی ماندن در قدرت را ندارد. الجزایری‌ها طی سالهای اخیر یکی از اشتباهاتشان این بود که درصدد نگاه داشتن نسل اول انقلاب در راس قدرت بودند. بیگدلی ادامه داد: السیسی ژنرال جوانی است که روابطش هم با جهان مطلوب است و موفق شد تا حدودی بر مشکلات اقتصادی مصر فائق آید. او افزود: در مصر شرایط بدین گونه نبود که مردم تا نوک بینی تحت سلطه باشند، آنها در طول سالهای اخیر دست به اعتراضاتی زدند. هنوزهم این پتاسیل برای اعتراض علیه السیسی در آنها وجود دارد. این استاد دانشگاه اضافه کرد: رئیس جمهور کنونی مصر به ویژه در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی بازیگری‌های مطلوبی داشته‌است. روابطش با کشورهای عرب زبان سبب شده‌است که مصری‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این کشورها داشته باشند و در نتیجه میزان اشتغال در مصر افزایش پیدا کند.

>جوامع شرقی کهنه گرا و غربی‌ها جوان گرا
بیگدلی درباره چرایی آرای مصری‌ها به ابقای ریاست جمهوری السیسی به عنوان یک نظامی آنهم برای دو دوره گفت: جمال عبدالناصر و انورسادات قبلا به عنوان یک نظامی در این کشور کودتا کردند. از این رو، حتی مصر مدرن با وجود قدرت نظامی‌ها رونق گرفته است. او افزود: اشتباه حسنی مبارک این بود که مانند بوتفلیقه دوران قدرتش را طولانی کرد. اما مصر مدرن، مصر حاصل از کودتای نظامیان است به همین دلیل مصری‌ها به چهره‌های نظامی و عملکردشان عادت کردند. حتی به نظر مصری‌ها بسیار خوشحالند که قدرت در مصر با نظامی‌ها ادامه پیدا کند که این خود ریشه در گذشته دارد. چراکه او با کانون‌های مذهبی هم ارتباط بسیار نزدیک برقرار کرده است.