غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای

 باوجوداین‌که استان خراسان رضوی در تولید محصولات کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور است و سطح اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی این استان حدود 850 هزار هکتار است، تنها 450 هکتار از کل اراضی کشاورزی استان تحت پوشش گلخانه ای کشت می شوند که حدود 5/0 درصد کل اراضی کشاورزی استان است.
به گزارش خراسان رضوی، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع آبی بوده است. در همین زمینه سیاست‌های توسعه کشت گلخانه‌ای نه‌تنها در کشور بلکه در استان خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین راهبردها در حوزه کشاورزی استان در سال 97 بوده است. فروردین‌ امسال بود که مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور را حدود 13 هزار هکتار مطرح کردکه درخراسان رضوی تنها 350 هکتار کشت گلخانه ای و 100 هکتار کشت زیر سازه های سبک درپایان سال 97داریم  که درمجموع کمتر از 4درصد ازکشت گلخانه ای کشور می شود .شایان ذکر است که استان خراسان رضوی دارای 850 هزار هکتاراراضی زیر کشت محصولات کشاورزی در پایان سال 96 بوده است که تنها 350 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در استان بوده است. ابتدای سال گذشته بود که رئیس سابق  سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت وگو با  ایسنا  خبر از احداث 10 مجتمع گلخانه‌ای در استان در  20 شهرستان داد.  مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان نیز در 17 مهر سال گذشته  در گفت‌وگو با خراسان رضوی بابیان این‌که تا پایان سال 96 حدود 350 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گلخانه‌ای رفته‌اند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجوز احداث حدود 60 هکتار گلخانه‌ در استان صادرشده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال( 97) این رقم به 140 هکتار برسد و مجموع  اراضی زیر کشت گلخانه‌های استان به 490 هکتار افزایش یابد. برای پیگیری سرنوشت برنامه‌های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان ابتدا سراغ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان رفتیم. صالحی در گفت وگو با خراسان رضوی درباره سرنوشت 10 مجتمع گلخانه‌ای در استان اظهار کرد: تاکنون پنج مجتمع از این مجموعه به بهره‌برداری رسیده است ولی با توجه به نوسانات اقتصادی اخیر در کشور درصورتی‌که اعتبارات موردنیاز جذب شوند می‌توانیم بقیه مجموعه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. وی در خصوص سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان گفت: هم اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان 350 هکتار است البته به این اراضی می‌توان اراضی تحت پوشش سازه‌های سبک را اضافه کرد که حدود 100 هکتار است. البته به نظر بنده سازه های سبک جزو گلخانه محسوب نمی شوند. بنابراین  این‌که بیان شده است که میزان گلخانه های استان در سال 97 به 490 هکتار خواهند رسید؛ شاید به این دلیل بوده است که سازه های سبک را نیز در نظر گرفته اند. مدیرکل امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در خصوص جایگاه استان در توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور گفت: درست است که سهم استان از 13 هزار هکتار اراضی زیر کشت گلخانه‌ای قابل‌توجه نیست اما باید توجه داشته باشید که تا پیش از سال 92 استان خراسان رضوی جایگاه دهم را  در توسعه کشت گلخانه‌ای کشور دارا بوده است اما با برنامه‌های اجراشده در دوره جدید استان به جایگاه هشتم کشت گلخانه‌ای کشور ارتقا پیدا کرد.
سید هاشم نقیبی حسینی افزود: از سویی دیگر بخش عمده کشت‌های گلخانه‌ای کشور در استان‌های جنوبی کشور واقع‌شده‌اند. زیرا در این استان‌ها هزینه‌های کشت گلخانه به دلیل پایین بودن میزان مصرف انرژی در این استان‌ها نسبت به استان‌هایی مانند خراسان رضوی بسیار کمتر است. وی با اشاره به تأثیر کشت گلخانه‌ای در کاهش مصرف آب در استان گفت: به‌طور مثال میزان مصرف آب هر کیلو گوجه‌فرنگی در کشت‌های روباز استان بیش از 450 لیتر است ولی اگر این محصول را در محیط‌های گلخانه‌ای کشت کنیم میزان مصرف آب این محصول به کمتر از 40 لیتر خواهد رسید. عمده‌ترین موانع پیش روی توسعه کشت گلخانه‌ای بالا بودن نرخ سود در تسهیلات واگذارشده برای کشت گلخانه‌ای است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص گلخانه‌های به بهره‌برداری رسیده استان در سال 97 گفت: در طول سال 97  بیش از 100 هکتار به اراضی کشت گلخانه‌ای استان افزوده‌شده است. البته این میزان مجموع سازه‌های سبک به‌علاوه کشت‌های گلخانه‌ای بوده است. درواقع 350 هکتار اراضی زیر کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد و بیش از 100 هکتار سازه‌های سبک کشت هستند که خود نوعی کشت گلخانه‌ای هستند. وی توضیح داد: میزان سطح زیر کشت گلخانه ای استان در پایان سال 96 تنها معادل 280 هکتار بوده است و علاوه بر آن 70 هکتار سازه سبک نیز به آن اضافه شده بود که مجموع سازه های گلخانه ای در آمار ها 350 هکتار ذکر شده بود. در طول سال 97 در مجموع بیش از 100 هکتار سازه سبک و گلخانه ای از تعهد 140 هکتاری به اتمام رسیده است که بخش عمده آن گلخانه بوده است. در نهایت گلخانه های استان در پایان 97 به 350 هکتار رسیده   و مجموع سازه های گلخانه ای و سبک به بیش از 460 هکتار رسیده است. این سخنان در حالی است که عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی مشهد معتقد است جهاد کشاورزی  نتوانسته است بستر های مورد نیاز برای توسعه کشت گلخانه ای را در کشور و به تبع آن در استان به وجود بیاورد. احمد رضا رضازاده در گفت‌وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: اعتراض ما به جهاد کشاورزی این است که چرا نگاهشان به کشاورزی هنوز سنتی است و به سمت کشت های صنعتی و گلخانه ای گام بر نمی دارند. از سویی بستر های مورد نیاز برای توسعه علمی برای کشت های گلخانه ای مهیا   و منطبق بر علم روز نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند از اجراهای رایگان تا دستمزد ۲۵ میلیونی آقای کمدین عملیات «پنجه عقاب»؛ روسیاهی برای مشاوران کاخ سفید! جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره مقصریابی به شیوه فوتبالی ! مقصریابی به شیوه فوتبالی ! رواج معجون های بی‌خاصیت! رواج معجون های بی‌خاصیت! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا رهبر انقلاب: هر مقدار بخواهیم نفت صادر می کنیم توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا اعدام دسته جمعی شیعیان در عربستان سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو