روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم

موج جدید فضاسازی آمریکایی علیه ایران و تهدید دیگر کشورها به نخریدن نفت ایران، همان طور که انتظار می رفت، در جلسه دیروز هیئت دولت، سفرهای دیپلماتیک مقامات کشورمان به نقاط مختلف جهان و همچنین سخنرانی های داخلی مسئولان واکنش هایی در پی داشت که رد مذاکره با دولت عهدشکن آمریکا و بحث درباره وضعیت تنگه هرمز در شرایط جدید از جمله محورهایی بود که مسئولان کشورمان به آن اشاره کردند.
در این بین رئیس جمهور به صراحت مذاکره با آمریکا را به دلیل فشارهای غیرقانونی این کشور رد و تأکید کرد: آمریکایی‌ها با فشارهای خود مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد می کنند، اما ملت ایران به خوبی می‌دانند که در مقابل اقدامات غیرقانونی متجاوزان، راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی درباره درخواست آمریکایی ها برای این که ایران پای میز مذاکره بیاید تأکید کرد: مردم به خوبی آگاه باشند که آمریکا به هیچ عنوان آمادگی برای مذاکره ندارد، مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شود، از اقدامات غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ دنبال مذاکره است، به جایی نخواهد رسید و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.
رئیس جمهور با تأکید بر این که در اولین اقدام باید آمریکا را از اقدامات غیرقانونی و ظالمانه خود پشیمان کنیم، گفت: باید در مقام عمل ثابت کنیم که آمریکایی‌ها اشتباه می کنند و محاسبات‌شان غلط است و هر زمان که به اشتباه محاسباتی خود پی بردند و حاضر شدند از طریق منطق و استدلال مشکلات را حل کنند، ما برای این کار آمادگی داریم. رئیس دولت دوازدهم از کشورهای عربستان و امارات هم که همراهی کاملی در بازگرداندن تحریم های نفتی اخیر داشته اند انتقاد کرد و گفت: شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟ آیا از تبعات این حرف خود آگاه هستید و می‌دانید که این به معنای دشمنی صریح با ملت ایران است؟ نمی‌دانید که دوران ترامپ به پایان خواهد رسید و ما ماندگار هستیم و به عنوان همسایه سالیان طولانی در کنار هم خواهیم بود؟
بقای عربستان و امارات در سایه تصمیمات ایران بوده است


روحانی با یادآوری این که در مقطعی از تاریخ منطقه صدام علاوه بر کویت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر بود، افزود: عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقایشان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است. چنان چه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان و مقام معظم رهبری و مرحوم آیت ‌ا... هاشمی تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند امروز اثری از این کشورها وجود نداشت. روحانی خاطرنشان کرد: نهایت اقدامات غیرقانونی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، ایجاد آشوب در خیابان است، اما با این گونه اقداماتی که مرتکب می‌شوید اگر هم کسی معترض باشد وقتی ببیند دشمن شمشیر به رخ ملت ایران کشیده است، معلوم است که با آن همراهی نخواهد کرد و اختلاف خانوادگی را کنار می‌گذارد.
وزیر امور خارجه کشورمان هم که برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه‌گرایی» به نیویورک رفته، با بیان این که آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا معافیت‌ها را لغو کند، افزود: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه حداقل دیگران را به همراهی و دزدی مجبور نمی کنند اما آمریکا نه تنها خودش دزدی می کند و بر سر گردنه ایستاده بلکه به بقیه نیز می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به این که آیا بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر، گفت: من درباره گزینه های نظامی اظهار نظر نمی کنم و درباره این مسئله باید بخش نظامی تصمیم گیری کند. ظریف افزود: ما گفته ایم که ایران از منافع خود که یکی از آن ها ثبات در منطقه است محافظت می کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در ادامه حفظ ثبات منطقه است و ثبات باید برای همه فراهم باشد. ظریف همچنین تصریح کرد: تا جایی که به نفع منافع ملی ایران باشد، در خلیج فارس آزادی کشتی ها برقرار است. به گزارش فارس، وی گفت: ما از گذشته تنگه هرمز و خلیج فارس را باز نگه داشته‌ایم و در آینده نیز چنین می‌کنیم اما آمریکایی‌ها بدانند که هنگام ورود به این تنگه باید با محافظان این تنگه صحبت کنند و این محافظان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.ظریف دیروز در انجمن جامعه آسیایی تأکید کرد: خلیج فارس، رگ حیاتی ماست، من آن را خلیج فارس می‌نامم تا همه بفهمند نامش خلیج مکزیک نیست. اگر جلوی ما برای استفاده از خلیج فارس و برای امنیت ملی ما گرفته‌ شود، قطعا اجازه نمی‌دهیم کسی دیگر هم از آن استفاده کند.
محسن رضایی: فعلاً چیزی نمی‌گوییم ولی در زمان لازم آن را اعلام خواهیم کرد
در همین حال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از جلسه دیروز این نهاد، تاکید کرد: اقدام آمریکایی‌ها یک جنگ اقتصادی -تروریستی علیه ایران است و به‌ موقع واکنش نشان خواهیم داد. به گزارش فارس محسن رضایی افزود: البته فعلاً چیزی نمی‌گوییم ولی در زمان لازم آن را اعلام خواهیم کرد. امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان نیز که در هشتمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو سخنرانی می کرد، گفت: ادعای آمریکا ‌در به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیر‌عملی است. جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور از ارائه پیشنهادهای حقوقی این معاونت به رئیس جمهور برای مقابله با اقدامات خلاف قانون آمریکا خبر داد. واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت، درباره تأثیر اقدام اخیر آمریکا در بازار ارز، گفت: هم اطلاع‌رسانی خوبی توسط صدا و سیما انجام شده و هم مردم آگاهی داشتند و مسئله را جدی نگرفتند به گونه‌ای که می‌بینیم این مسئله تاثیر آن چنانی در بازار ارز و بقیه بخش‌ها نداشته است.
 سوال محمود صادقی از وزیر خارجه درباره برجام
محمود صادقی نماینده مردم تهران نیز تصویری از سوال رسمی خود از وزیر خارجه را منتشر کرد که در آن پرسیده شده است: با وجود نقض عهد و خروج طرف آمریکایی از توافق نامه هسته‌ای (برجام) و تعلل طرف‌های اروپایی در انجام تعهدات شان حفظ برجام چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران دارد و چرا دولت ایران از ضمانت اجرایی خروج متقابل از توافق استفاده نمی‌کند؟
آمریکا: ایران به نقل و انتقال انرژی در تنگه هرمز احترام بگذارد!
در این بین، یک مقام وزارت خارجه آمریکا از ایران خواست تنگه هرمز و باب المندب را باز نگه دارد! به گزارش ایسنا، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون ذکر نامش به خبرگزاری رویترز گفت: ما از ایران و تمام کشورها می‌خواهیم که به مسیر ترافیک آزاد برای نقل و انتقال انرژی و تجارت و همچنین آزادی کشتیرانی احترام بگذارند. پیشتر دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته بود: «تنگه هرمز طبق قوانین بین المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست.» دیروز فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی پیشنهاد داد که ایران درباره تنگه هرمز با دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه اروپا وارد مذاکره جدی شود. روزنامه لبنانی البناء تحلیل کرده که اگر عربستان و امارات به مشارکت خود در تجاوز اقتصادی آمریکا به ایران ادامه دهند، ممکن است نفتکش‌هایشان از عبور از تنگه هرمز منع شود. دولت روسیه هم در بیانیه ای تأکید کرده هدف آمریکا از اعمال فشار علیه ایران تلاش برای تغییر نظام این کشور است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا با بهانه‌های ساختگی در تلاش برای افزایش فشار علیه ایران و تغییر حاکمیت یک نظام مستقل از بیرون است. وزیر خارجه ترکیه نیز در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای بلژیکی تحریم های اخیر ترکیه را بچه گانه دانست. در یک تحلیل دیگر ریچارد نفیو یکی از مسئولان سابق دولت اوباما تصریح کرد که دولت ترامپ به خاطر ثبات حکومت ایران و دوری این نظام از فروپاشی سرخورده شده است.
 
 خبرمرتبط
روایت پایگاه رویداد 24 از اظهارات منتسب به یک مقام امنیتی

 پایگاه رویداد 24 روایتی از یک نشست بین مدیران مسئول رسانه‌ها و مدیران ارشد وزارت اطلاعات منتشر کرده و در آن به نقل از یک مقام امنیتی نوشته است: ایران در تنگه هرمز برنامه‌هایی دارد و قرار است از راهکارهای غیر نظامی مانند اختلال سیستماتیک در تنگه هرمز استفاده کند و به جای درگیری نظامی از روش‌هایی همچون بالا بردن هزینه‌های ترانزیت در تنگه هرمز بهره بگیرد. به نوشته این گزارش به کشورهای منطقه هشدارهای شدیدی داده شده که علیه امنیت ملی ایران اقدامی نکنند وگرنه عواقب آن بسیار تند و سخت خواهد بود. همچنین در جلسات شورای عالی امنیت ملی و در تصمیم‌های کلان حاکمیت این موضوع مطرح شد که تصمیم خروج ایران از برجام و NPT فعلا در دستور کار قرار نگیرد.
به گزارش رویداد 24 این مقام وزارت اطلاعات تأکید کرده پیش از خروج آمریکا از برجام بین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و کاخ سفید اختلافاتی وجود داشته است؛ به این شکل که آژانس امنیت ملی آمریکا معتقد بود اقدامات تهاجمی آمریکا عامل شکست ایران نخواهد بود اما کاخ سفید اعتقاد داشت این فشارها حتما ایران را پای میز مذاکره خواهد آورد. آن ها حتی نامه‌هایی به ایران فرستادند و در آن نامه‌ها امتیازهایی فراتر از برجام به ایران پیشنهاد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند از اجراهای رایگان تا دستمزد ۲۵ میلیونی آقای کمدین عملیات «پنجه عقاب»؛ روسیاهی برای مشاوران کاخ سفید! جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره مقصریابی به شیوه فوتبالی ! مقصریابی به شیوه فوتبالی ! رواج معجون های بی‌خاصیت! رواج معجون های بی‌خاصیت! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا رهبر انقلاب: هر مقدار بخواهیم نفت صادر می کنیم توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا اعدام دسته جمعی شیعیان در عربستان سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو