رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند

با گذشت سه روز از اعلام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر لغو معافیت مشتریان از تحریم های نفتی کشورمان، همچنان واکنش ها و تحلیل های متفاوتی در این خصوص رسانه ای می شود.
از جمله وزیر امور خارجه ترکیه  هم که پیشتر مخالفت خود با تصمیم آمریکا را اعلام کرده بود، دیروز دوباره تصریح کرد که پالایشگاه های کشورش با نفت عربستان و امارات تطبیق ندارد و تغییر آن هزینه بر است و این کشور تمایلی ندارد نفت ایران را با نفت عربستان و امارات جایگزین کند. به گزارش شانا از بلومبرگ، مولود چاووش اوغلو افزود: نفت ایران ارزان نیست، اما تفاوتی مهم دارد؛ آمریکا در حال گرفتن تصمیمی است و می‌خواهد همه کشورها از آن پیروی کنند؛ چرا ما باید هزینه تصمیم آمریکا را بپردازیم؟
درخصوص امکان جانشینی نفت ایران با تولید دیگر کشورها، در حالی که مقامات آمریکایی در روز اعلام پایان معافیت خرید نفت از ایران، بارها به توافق با عربستان و امارات برای جبران کاهش عرضه اشاره کردند، فعالان بازار نفت درباره توان تولیدی این دو کشور، حداقل در کوتاه مدت، خوش بین  نیستند. خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن اشاره به این موضوع، می نویسد: تاجران نفت درباره توانایی عربستان و امارات برای جبران کاهش صادرات ایران بدون افزایش قیمت نفت تردید دارند. به گزارش تسنیم، در این گزارش تصریح شده است: تاجران احتمالا به افزایش قیمت نفت ادامه می‌دهند تا عربستان و امارات تولیدشان را افزایش دهند و بشکه های اضافی را نشان بازار دهند یا کاخ سفید مجبورشان کند این کار را انجام دهند. وزیر نفت عربستان هم دیروز گفت، این کشور نیازی به اقدام فوری در بازار نفت نمی بیند اما به نیازهای مشتریان پاسخ می دهد.
در همین حال یک موسسه بین المللی هم در گزارشی نوشت: چین به طور کامل از تحریم‌های آمریکا تمکین نمی‌کند. به گزارش اقتصادنیوز، براساس تحلیل موسسه FGE درباره تاثیر لغو معافیت‌های نفتی، چین به طور کامل از تحریم‌های آمریکا تمکین نمی‌کند و از آن به عنوان ابزار چانه‌زنی با آمریکا استفاده خواهد کرد و ایران نیز از مسیرهای غیرقابل رصد می‌تواند حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر کند. این موسسه معتقد است با توجه به پیش‌بینی قبلی مبنی بر صادرات ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ارقام جدید تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نسبت به برآورد قبلی بیشتر موسسات متفاوت هستند و بنابراین احتمال به صفر رسیدن صادرات نفت ایران بسیار کم خواهد بود.


از سوی دیگر، قیمت نفت هم در محدوده بیش از 74 دلار تثبیت شده است.در حالی که ترامپ نگران افزایش قیمت بنزین در کشورش است، رویترز گزارش داد که بهای بنزین امسال حدود ۲۵ درصد افزایش داشته و بالاترین نرخ افزایش بهای بنزین در سه سال اخیر را رقم زده است. تحریم‌های دولت ترامپ علیه صادرات نفت خام ایران به این موضوع مرتبط است و اقدام اخیرش برای تشدید تحریم‌ها هم می‌تواند به زودی سبب شود بهای بنزین حتی بیشتر از این هم افزایش یابد.
 
سایر اخبار این روزنامه
رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند رویترز:عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را ندارند از اجراهای رایگان تا دستمزد ۲۵ میلیونی آقای کمدین عملیات «پنجه عقاب»؛ روسیاهی برای مشاوران کاخ سفید! جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره جنگ قدرت میان کاخ سفید ترامپ و کنگره دو پاره مقصریابی به شیوه فوتبالی ! مقصریابی به شیوه فوتبالی ! رواج معجون های بی‌خاصیت! رواج معجون های بی‌خاصیت! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! شایعه درگیری رحمتی و حسینی! صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» صلح افغانستان؛ همچنان «هیچ» توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا رهبر انقلاب: هر مقدار بخواهیم نفت صادر می کنیم توصیه های مراجع تقلید در دیدارهای صمیمانه با رئیس دستگاه قضا اعدام دسته جمعی شیعیان در عربستان سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! سکته همزمان هر 3 محکوم بانک سرمایه ! روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم روحانی: با چاقوکش مذاکره نمی کنیم غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای غفلت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کشت گلخانه ای رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! رئیس جنگل ها حامی جنگل خواران؟! بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو بخت‌آزمایی از برنده باش تا روبیکیو