روایت رئیس کل بانک مرکزی از کنترل افزایش نرخ ارز در شرایطی که شایعه‌ چوب لای چرخ اقتصاد می‌‌گذارد

توهم دلار مهار شد
همدلی| گروه اقتصادی- فاطمه آقایی‌فرد: «بر هم خوردن نظم بازار ارز و ملتهب شدن آن یک توهم بود. » این مطلب بخشی از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره عملکرد این بانک در فرونشاندن نوسانات نرخ انواع ارز در بازار است.
عبدالناصر همتی دیروز در صفحه اینستاگرام خود به شایعات در خصوص احتمال نوسان شدید نرخ ارز پس از تحریم نفتی، واکنش نشان داد. آن‌طور که عبدالناصر همتی مطرح کرده است حتی به صفر
رساندن صادرات نفت ایران نیز توهمی بیش نیست و می‌توان برای کنترل آن تدابیری اندیشید.


به اعتقاد او حتی در زمان تحریم هم می‌توان با ایجاد نظم و ثبات اقتصادی، خسارات اقتصادی ناشی از تحریم را کاهش داد. اما به باور آگاهان اقتصادی در جریان کنترل لجام گسیخته قیمت ارز باید ارزیابی همه جانبه از این روند و تاثیر آن بر اقتصاد کشور صورت گیرد. به نظر می‌رسد آنچه بحران آفریده نوسان نرخ ارز است نه قیمتی که ارزها روی آن می‌ایستند.
این در حالی است که قیمت دلار از فروردین ماه سال گذشته تاکنون افزایش بیش از 200 درصد را تجربه کرده است. همچنین که طی سال‌های متمادی، بازار آزاد ارز بارها و به تجربه ثابت کرده است که با شیوه‌های دستوری قابل کنترل نیست.
همان‌طور که به اعتقاد بسیاری از دست‌ا‌ندرکاران اقتصادی، یکی از دلایل افزایش ناگهانی قیمت ارز در بازار آزاد به دلیل شیوه دستوری برای کنترل قیمت ارز در اقتصادایران بوده است. شیوه‌ای که بدون شک تنها دستاورد آن افزایش هزینه تولید در کشور و به دنبال آن سنگین شدن کفه واردات کالا در ترازوی تجارت خارجی ایران بوده است.
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره به «همدلی»، می‌گوید: « بانک مرکزی باید اجازه دهد قیمت ارز در حاشیه بازار تعیین شده و در این میان تلاش خود را برای جلوگیری از دلالی در این بازار به کار گیرد؛ دولت نباید هیچ نقشی در قیمت‌گذاری نرخ ارز ایفا کند.»
مهدی پازوکی، یک تحلیل‌گر اقتصادی نیز هم‌عقیده با حریری معتقد است: «سیاست‌گذاران اقتصادی باید بدانند اقتصاد فرمان‌پذیر نیست و باید بر اساس دو دو تا چهارتا حرکت کرد، غیر از این
باشد همه سیاست‌ها به ضد خود تبدیل خواهد شد.»
در این میان بسیاری دیگر از صاحب نظران اقتصادی بر این باور هستند اگر تدابیر بانک مرکزی نبود، بیم آن می رفت نرخ ارز به 19 هزار تومان نیز برسد، اما همتی در کنترل این بازار هوشمندانه عمل کرده است.
در منابع صرفه‌جویی کنیم
سید بهاءالدین حسینی ‪-‬ وقتی عبدالناصر همتی، مدیریت بانک مرکزی را بر عهده گرفت، دلار در محدوده 19 تا 20 هزار تومانی قرار داشت. اما در همین زمان بانک مرکزی با مداخله به موقع و با در نظر گرفتن راهکارهای اساسی قیمت ارز را روی پله 13 تا 14 هزار تومان نگاه داشت؛ از این حیث است که می‌توان گفت کنترل منابع در زمینه مدیریت نرخ ارز صورت گرفته است. در ماه‌های اخیر با توجه به فشار پاره‌ای از مسائل سیاسی ، کنترل قابل‌قبولی در مدیریت بازار ارز صورت گرفته است و بانک مرکزی تاکنون موفق شده است ارز را به کانال 13 هزار تومانی وارد کند؛ اتفاقاتی که اخیرا باعث ایجاد هیجان در بازار ارز شدند اما با مدیریت بانک مرکزی بازار کنترل شد. تحریم‌های ایران از سال‌های گذشته نیز وجود داشته است و آمریکا تنها کشور جهان نیست که بتواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد، در این زمینه می‌توان گفت ایران هنوز هم می‌تواند با وجود تحریم‌های یکجانبه، نفت خود را به کشورهای دیگر صادر کند. هر چند بیشترین راه تامین منابع ارزی ایران از طریق فروش نفت به‌دست می‌آید و ممکن است به دلیل محدودیت ذخایر ارزی، بازار دچار مشکل شود، اما با مدیریت فعلی دولت و بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد بازار تحت کنترل است و قیمت‌ها حتی در صورت تحریم‌ افزایش نمی‌یابد. تحریم‌ها می‌تواند ما را در تنگنا قرار دهد اما با صرفه‌جویی و حذف هزینه‌های اضافه می‌توان منابع ارزی را کنترل کرد. بانک مرکزی باید برنامه‌های خود را تعدیل کند و با افزایش صادرات، منابع ارزی را تحت مدیریت خود قرار دهد. در حال حاضر به دلیل تهدید تحریم‌ها، اضطراب و نگرانی درباره بالا رفتن نرخ ارز وجود دارد و این نگرانی می‌تواند منجر به افزایش تقاضا شود، اما به‌نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی شرایط را مدیریت می‌کنند. با توجه به تجربه سال‌های گذشته و انجام یک سری فعالیت‌ها شرایط تحت کنترل است و تنها دلالان هستند که بازار را ملتهب می‌کنند. در شرایط کنونی، بانک مرکزی توانسته با کنترل حساب‌ بانکی سپرده‌گذاران و کنترل چک‌ها، وضعیت را ساماندهی کند. از سوی دیگر با کنترل پرداخت‌های مجازی و کنترل نوع حساب‌ها نیز شرایط کنترل شده است و نگرانی در زمینه افزایش نرخ ارز وجود ندارد. در این بین بانک‌ها نیز منظم‌تر عمل می‌کنند و با شرایط متعادل‌تری مواجه هستیم..