۳۷ نفر با اتهامات تروریسم و شرکت در اعتراضات علیه حکومت عربستان، گردن زده شدند اره ۲ سر یکی از اعدامی‌ها به نمایش گذاشته شده و بدنش به صلیب کشیده شد

این دور از اعدام‌ها، بزرگترین نمونه اعدام جمعی شیعیان در تاریخ پادشاهی سعودی خوانده شده است
همدلی| گروه جهان: عربستان سعودی روز سه‌شنبه، ۳۷ نفر را در نقاط مختلف کشور گردن زد. طبق گزارش‌ها، این ۳۷ نفر که اغلب از شیعیان بوده‌اند، در شهرهایی شامل ریاض، مکه و مدینه به جرم آنچه اقدامات تروریستی خوانده شد، با شمشیر اعدام شدند. یکی از اعدامیان سنی که وابسته به گروه‌های تندرو خوانده شد، پس از گردن‌زدن به صلیب کشیده شد و سرش نیز به عنوان «هشدار» برای دیگران، به نمایش گذاشته شد. طبق بیانیه وزیر کشور، فرد به صلیب کشیده شده خالد بن عبدالکریم التویجری نام داشته است. در بیانیه مشخص نشده بدن او در کدام شهر به نمایش گذاشته شده است. جزئیات اتهام او نیز اعلام نشده است.
آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، علی الاحمد، از منتقدان نظام سعودی که در واشنگتن اندیشکده «خلیج» را اداره می‌کند، ۳۴ نفر از اعدام‌شدگان را از روی اسامی اعلام‌شدن توسط وزیر کشور سعودی، به عنوان شیعه شناسایی کرده است: «این بزرگترین اعدام جمعی شیعیان در تاریخ پادشاعی است.» عفو بین‌الملل نیز تایید کرده است اکثریت اعدام‌شدگان مردان شیعه بوده‌اند. گروه‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند که متهمان بعد از «دادگاه‌های نمایشی» محکوم شده‌اند. به گزارش این گروه‌ها، احکام دادگاه بر اساس اعترافاتی زیر شکنجه صادر شده اند.
ملک سلمان این احکام اعدام را تایید کرده بود اما با توجه به ترکیب ساختار قدرت در عربستان و نیز وضعیت سلامتی ملک سلمان، تصمیم‌گیرنده اصلی این اقدامات نیز از دید بسیاری، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است.


طبق گزارش آسوشیتدپرس، پادشاهی سعودی در راستای فشار مصمم دونالد ترامپ به ایران، حمایت ویژه آمریکا را دریافت کرده است. الاحمد در این راستا معتقد است که اعدام‌های صورت‌گرفته، پیامی سیاسی برای ایران بوده است: «این ماجرا سیاسی است. مجبور نبودند این افراد را اعدام کنند، اما برایشان مهم است که روی موج ضدایرانی آمریکا سوار شوند.»
بسیاری ناظران اقدام عربستان را در سایه عواقب ماجرای قتل خاشقجی می‌بینند. سال گذشته، عربستان جمال خاشجقی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را در کنسولگری این کشور در استانبول، شکنجه، ترور و قطعه‌قطعه کرد اما علی‌رغم انتقادات گسترده جهانی، تجمعات اعتراضی مردمی در سفرهای بن‌سلمان و پیگیری مستمر ترکیه، در نهایت این ماجرا عواقب و واکنش جدی از سوی حامیان و متحدان این کشور نداشت و در داخل کشور نیز بن‌سلمان بابت رهبری این اقدام با مشکلی مواجه نشد و با برکناری چند مقام، ماجرا را فیصله داد. حال به نظر می‌رسد، عاقبت پرونده قتل خاشقجی به بن‌سلمان و حکومت سعودی جسارت بیشتری داده است.
عفو بین‌الملل گزارش می‌دهد که ۱۱ نفر از اعدامی‌ها به جاسوسی برای ایران متهم بوده‌اند. این نهاد بین‌المللی، دادگاه‌های این متهمان را «شدیداً غیرمنصفانه» می‌خواند. همچنین در گزارش این سازمان آمده ۱۴ نفر دیگر از این جمع به واسطه حضور در تظاهرات اعتراضی علیه دولت در مناطق شیعه‌نشین بازداشت و محکوم شده‌اند. یکی از اعدامی‌ها نیز در زمان بازداشت ۱۶سال داشته است.
عربستان با این اعدام‌ها به عدد ۱۰۰ اعدام در سال جاری میلادی رسید. در سال ۲۰۱۸ ۱۴۹ نفر طبق آمار رسمی در این کشور اعدام شده‌ند.
رسانه‌های آمریکایی همچنین گزارش داده‌اند، یکی از اعدامی‌ها پذیرش دانشگاه وسترن میشیگان را دریافت کرده بود و پیش از بازداشت قرار بود برای تحصیل به این کشور سفر کند. این جوان ۱۷ ساله که مجتبی السویکات نام داشته، دو سال پیش قبل از سفر به آمریکا در تجمعی اعتراضی شرکت کرده بود.
تی‌آرتی نیز اقدام عربستان را به عنوان پیامی از ریاض برای تهران تفسیر کرده است و آن را نشانه عزم این پادشاهی برای مقابله با ایران و شیعیان در منطقه، به‌خصوص در سایه ناکامی‌های سعودی در یمن و سوریه می‌بیند. عربستان اخیراً در آخرین اقدام ضدایرانی آمریکا برای تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران، در کنار امارات متحده عربی، مسئولیت تامین نفت بازار را بر عهده گرفت. تی‌آرتی همچنین می‌نویسد، این احتمال وجود دارد که کشتار شیعیان توسط حکومت سعودی بر رابطه با عراق و تلاش‌های عراق برای ایفای نقش بین ایران و عربستان نیز تاثیر منفی جدی بگذارد.