وکیل وکلا








روایت غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران از و کالت بهمن کشاورز از او را در «ایران» امروز بخوانید

جامعه حقوقی کشور روز گذشته به سوگ چهره‌ای  نشست که یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌هایش درباره موضوعات مختلف حقوقی برای بسیاری از مخاطبان  رسانه‌ها و خوانندگان مطبوعات آشناست. بهمن کشاورز وکیل دادگستری و حقوقدان برجسته کشور صبح دیروز  (سه‌شنبه) در 75 سالگی به علت عارضه قلبی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت. بهمن کشاورز متولد 1323 در فاصله سال‌های 1384 تا 1390 و 1392 تا 1396 ریاست اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) را برعهده ‌داشت، او همچنین یک دوره هم رئیس کانون وکلای مرکز بود.  
بهمن کشاورز تحصیلات متوسطه را در دبیرستان‌های البرز و دارالفنون به اتمام رساند و پس از آن در رشته قضایی دانشگاه تهران و سپس فوق لیسانس جزا در دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) و بالاخره رشته فوق لیسانس حقوق خصوصی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کرد. او بلافاصله پس از سربازی در سال 1350 با اخذ پروانه وکالت به وکالت پرداخت و هیچ گونه شغل آزاد دیگری نداشت. هرچند کشاورز به دلیل وکالت غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین پایتخت در جریان دادگاه موسوم به پرونده شهرداری تهران که یک سال پس از انتخابات دوم خرداد 76 و پیروزی اصلاح‌طلبان در سال 1377 برگزار شد، نزد افکار عمومی ایران شناخته شد اما یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌های مستمر و متعددش در رسانه‌ها و مطبوعات کشور از او چهره حقوقدانی ساخت که به فعالیت در پشت میز وکالت بسنده نمی‌کرد و ابعاد حقوقی موضوعات و مسائل اجتماعی و سیاسی را در رسانه‌ها مورد نقد و واکاوی قرار داد.
در گفت‌وگویــــــی روایــــــت کــــــرده «۱۶ اردیبهشت سال ۵۰ کار خود را شروع کردم و علت اینکه این تاریخ را هم دقیق به خاطر دارم این است که صبح مراسم تحلیفم بود و عصر مراسم عروسی. تقریبا می‌توان گفت از سال ۷۷ و دادگاه آقای کرباسچی مشهور شدم و اگر به یاد داشته باشید آن جلسه اولین و آخرین دادگاهی بود که برای اولین‌بار و آخرین‌بار پخش تلویزیونی داشت. اول عذرخواهی کردم و خواستم از وکیل دیگری کمک بگیرند چراکه همیشه از سیاست و هرآنچه مربوط به سیاست می‌شد، دوری کردم اما کرباسچی اعلام کرد که من فقط شما را به‌عنوان وکیل انتخاب می‌کنم و درنهایت وکالت ایشان را پذیرفتم. دادگاه‌ کرباسچی آغاز پایان دادگاه‌های عام بود؛ همچنین تقریبا می‌شود گفت از تاثیرات مثبت این دادگاه آن بود که مردم با مقوله دفاع و وکیل آشنا شدند.»
از جمله آثار بهمن کشاورز، آیین تنظیم قراردادها، آیین نگارش حقوقی و کلیات عملی علم حقوق (جلد اول و دوم)، سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت در حقوق ایران و فقه اسلام، بررسی تحلیلی قانون جدید روابط مؤجر و مستأجر مصوب 1376، متن محشای قانون و آیین‌‌نامه «اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب معروف به «قانون احیای دادسرا، هنر دفاع در دادگاه‌های استراتژی و تاکتیک» (هنر دفاع در دادگاه جنایی ج 1) و (هنر دفاع در دادگاه حقوقی ج 2) بوده است.
صفحات 2 و 6 را بخوانید