انتخابات مجلس استانی می‌شود




بر اساس مصوبه دیروز نمایندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی استانی و تناسبی می‌شود. مجلس در حالی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را در چند روز گذشته مورد بررسی قرار داده که دولت هم لایحه جامع انتخابات را به بهارستان تقدیم کرده است. بر همین اساس در جلسه دیروز حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصول گرایان ولایی پیشنهاد ارجاع طرح مجلس به کمیسیون شوراها و ادغام آن در لایحه دولت را داد که پذیرفته نشد. حاجی بابایی گفت: هیأت رئیسه نسبت به آنچه در مجلس می‌گذرد مسئول است، رؤسای فراکسیون‌های مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون امور داخلی برای ادغام با لایحه دولت شده‌اند، اما این طرح با لایحه ادغام نشده است. رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: بنده طبق نامه ارسال شده طرح را برای ادغام با لایحه دولت به کمیسیون شوراها ارجاع دادم، اما مجدداً رأی‌گیری انجام می‌دهیم تا دیگر این مسأله مطرح نشود. اما نمایندگان با ارجاع این طرح به کمیسیون موافقت نکردند. لذا مواد دیگری از این طرح در جلسه دیروز بررسی و تصویب شد.


بر اساس ماده 7 این طرح و با تصویب نمایندگان، شمارش و تجمیع آرای نامزدهای مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و تناسبی و با شرایطی تعیین می‌شود. بر اساس این مصوبه از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفاً نامزد یا نامزدهایی که حداقل 15 درصد از آرای صحیح مأخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند مجاز به کسب حوزه استانی و تناسبی هستند. همچنین بر اساس این مصوبه، درصد کسب آرای فهرست‌های احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل از کل آرای صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی است.
همچنین با تصویب نمایندگان، پس از تعیین سهم هر فهرست و نامزدهای مستقل که کرسی به آنها تعلق گرفته است، به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آرا را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به دست آورده است، تا سقف سهم هر فهرست از کرسی‌ها به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.
نمایندگان در تبصره 2 این ماده مقرر کردند: چنانچه در حوزه انتخابیه فرعی هیچ یک از نامزدها نصاب 15 درصد از آرای صحیح مأخوذه را کسب نکنند، انتخابات فقط در همان حوزه به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود. براساس این مصوبه، در این صورت به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین نامزدهایی که بیشترین آرا را در مرحله اول کسب کرده‌اند، برای حضور در انتخابات مرحله دوم معرفی می‌شوند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقی‌ مانده کمتر از دو برابر مذکور باشد، تمام نامزدها برای حضور در مرحله دوم انتخابات معرفی می‌گردند و نامزد و یا نامزدهایی که بالاترین رأی در همان حوزه انتخابیه فرعی را کسب کنند تا سقف کرسی‌های باقی‌ مانده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.
نمایندگان همچنین تصویب کردند: وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان، زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک ماه پس از اعلام نتیجه‌ مرحله اول و تأیید نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان تعیین و اعلام می‌کند.
نمایندگان در تبصره‌ای دیگر مقرر کردند: در صورتی که سهم کرسی‌های اختصاص یافته به فهرست‌ها و نامزدهای مستقل به صورت اعشاری درآید کرسی‌ها متناسب با ارقام صحیح توزیع می‌شود و کرسی‌های مازاد به ترتیب به بالاترین اعشار اختصاص می‌یابد. طبق تبصره این ماده آرای هر نامزد شامل آرایی است که به صورت منفرد کسب کرده و یا از طریق فهرست‌های انتخاباتی موضوع این قانون به وی ارائه شده است.
نمایندگان همچنین با تصویب ماده 8 مقرر کردند؛ رسیدگی و بررسی عملکرد حساب توسط وزارت کشور در خصوص هزینه کرد احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل صرفاً پس از برگزاری انتخابات و حداکثر تا دو ماه از تاریخ برگزاری انتخابات انجام می‌شود، انتشار نتایج رسیدگی به اسناد حساب‌های مندرج در این ماده تا تأیید نهایی توسط وزارت کشور مجاز است.
لاریجانی: مدل جدید اقلیت‌ها را حذف نمی‌کند
همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: با مدلی که مجلس برای برگزاری انتخابات به تصویب رسانده است اهل سنت از سیستم حذف می‌شوند و افراط‌ گرایی رشد پیدا می‌کند و تیشه به ریشه مملکت می‌زند. نماینده تربت جام، تایباد و باخرز خواستار اجازه ارائه فهرست مستقل به اهل سنت در استان‌هایی شد که سابقه نمایندگی در مجلس دارند و گفت: حتی اصلاح‌طلبان نیز سنی‌ها را در لیست خود قرار نمی‌دهند، از این‌رو لازم است به تعداد کرسی‌ها اهل سنت نیز در فهرست مستقل قرار گیرند. وی افزود: می‌خواهیم به اهل سنت اجازه داده شود کاندیداها در فهرست مستقل به تعداد حوزه‌هایی که طی ادوار گذشته سنی انتخاب شده در هر استان سنی‌نشین سهمیه مشخص تعلق گیرد. این پیشنهاد به رأی گذاشته شد اما تصویب نشد.
رئیس مجلس هم در توضیحی درباره حضور اهل سنت به‌عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس اظهار داشت: موضوعی که شما مطرح کردید ایهام بلاوجه ایجاد می‌کند، چرا که اینها حذف هیچ اقلیتی را به همراه نخواهد داشت و هرکس بخواهد می‌تواند لیست ارائه کند. لاریجانی این تلقی، که مدل جدید برگزاری انتخابات باعث حذف اقلیت‌ها می‌شود را اشتباه دانست و افزود: مطابق این قانون همه افراد و ادیان می‌توانند به نسبت خود رأی بیاورند.
همچنین در جریان بررسی این مواد، شهروز برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اخطاری گفت: انتخاب تناسبی نامزدها برای انتخابات مجلس باعث حذف غیرعادلانه آنها می‌شود. اگر بحث تناسبی در انتخابات مجلس تصویب شود بیش از نصف نامزدها حذف می‌شوند و در این صورت شهرستان‌های کوچک بدون نماینده می‌مانند.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: برای مثال، اگر در شهرستان خوی 3 نفر نامزد انتخابات مجلس هستند، طبق این طرح باید 15 درصد آرا را کسب کنند تا به سطح بالاتر بروند و در نهایت کسی که بالاترین رأی را آورد منتخب مردم است. وی افزود: متن قانون دقیق نوشته نشده و ذهنیت ایجاد می‌کند و مطلب را برای نمایندگان مبهم کرده است، این متن نیاز به رفع ابهام دارد.