با تصویب مجلس دولت موظف به پیگیری حقوقی اقدام آمریکا علیه سپاه در مجامع بین‌المللی شد

بخش خبری:نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح دوفوریتی اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی،دولت را موظف کردند ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیرقانونی آمریکا در تروریست نامیدن سپاه در مراجع بین‌المللی ازطریق مراودات با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام واشنگتن استفاده کنند.
نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران راموظف کردند ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیر قانونی آمریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمراجع بین المللی،ازطریق مراودات دو جانبه و چند جانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در نقض مصونیت حاکمیتی ارکان دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 10 این طرح را نیز با 180 رای موافق، یک رای مخالف و سه رای ممتنع از 206 نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون را سالانه در بودجه سنواتی دستگاه‌های مجری این قانون پیش‌بینی و تخصیص صد درصد را صادر کند.
نمایندگان مجلس همچنین ماده 11 این طرح را با 170 رای موافق، 10 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر تصویب کردند.


براساس این مصوبه، دولت و تمامی دستگاه‌های مشمول این قانون موظف هستند هر چهار ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
نمایندگان در ادامه ماده 12 طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را با 171 رای موافق، 10 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی را موظف کردند اسامی کسانی را که در این تصمیم مشارکت داشته‌اند شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کنند تا اقدام قانونی مقتضی به عمل آید.
نمایندگان همچنین در ماده 13 این طرح مقرر کردند: کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون براساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجرا است.
نمایندگان در ماده 14 این طرح نیز تصویب کردند این قانون از زمان تصویب نهایی لازم الاجراست.
* فرماندهان سنتکام تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند: فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکادر غرب آسیا (سنتکام) و سازمان یا نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی هستند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.
نمایندگان ماده 2 طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا را با 168 رای موافق، 6 رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده، دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به عمل آورد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 3 این طرح را با 167 رای موافق، هفت رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر تصویب کردند.
با تصویب مجلس؛ دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح موظفند در زمان مقتضی با اقدامات ضروری و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی نتوانند از هر گونه توان و امکانات علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده 4 این طرح وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی را مکلف کردند فهرست فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا و سازمان و نهادهایی که تحت اختیار این فرماندهی هستند و از تروریست‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند را برای تعقیب قضایی اعلام کند.
طبق این مصوبه، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون ساز و کاری را باید ایجاد کند که براساس آن اسامی اعلام شده را به عنوان سازمان و افراد تروریست تحت تعقیب و مجازات قضایی براساس قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه قرار دهد.
* کشورهای حامی تصمیم آمریکا مشمول عمل متقابل ایران می‌شوند
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری مقرر کردند: تمامی کشورهای حامی تصمیم آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، مشمول اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.
نمایندگان ماده 5 طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا را با 176 رای موافق، سه رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در ماده 5 این طرح دولت را موظف کردند از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری می‌کنند و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند، با تشخیص دستگاه مربوطه حمایت‌های حقوقی مقتضی را به عمل آورد.
مجلسی‌ها ماده 6 این طرح را نیز با 157 رای موافق، چهار رای مخالف و سه رای ممتنع ازمجموع 206 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده مقرر کردند: وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها موظف هستند با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماسی دفاعی برای تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه تلاش کرده و بهره مندی نیروهای آمریکایی از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و سایر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه را خاتمه دهند.
ماده 7 این طرح نیز با 160 رای موافق، پنج رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه علنی امروز به تصویب رسید.
نمایندگان در این ماده مقرر کردند: تمامی کشورها که به نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت کنند مشمول عمل متقابل میشوند.
* افرادی که به بهانه تحریم به سپاه خدمات ارائه ندهند، مجازات می‌شوند
نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند: اشخاص حقیقی و حقوقی که از تصمیم آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه تبعیت کنند و به استناد تحریم‌ها علیه ایران از ارائه خدمات به این نهاد انقلابی خودداری کنند به حبس، پرداخت جزای نقدی و شلاق محکوم می‌شوند.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز ماده 8 طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا را با 167 رای موافق، 20 رای مخالف و 2 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در ماده 8 این طرح مقرر کردند: اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از تصمیم و اقدامات ایالت متحده آمریکا تبعیت کرده و به استناد تحریم‌های خارجی یک جانبه یا بین‌المللی از ارائه خدمات به سپاه پاسداران، اشخاص حقوقی و حقیقی شاغل، وابسته یا مرتبط به آن خودداری کنند، مجرم و مستوجب مجازات تعزیری درجه پنج تا هشت قانون مجازات اسلامی می‌شوند.
براساس قانون مجازات اسلامی، مجازات درجه 5 عبارت است از حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون ریال تا 180 میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی، ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی
همچنین براساس قانون مجازات اسلامی مجازات درجه 6 عبارت است از، حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، شلاق ازسی و یک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نودونه ضربه در جرائم منافی عفت،‌ محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
مجازات درجه 7 طبق قانون مجازات اسلامی عبارت است از حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از 10 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال، شلاق از 11 تا 30 ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی تا 6 ماه.
مجازات درجه هشت طبق قانون مجازات اسلامی عبارت است از حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون ریال، شلاق تا 10 ضربه.
* زنگنه: صفر کردن صادرات نفت ایران، رویای بی‌تعبیر است
وزیر نفت گفت: امروز صنعت نفت در نوک پیکان جنگ تجاوزگرایانه اقتصادی آمریکا قرار دارد اما رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران هرگز محق نمی‌شود.
بیژن زنگنه که دیروز برای پاسخ به سوال نماینده ایذه و باغملک به مجلس شورای اسلامی رفته بود، ادامه داد: وضعیت عرضه و تقاضای نفت در شرایط فعلی شکننده است و بیانیه‌های آمریکا و هم پیمانان آن، نگرانی آنها نسبت به واکنش بازار را نشان می‌دهد.
وی بازار نفت را غیر قابل پیش‌بینی دانست و افزود: نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز نفت تولید می‌شود؛ زیرا برخی کشورهای منطقه ظرفیت تولید خود را بیشتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند.
زنگنه گفت: آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن، از نفت به عنوان سلاح سیاسی استفاده می‌کنند اما منتظر باشند که دود این تصمیم به چشم خودشان برود.
وی ادامه داد: همه با همراهی و همدلی باید وقت بیشتری برای عبور از این شرایط و همفکری برای گذار داشته باشیم تا جریان امور به سوی بهبود حرکت کند.
وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده ایذه و باغملک درباره سیاست‌های گازی کشور، گازرسانی روستایی و تاثیر در بازار گاز دنیا افزود: بنده معتقدم این سال‌ها بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در صنعت نفت داشت؛ به گونه‌ای که متوسط تولید گاز کشور در سال 91، 620 میلیون متر مکعب بود که این عدد در سال 97 به 850 میلیون متر مکعب در روز رسید که رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد.
وی به تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: میانگین تولید ایران از پارس جنوبی در سال 91 روزانه 240 میلیون متر مکعب بود که این رقم در سال 97 به 532 میلیون متر مکعب در روز رسید و 2.2 برابر شد تا ایران بتواند به طور کامل سهم خود را از این میدان برداشت کند.
به گفته زنگنه، پوشش شبکه گاز در روستاها در سال 92، شامل 54 درصد جمعیت روستایی می‌شد که این عدد در سال 97 به 94 درصد رسید.
وزیر نفت اولویت بخش گاز را جلوگیری از خام فروشی و جایگزینی حداکثری گاز به جای سایر سوخت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بازار ایران بخشی از بازارهای جهانی است و اگر گاز به صورت خام صادر می‌شد، وزارت نفت را به خام فروشی متهم می‌کردید.
زنگنه افزود: اکنون 20 میلیون متر مکعب گاز در حمل و نقل به جای بنزین مصرف می‌شود و با گازرسانی روستایی بخش بزرگی از مصرف گاز مایع، نفت سفید و سایر سوخت‌های مایع صرفه جویی شد که می‌تواند به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها استفاده شود.
وی دومین اولویت را تزریق گاز برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی عنوان کرد و گفت: تامین گاز به عنوان خوراک و سوخت برای صنایع مختلف مانند پتروشیمی، فولاد و... اویت بعدی وزارت نفت است که در کنار توسعه صادرات گاز به وسیله خط لوله با محوریت کشورهای همسایه و صادرات به صورت ال ان جی و ال پی جی در دستور کار وزارت نفت رار دارد.
زنگنه سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور را 70 درصد عنوان کرد و افزود: ایران درحال حاضر بعد از آمریکا و روسیه، سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان است و نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بدون محدودیت کار می‌کنند. وی به تامین گاز در زمستان گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اگر سیاست درست نبود عبور از زمستان به سختی انجام می‌شد. حتی در مواجهه با سیل نیز شبکه گاز مسئله جدی نداشت و قطعی‌ها ظرف چند ساعت اصلاح می‌شد.
این عضو کابینه در مورد اتهام رفیق بازی در گازرسانی پاسخ داد و گفت: من اگر رفیق بازی کرده باشم با 280 نماینده مجلس رفیق بازی کرده ام. اکنون وضعیت گازرسانی روستایی مطلوب است و به جز سه استان کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی پوشش شبکه گاز مطلوب گزارش شده است.
زنگنه به قراردادهای صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: اکنون قرارداد گاز با ترکیه با تمام ظرفیت درحال اجرا است. با عراق نیز دو قراداد صادرات گاز به ارزش 60 میلیون متر مکعب در روز داریم.
به گفته وزیر نفت، قراردادهای دیگر ایران شامل صادرات گاز به یک قرارداد با ارمنستان و جمهوری اذربایجان است که اجرایی شده و در مورد قراداد پاکستان نیز این کشور به دلیل فشاهای سیاسی آمریکا و کشورهای منطقه قرارداد را اجرایی نمی‌کنند.
وی گفت: قرارداد صادرات گاز به عمان نیز در جریان است اما برای احداث خط لوله تنها دو شرکت در دنیا وجود دارند که به دلیل تحریم‌ها امکان اجرای آن وجود ندارد.
زنگنه به قرارداد گاز با ترکمنستان نیز اشاره کرد و افزود: ترکمنستان در تلاش بود تا با فشار بر ایران، قیمت گاز را افزایش دهد اما ما زیر بار این فشار نرفتیم و این موضوع اکنون در مرحله داوری است.
وی با اشاره به روند داوری کرسنت نیز گفت: اینپونده تا کنون چند بار به مرحله صدور حکم رسیده اما به دلایلی از دستور کار خارج شده است.
پس از توضیحات وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که از پاسخ وی قانع شدند.
*پرونده دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه آزاد به دادستان تهران ارجاع شد
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که پرونده دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه آزاد به دستگاه قضائی ارجاع شده است.
داود محمدی با اشاره به پرونده متقاضیان رشته پیراپزشکی دانشگاه آزاد که در کمیسیون اصل 90 مفتوح بوده، گفت: از نظر کمیسیون برای این دانشجویان حقوقی ایجاد شده و با اقدام دانشگاه آزاد در عدم پذیرش آن‌ها به این افراد خسارت مادی و معنوی وارد شده است.
وی افزود: کمیسیون اصل 90 این پرونده را به دادستان تهران ارجاع کرده تا نسبت به جبران زیان‌های مادی و معنوی دانشجویان و همچنین برخورد با مسببان اقدام شود.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: قرار است تا جایی که امکان‌پذیر است مشکلات این دانشجویان حل شود و البته هر تصمیمی ازسوی مرجع قضائی اتخاذ شود باید مورد تمکین همه قرار گیرد.
* نمایندگان از رهبر انقلاب برای انتصاب سرلشکر سلامی تشکر کردند
بیش از 200 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با تشکر از رهبر معظم انقلاب برای انتصاب سرلشکر «حسین سلامی» به عنوان فرمانده سپاه پاسداران تاکید کردند: انتصاب این فرد انقلابی در سالروز تاسیس سپاه نشان از جایگاه ویژه این ارگان به عنوان نهاد پاسدار حریم اسلام و جمهوری اسلامی دارد.
در این بیانیه آمده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی را به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند، حسین سلامی فردی انقلابی، جهادی و با سوابق بسیار روشن و مورد اعتماد رهبر انقلاب است و انتصاب ایشان در آستانه دوم اردیبهشت ماه، سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی قدس‌ سره‌الشریف نشان از جایگاه ویژه سپاه پاسداران به عنوان نهاد پاسدار حریم اسلام و جمهوری اسلامی است.
در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است: این انتصاب پیامی روشن برای آمریکا و استکبار جهانی و همچنین برای جهان اسلام دارد که بیانگر ادامه راه نورانی امام (ره) در مبارزه بی‌امان با مستکبران و حمایت بی‌دریغ از مقاومت اسلامی است.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: به حول و قوه الهی این انتخاب ضریب اقتدار نهاد مقدس سپاه را افزایش داده و محبوبیت آن را در اذهان عمومی ارتقا خواهد بخشید و خدمت‌رسانی این نهاد به اسلام و مردم عزیز ایران اسلامی را دو چندان خواهد نمود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه ضمن تشکر و قدردانی از رهبر معظم انقلاب برای این انتخاب شایسته، به سردار سرلشکر پاسدار سلامی تبریک و تهنیت گفتند و توفیق روزافزون برای وی از خداوند متعال مسالت کرده و پشتیبانی خود را از سپاه پاسداران و فرمانده شجاع و انقلابی آن اعلام کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه نمایندگان مجلس از تلاش‌های پرثمر و صادقانه سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در دوره مسئولیت خویش که همراه با موفقیت‌های ارزنده و خدمت به مردم در سایه اطاعت از رهبری بود تشکر و قدردانی کردند.
* 162 نماینده مجلس از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تقدیر کردند
162 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تقدیر و تشکر کردند.
در این بیانیه آمده است: به حول و قوه خداوند سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در فروردین ماه 1398 با شرکت صدها تن از قاریان و حافظان ایران و جهان با شعار شایسته «یک کتاب، یک امت» برگزار شد.
در ادامه این بیانیه آمده است:به‌رغم توطئه‌های امروز استکبار علیه کشورمان، الحمدلله این دوره تبدیل به همایشی عظیم از نمایندگان قرآنی کشورهای مختلف جهان شد که با هم‌اندیشی و درک مسائل کشورمان از نزدیک ابلاغ‌گر سیمای راستین ملت آزاده ایران و تعالی نظام اسلامی در ممالک خودشان باشند.
در بخشی از این بیانیه خاطر نشان شده است: ان‌شاءالله کوشش‌ها و تلاش خالصانه همه خدمتگزاران و اصحاب قرآن در مسیر اعتلای قرآن کریم مقبول درگاه خداوند متعال قرار گرفته و دل‌های همه ما را بیش از پیش به نور قرآن منور گرداند.»
سایر اخبار این روزنامه
ترامپ بازارهای جهانی را متشنج کرد بازتاب منفی خودداری آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران در رسانه‌های جهان دکتر ظریف: تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال رژیم آمریکا است با تاکید بر پایبندی به برجام فرانسه: روند ایجاد سازوکار مالی با ایران پیشرفت زیادی داشته است اکنون همان واپسین زمان است با شعار«خواندن، توانستن است» آغاز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام‌خمینی تشکیل گروه معارض جدید در شرق سوریه با حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی سخنگوی جدید قوه قضاییه اعلام کرد؛ محکومیت 80 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی داعش مسئولیت انفجارهای سریلانکا را بر عهده گرفت سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی عربستان در یمن طی24 ساعت اخبار کوتاه اقتصادی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست با تصویب مجلس دولت موظف به پیگیری حقوقی اقدام آمریکا علیه سپاه در مجامع بین‌المللی شد ایران و روسیه اقدامات ضدایرانی آمریکا را بررسی کردند هشدار جامعه اطلاعاتی کشور به دشمنان در مورد سپاه مسکو: حاکمیت کشورها به دلیل مداخلات آمریکا شکننده شده است کویت: امیدی به پایان درگیری‌ها در منطقه نیست اعلامیه مرکز الزهراء(س) فرانسه در واکنش به تعطیلی این مکان فرهنگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه اعمال می‌شود