تشکیل گروه معارض جدید در شرق سوریه با حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی

با حمایت آمریکا و رژیم سعودی، گروهی سیاسی به نام «التیار العربی المستقل»(جریان عربی مستقل) تشکیل شده که هدفش «اعطای مشروعیت» به تسلط شبه‌نظامیان کُرد بر شرق سوریه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، منابع خبری معارض از تشکیل «فراکسیون سیاسی جدید در دیرالزور» واقع در شرق سوریه خبر دادند که وابسته به معارضان است.پایگاه خبری معارض «بلدی نیوز» گزارش داد که نام این فراکسیون «التیار العربی المستقل» (جریان عربی مستقل) است و ریاست آن بر عهده «محمد خالد شاکر» است.
به گفته بلدی، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- «از طریق انتشار گزارش مفصلی درباره اهداف، طرحها و شخصیتهای سیاسی این جریان، ماموریت تبلیغ آن را بر عهده دارد».
این پایگاه با اشاره به اینکه «سوالات درباره انگیزه دیدبان سوریه برای تبلیغ این جریان افزایش یافته است» تاکید کرد که «جریان جدید مدعی است که بُعد انسانی، نقطه ورود آن (جریان) برای مشارکت در تعیین آینده منطقه [شرق سوریه] است».


شبکه معارض «فرات بوست» نیز اعلام کرد که به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد این جریان از چند ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و دارای اهداف و برنامه‌هایی است که برخی از آن علنی و برخی نامعلوم است.
فرات بوست گزارش داد که یکی از مهمترین اهداف این جریان، «اعطای مشروعیت» تسلط شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بر منطقه شرق سوریه است.
نیروهای دموکراتیک که بیشتر عناصر آن کُردهستند، گروهی است که تحت حمایت آمریکا قرار دارد و مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش است؛ هر چند روز گذشته منابع کُرد اعلام کردند که این نیروها با حمایت آمریکا قصد دارند علیه ارتش سوریه جنگی را آغاز کنند.
به گزارش این شبکه، الشاکر با رهبران سیاسی نیروهای دموکراتیک، به ویژه «ریاض درار» روابط مستحکمی دارد و از جمله کسانی بود که در «نشست گفت‌وگوی سوری-سوری» که نیروهای دموکراتیک در «عین العرب» در اواخر مارس گذشته برگزار کردند، شرکت داشت.
روزنامه «الوطن» سوریه اما تاکید دارد که تشکیل این فراکسون، با حمایت سعودی و آمریکا صورت گرفته است؛ به ویژه اینکه الشاکر، سخنگوی پیشین نیروهای موسوم به «قوات النخبه» بود؛ نیروهای که ریاست آن بر عهده «احمد الجربا» بود و وی نیز تحت حمایت سعودی قرار داشت.
ارتش سوریه حمله داعش به شرق دیرالزور را خنثی کرد
یک منبع نظامی سوری هر گونه حمله به فرودگاه نظامی دیرالزور را تکذیب کرد.به گزارش ایسنا، این منبع در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: اخبار منتشر شده درباره هدف قرار گرفتن فرودگاه نظامی شهر دیرالزور کاملا نادرست است.
این منبع در ادامه گفت: صدای انفجارهایی که در محله‌های استان دیرالزور به ویژه در شرق آن شنیده شد، ناشی از این بود که نیروهای ارتش سوریه تلاش برای حمله نیروهای داعش به محور منطقه سیال در مسیر مواصلاتی دیرالزور- البوکمال واقع در شرق این شهر ناکام گذاشتند.
برخی رسانه‌ها صبح دیروز خبرهایی از حمله جنگنده‌های آمریکایی و همپیمانان آن به فرودگاه نظامی دیرالزور را منتشر کردند.
گروه تروریستی داعش در چند روز گذشته همگام با تلاش‌های آمریکا برای تاخیر در افتتاح گذرگاه البوکمال میان عراق و سوریه، بر شدت حملات خود به پایگاه‌های ارتش سوریه در محورهای مجاور مسیر منتهی به این گذرگاه افزوده است.
سایر اخبار این روزنامه
ترامپ بازارهای جهانی را متشنج کرد بازتاب منفی خودداری آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران در رسانه‌های جهان دکتر ظریف: تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال رژیم آمریکا است با تاکید بر پایبندی به برجام فرانسه: روند ایجاد سازوکار مالی با ایران پیشرفت زیادی داشته است اکنون همان واپسین زمان است با شعار«خواندن، توانستن است» آغاز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام‌خمینی تشکیل گروه معارض جدید در شرق سوریه با حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی سخنگوی جدید قوه قضاییه اعلام کرد؛ محکومیت 80 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی داعش مسئولیت انفجارهای سریلانکا را بر عهده گرفت سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی عربستان در یمن طی24 ساعت اخبار کوتاه اقتصادی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست با تصویب مجلس دولت موظف به پیگیری حقوقی اقدام آمریکا علیه سپاه در مجامع بین‌المللی شد ایران و روسیه اقدامات ضدایرانی آمریکا را بررسی کردند هشدار جامعه اطلاعاتی کشور به دشمنان در مورد سپاه مسکو: حاکمیت کشورها به دلیل مداخلات آمریکا شکننده شده است کویت: امیدی به پایان درگیری‌ها در منطقه نیست اعلامیه مرکز الزهراء(س) فرانسه در واکنش به تعطیلی این مکان فرهنگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه اعمال می‌شود