با شعار«خواندن، توانستن است» آغاز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام‌خمینی

بخش خبری: سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز با شعار«خواندن توانستن است» در مصلی امام‌خمینی(ره) آغاز به کار کرد.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خوشحالیم که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داریم و این اتفاق بزرگ را آغاز می‌کنیم. کتاب پدیده بشری خارق العاده‌ای شبیه به انسان است؛ همانطور که انسان پدیده‌ای با قابلیت‌های متنوع و کارکردهای بسیار گوناگون است. کتاب مخلوق این انسان است و شاید هیچ پدیده‌ای مثل کتاب آیینه‌ای برای انسان نباشد.
وی با اشاره به کارکردهای مهم کتاب همچون پرورش و پالایش زبان اظهار کرد: پرورش زبان ملل و توسعه آن براساس کتاب ظهور و بروز یافته است و اگر ما تاریخ بیهقی، شاهنامه، مثنوی مولوی و... را نداشتیم زبان پارسی آنقدر رشد نمی‌کرد و به این نقطه نمی‌رسید. در هر ملتی کتاب مسیری را فراهم می‌کند که زبان پرورش داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تاثیر کتاب و نقش آن بر وجود انسان تصریح کرد: کتاب نقش مهمی در حوزه اقتصاد و صنعت دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده است. در این سال صنعت نشر تاثیر بسیار مهمی دارد و نباید تاثیر آن را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها عنصر اصلی و پایه است و به شکل مستقیم تاثیر بسزایی در اقتصاد ملی ایجاد می‌کند.


وی همچنین تاکید کرد: در بحث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نیز صنعت نشر بسیار موثر است و تاثیر قابل توجهی در جامعه و اشتغال ایجاد می‌کند. کلیسای نوتردام و این اتفاق تاسف باری که این روزها بر زبان رسانه‌هاست در سال 1831 یک کلیسای فرسوده و کمتر محل توجه بود ولی با کتابی که ویکتور هوگو با نام «گوژپشت نتردام» منتشر کرد به تنهایی باعث شد این کلیسا دوباره مورد توجه قرار بگیرد و در سال 1844 بازسازی شود و به یک مکان مهم تاریخی در صنعت گردشگری تبدیل شود. این موضوع نشان دهنده آن است که یک کتاب، یک برداشت یا یک نوشته چقدر می‌تواند در اقتصاد ملی ملت‌ها موثر باشد. کتاب و صنعت نشر علاوه بر کارکردهای مهم خود در تولید علم، تقویت قدرت تفکر به عنوان یک رسانه قدیمی پایا و مانا نقش مهمی در جامعه پذیری ایفا می‌کند و امسال باید با توجه به شعار «رونق تولید ملی» تاثیر صنعت نشر در رونق تولید نادیده نگیریم.
صالحی در ادامه با اشاره به نقش کتاب در پیوند فرهنگی ملت‌ها خاطرنشان کرد: کتاب را باید به عنوان یک سفیر و سفارتخانه در نظر گرفت. امروزه بحث دیپلماسی بحث مهم و قابل توجهی در جهان است که در بین دیپلماسی عمومی، بحث دیپلماسی فرهنگی و در بحث دیپلماسی فرهنگی دیپلماسی کتاب و نشر ستون اصلی در دیپلماسی عمومی است.
نمایشگاه کتاب تهران فاصله میان ناشران ایران و چین را کم می‌کند
رئیس هیئت ناشران و نویسندگان کشور چین هم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: با گذشت بیش از 48 سال از برقراری ارتباط دیپلماتیک ایران و چین، ارتباطات انسانی دو کشور مخصوصا در زمینه صنعت نشر بسیار قوی شده است و آثار بسیاری از ایران به زبان چینی به فارسی و فارسی به چینی ترجمه و توزیع شده است.
وی گفت: امروز مایه افتخار است که به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع هیئتی از ناشران و نویسندگان چین به ایران آمده‌ام و با مترجمان و نویسندگان سراسر جهان در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارم.
وی افزود: امسال کشور چین با پیام دوستی مردم چین برای مردم ایران در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. با گذشت بیش از 48 سال از برقراری ارتباط دیپلماتیک ایران و چین، ارتباطات انسانی دو کشور مخصوصا در زمینه صنعت نشر بسیار قوی شده است و آثار بسیاری از ایران به زبان چینی به فارسی و فارسی به چینی ترجمه و توزیع شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما به برنامه‌های خود برای حضور در این نمایشگاه توجه خاصی داشتیم. هیئت نویسندگان چین با بیش از 50 برنامه برای بازدیدکنندگان در نمایشگاه حضور دارد و 20 نویسنده و تصویرگر برای حضور در این نمایشگاه به تهران آمده‌اند.
محسن جوادی رئیس اجرایی نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: ما با این شعار به استقبال بزرگترین رویداد کشور و مهم‌ترین رویداد فرهنگی جهان می‌رویم. در این دوره علاوه بر حضور2400 ناشر داخلی حدود800 ناشر خارجی آثار ارزشمندی را ارائه خواهند داد و در معرض دید کتاب دوستان قرار می‌دهند. علاوه بر ارائه 400هزار کتاب که مربوط به 4 یا 5 سال پیش است حدود 100 الی 200 رویداد فرهنگی و برنامه پژوهشی در نمایشگاه ارائه می‌شود.
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام‌خمینی(ره) دایر خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
ترامپ بازارهای جهانی را متشنج کرد بازتاب منفی خودداری آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران در رسانه‌های جهان دکتر ظریف: تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال رژیم آمریکا است با تاکید بر پایبندی به برجام فرانسه: روند ایجاد سازوکار مالی با ایران پیشرفت زیادی داشته است اکنون همان واپسین زمان است با شعار«خواندن، توانستن است» آغاز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام‌خمینی تشکیل گروه معارض جدید در شرق سوریه با حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی سخنگوی جدید قوه قضاییه اعلام کرد؛ محکومیت 80 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی داعش مسئولیت انفجارهای سریلانکا را بر عهده گرفت سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی عربستان در یمن طی24 ساعت اخبار کوتاه اقتصادی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست با تصویب مجلس دولت موظف به پیگیری حقوقی اقدام آمریکا علیه سپاه در مجامع بین‌المللی شد ایران و روسیه اقدامات ضدایرانی آمریکا را بررسی کردند هشدار جامعه اطلاعاتی کشور به دشمنان در مورد سپاه مسکو: حاکمیت کشورها به دلیل مداخلات آمریکا شکننده شده است کویت: امیدی به پایان درگیری‌ها در منطقه نیست اعلامیه مرکز الزهراء(س) فرانسه در واکنش به تعطیلی این مکان فرهنگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه اعمال می‌شود