ترامپ بازارهای جهانی را متشنج کرد بازتاب منفی خودداری آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های خارجی معتقدند: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، با لغو معافیت خرید نفت ایران، بازارهای جهانی را متشنج کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های خارجی، بازار جهانی نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده که این رقم بیشترین میزان افزایش در سال 2019 بوده است.هر چند آمریکا وعده داده که با کمک همپیمانانش نظیر عربستان سعودی، کمبود نفت ناشی از توقف صادارت ایران را جبران کند، اما این وعده نتوانسته از میزان نگرانی‌ها در بازار جهانی بکاهد.
به نوشته نشریه «اشپیگل» تمدید نشدن معافیت هشت کشور در خرید نفت از ایران برای بازار جهانی نفت و سرمایه گذاران مالی بسیار نگران‌کننده است.بنابر اعلام این رسانه آلمانی، تحریم‌های آمریکا انتقاد برخی شریکان ایران را نیز بدنبال داشته است. از جمله چین اعلام کرده که همکاری‌اش با ایران مغایر با هیچ قانون بین‌المللی نیست و به این کار ادامه خواهد داد.
به نوشته نشریه اقتصاد بین‌المللی «فوربز»، تصمیم واشنگتن برای پایان معافیت نفتی ایران، افزایش بیشتر بهای جهانی نفت را در پی خواهد داشت.


روزنامه «تایمز او ایندیا» نیز در مطلبی نوشت: تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران باعث افزایش هزینه زندگی و بالا رفتن قیمت فرآورده‌های نفتی در هند خواهد شد.«تایمز او ایندیا» در ادامه اضافه کرد، این اقدام باعث بالا رفتن هزینه اجرای طرح‌های اجتماعی در هند خواهد شد. هند، نفت ایران را به دلیل داشتن شرایط رقابتی و قیمت ارزانتر نسبت به دیگر کشورها ترجیح می‌دهد.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی تحلیلی نوشت: در صورت عدم همراهی خریداران بزرگ نفتی ایران مانند چین و هند، طرح فشار حداکثری ترامپ بر ایران با شکست همراه خواهد بود.
براساس گزارش مرکز ردیابی خطوط کشتیرانی، شرکت‌های چینی در ماه آوریل سال جاری نیمی از کل صادرات نفت خام ایران معادل 750 هزار بشکه نفت خام در روز وارد کرده است.این به معنای آن است که چین در ماه آوریل نسبت به ماه‌های دیگر خرید نفتی خود از ایران را افزایش داده است، شرکت‌های چینی در ماه فوریه 500 هزار بشکه و در ماه مارس 600 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند.
هند نیز دومین خریدار بزرگ نفتی ایران است و این کشور در ماه آوریل سال جاری به میزان 290 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است.از ابتدای 2019 میلادی تاکنون بهای نفت روند صعودی داشته و به بالای 70 دلار در هر بشکه رسیده است.قیمت نفت برنت در اکتبر سال گذشته (مهر- آبان 1398) پیش از اعلام اعطای معافیت به خریداران نفت ایران، به بالاترین رقم چهار سال اخیر یعنی بالای 86 دلار رسید.روز دوشنبه، بهای جهانی نفت با سه درصد افرایش به بیشترین میزان خود از اواخر نوامبر 2018 رسید.قیمت هر بشکه نفت برنت روز دوشنبه با 3.3 درصد افزایش نسبت به رقم روز قبل به 74 دلار و 31 سنت رسید.بهای نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» آمریکا روز دوشنبه نسبت به روز قبل نیز 2.9 درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای 65 دلار و 87 سنت رسید.
هیات کره‌ای برای معافیت خرید نفت ایران به آمریکا می‌رود
در همین رابطه یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد هیاتی از این کشور به ریاست معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کره، برای مذاکره درباره معافیت خرید نفت ایران، هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند.
خبرگزاری یونهاپ بدون اشاره به اسم این مقام وزارت امور خارجه گزارش کرد «هدف از اعزام این هیات به واشنگتن مشاوره با آمریکا در مورد اخذ معافیت از تحریم نفتی ایران است».دولت کره جنوبی پیش از این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود به تلاش‌هایش برای تمدید معافیت خرید نفت ایران تا 12 اردیبهشت می‌ادامه خواهد داد.اوایل ماه جاری میلادی هم وزیر اقتصاد کره جنوبی در واشنگتن پیرامون تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران با «استیو منوچین» همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
وزارت خارجه کره جنوبی هم در واکنش به اعلام تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران اعلام کرد که سئول در همه سطوح درحال مذاکره با واشنگتن برای تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا است.
ژاپن تحولات بازار بین‌المللی نفت را بررسی می‌کند
وزیر بازرگانی و صنعت ژاپن نیز درپی تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌ها برای واردات نفت ایران، تلاش کرد نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای این تصمیم برای پالایشگاه‌های ژاپنی را تقلیل دهد.
«هیروشیگه سیکو»به خبرنگاران گفت: دولت ژاپن نیازی به استفاده از ذخایر نفت ملی نمی‌بیند. ژاپن که چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، وابستگی خود به نفت ایران را کمتر کرده و نفت ایران اکنون حدود سه درصد از خرید ما را تشکیل می‌دهد.وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: ما بازارهای بین‌المللی را به دقت زیر نظر داریم و با شرکت‌های ژاپنی در خصوص واردات نفت مبادله نظر می‌کنیم و ممکن است انجام تدابیر ضروری را بررسی کنیم.
اعتراض پکن به عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران
ازسوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: این کشور به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به صورت رسمی به آمریکا اعتراض کرده است.«گنگ شوانگ» گفت: از آمریکا خواسته‌ایم به منافع و نگرانی‌های چین احترام بگذارد و اقدامات غلطی را که به منافع چین آسیب می‌رساند، ادامه ندهد و برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های داخلی چین تلاش کند.
وی با انتقاد از اقدام آمریکا در پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران گفت: هیاتی از این کشور برای رایزنی با آمریکا در مورد معافیت از تحریم‌های نفتی ایران در واشنگتن به سر می‌برند.شوانگ تصریح کرد: عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران یک اقدام اشتباه دیگر است که مناسبات پکن و واشنگتن را بغرنج‌تر می‌کند.
وی گفت: ایران از شرکای راهبردی چین است و همکاری‌های گسترده‌ای با تهران در حوزه‌های مختلف داریم و همکاری‌های اقتصادی چین و ایران با رعایت قوانین بین‌المللی ادامه خواهد یافت.
شوانگ از چین به عنوان کشوری مسئولیت شناس در برابر قوانین بین‌المللی نام برد و گفت: چین مخالف عدم تمدید معافیت تحریم‌های ایران ازسوی آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.سخنگوی وزارت خارجه چین از ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای منابع غنی نفت و گاز نام برد و گفت: مخالفت خود را با تحریم‌های یک جانبه آمریکا اعلام کرده‌ایم و تحریم‌های یک جانبه نباید به یک رویه تبدیل شود.شوانگ گفت: تحریم نفت ایران خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر نوع تحریم علیه ایران می‌تواند بازار انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.
وی گفت: چین قاطعانه از اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران مخالف است و پکن با جامعه جهانی از جمله ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی منطقی و قانونی در تعامل است و باید این روابط مورد احترام و محافظت قرار گیرد.
گنگ با بیان اینکه تحریم نفتی ایران باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه و آشفتگی در بازار انرژی بین‌المللی می‌شود از آمریکا خواست نگرشی مسئولانه‌ای اتخاذ و نقش سازنده‌ای ایفا کند.سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: ایران یک تولیدکننده مهم نفت در جهان است و صادرات نفت خام ایران اهمیت زیادی برای ثبات در بازار انرژی بین‌المللی دارد.
او گفت: تحمیل تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران به افزایش آشفتگی در بازار بین‌المللی انرژی منجر می‌شود به طوری که این تغییرات از روز گذشته خود را نمایان کرد.وی بار دیگر تاکید کرد همکاری عادی بین جامعه بین‌المللی از جمله چین و ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی معقول و قانونی ادامه دارد و باید مورد احترام و محافظت جامعه جهانی هم قرار گیرد.سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: دیدگاه چین در این زمینه بسیار محکم و واضح است و فکر می‌کنم موضع، موضع مشترک اکثر اعضای جامعه بین‌المللی نیز هست.
مخمصه نفتی عربستان در برابر آمریکا و اوپک
همچنین پایگاه خبری «فوربس» در گزارشی درباره تشدید تحریم نفتی ایران ازسوی آمریکا و موضع عربستان در این خصوص تاکید کرد که مقامات ریاض در موضع دشواری برای همراهی با آمریکا از یک سو و حفظ توافق‌های تولیدی در چهارچوب سازمان کشورهای صادر‌کننده (اوپک) قرار گرفته‌اند.
وزارت امور خارجه آمریکا انتظار دارد که عربستان سعودی نقشی کلیدی در افزایش تولید به منظور جبران کاهش صادرات نفت ایران و جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت ایفا کند.
اگر چنین باشد، عربستان موضع قدرت خود در «اوپک» را در آستانه نشست ماه ژوئن این سازمان از بین می‌برد و قدرت چانه زنی خود را کاهش خواهد داد. عربستان در ماه ژوئن می‌خواهد تضمین کند که تمام 14 کشور عضو اوپک به علاوه 10 کشور غیراوپک مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید (مهمتر از همه روسیه) به هر توافقی در این سازمان پایبند باشند.
در ادامه این مقاله آمده است: چنانچه عربستان سعودی درحالی وارد نشست ماه ژوئن اوپک در وین شود که پیش از آن تعهدی به آمریکا در خصوص تولید مقدار مشخصی نفت خام داده باشد، در این صورت هرگونه اهرم مذاکراتی خود با سایر کشورها برای کنترل سطح تولید نفت را از دست خواهد داد. حتی در صورتی که عربستان چنین توافقی با آمریکا نداشته باشد اما کشورهای جهان بر این باور باشند که عربستان سعودی با آمریکا توافق کرده، قدرت مذاکراتی ریاض در وین محدود خواهد شد.
برای توافق 6 ماهه کنونی اوپک، عربستان در واقع می‌گوید که بطور روزانه کمتر از سطح 10.3 میلیون بشکه‌ای تخصیص یافته نفت تولید می‌کند.بنابراین عربستان تا پایان ماه ژوئن می‌تواند بیش از میزان سهمیه تخصیصی این کشور نفت تولید کند زیرا اوپک پایبندی عربستان به توافق را براساس میانگین 6 ماهه ارزیابی می‌کند.
با این حال چیزی که برای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست ماه ژوئن اوپک مهم است، میزان تولید نفت عربستان در مدت 6 ماه آینده (ژوئیه تا دسامبر) است.اگر به نظر برسد که عربستان متعهد به تولید نفت در سطح مشخصی طبق توافق با آمریکا شده، عربستان قدرت چانه زنی خود را از دست خواهد داد.
برخی افراد ممکن است در این اندیشه باشند که آیا عربستان یا سایر کشورهای جهان ظرفیت مازاد تولید برای انجام این کار را دارند یا نه.براساس اطلاعات اخیر شرکت «سعودی آرامکو» جواب مثبت است. دولت عربستان از آرامکو می‌خواهد که تولید خود را ظرف مدت سه ماه به 12 میلیون بشکه در روز برساند و برای حدود یک سال این سطح تولید را حفظ کند.این سطح تولید «ام اس سی» نامیده می‌شود و ممکن است که دولت عربستان اگر بخواهد آن را به بالای 12 افزایش دهد.بنابر این می‌دانیم که عربستان این توانایی را دارد که به توافقی با آمریکا برای جبران کسری صادرات نفت ایران برسد اما این مساله به جایگاه قدرت عربستان در اوپک لطمه خواهد زد.
سایر اخبار این روزنامه
ترامپ بازارهای جهانی را متشنج کرد بازتاب منفی خودداری آمریکا از تمدید معافیت خرید نفت ایران در رسانه‌های جهان دکتر ظریف: تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال رژیم آمریکا است با تاکید بر پایبندی به برجام فرانسه: روند ایجاد سازوکار مالی با ایران پیشرفت زیادی داشته است اکنون همان واپسین زمان است با شعار«خواندن، توانستن است» آغاز سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام‌خمینی تشکیل گروه معارض جدید در شرق سوریه با حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی سخنگوی جدید قوه قضاییه اعلام کرد؛ محکومیت 80 نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی داعش مسئولیت انفجارهای سریلانکا را بر عهده گرفت سرنگونی دومین پهپاد جاسوسی عربستان در یمن طی24 ساعت اخبار کوتاه اقتصادی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست با تصویب مجلس دولت موظف به پیگیری حقوقی اقدام آمریکا علیه سپاه در مجامع بین‌المللی شد ایران و روسیه اقدامات ضدایرانی آمریکا را بررسی کردند هشدار جامعه اطلاعاتی کشور به دشمنان در مورد سپاه مسکو: حاکمیت کشورها به دلیل مداخلات آمریکا شکننده شده است کویت: امیدی به پایان درگیری‌ها در منطقه نیست اعلامیه مرکز الزهراء(س) فرانسه در واکنش به تعطیلی این مکان فرهنگی سرپرست سازمان تامین اجتماعی: افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ماه اعمال می‌شود