زنگنه: رؤیای امریکایی صفر شدن نفت ایران تعبیر نمی‌شود

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: بیژن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر دیروز و در جریان سؤال هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه در مجلس از وزیر نفت با بیان اینکه بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در حوزه صنعت نفت در کشور داشته‌است، گفت: در سال ۹۱ متوسط تولید گاز ۶۲۰ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۳۰ درصد افزایش رسیده‌است.
وی با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۴۱ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۵۳۲ میلیون مترمکعب رسیده، عنوان کرد: این میزان ۲/۲ برابر شده و از ۳۹ درصد به ۶۲ درصد رسیده‌است. همچنین پوشش گاز روستایی از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۹ درصد در سال ۹۷ رسیده‌است.
وزیر نفت با اشاره به اولویت‌های تخصیص گاز افزود: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است و اگر گاز به صورت خام صادر شود، همه شاکی می‌شوند که خام‌فروشی کرده‌ایم. اولین سیاستی که در کشور داریم این است که حداکثر جایگزین گاز با فرآورد‌ه‌های نفتی مایع صورت گیرد و در حال حاضر ۲۰ میلیون مترمکعب گاز فقط در بخش حمل‌و‌نقل به جای بنزین استفاده می‌شود.
زنگنه عنوان کرد: با گازرسانی روستایی توانستیم در بخش مهمی از نفت سفید و گازوئیل صرفه‌جویی کنیم که این‌ها می‌تواند بخشی از خوراک‌های پتروشیمی را شامل شود. دومین سیاست درباره سوخت نیروگاه‌ها است؛ به این شکل که دو واحد نیروگاه نکا از سوخت مازوت استفاده می‌کند که البته نماینده این شهر بحق اعتراض کرد که چرا از مازوت استفاده می‌شود که به زودی از گاز استفاده خواهد شد، بنابراین با آلودگی محیط‌زیست نیز مقابله می‌کنیم.


این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: سومین اولویت تولید گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و فولاد است و ما نمی‌گذاریم هیچ صنعتی بدون سوخت باقی بماند و سیاست چهارم نیز صادرات با خط لوله به کشور‌های همسایه و صادرات LNG و CNG است.
زنگنه با بیان اینکه در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد از گاز طبیعی استفاده می‌شود که در دنیا بی‌نظیر است، خاطر نشان کرد: ما بعد از امریکا و روسیه سومین تولیدکننده گاز هستیم و بالاترین تولید گاز را در این سال‌ها داشته و از میادین مشترک نیز بیشترین برداشت را داشته‌ایم. همچنین محدودیتی برای نیروگاه‌ها ایجاد نکرده‌ایم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: زمستان امسال هیچ مشکلی در تولید گاز نداشتیم که به خاطر مدیریت ما بوده، همچنین در زمان سیل هیچ منطقه‌ای دچار مشکل نشد و اگر موضوعی هم بود، طی چند ساعت حل شد. همچنین موضوعی درباره رفیق‌بازی در گازرسانی مطرح شد که این امر صورت نمی‌گیرد؛ اگر هم باشد با همه نمایندگان رفیق‌بازی شده‌است. به جز استان‌های کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی که از برنامه عقب هستیم، در بقیه استان‌ها تا حدود ۸۰ درصد افزایش گازرسانی داشته‌ایم. وی درباره قرارداد صادرات گاز عنوان کرد: یک قرارداد با ترکیه داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب است، یک قرارداد با ارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آن‌ها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران‌خان در این باره گفتیم و آن‌ها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی امریکا، عربستان و امارات قرار دارند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان داشت: قراردادی با عمان داریم که جدی است و به‌هم نخورده‌است، فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان، روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبه‌رو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش ۹ برابری قیمت گاز نرفتیم، بنابراین آن‌ها باید به قرارداد‌ها احترام بگذارند.
کرسنت در مرحله داوری
زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار داشت: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه گازرسانی روستایی افتخاری برای دولت و مجلس است، ابراز داشت: ۱۷ هزار میلیارد تومان خرج کردیم که از خزانه هم نبود، بلکه از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی بود و اشتغال زیادی ایجاد شد، درباره منطقه ایذه و باغملک نیز پیگیری کردیم که ۸۸ درصد روستا‌های باغملک و ۶۲ درصد روستا‌های ایذه از نعمت گاز برخوردارند که میزان آن را افزایش خواهیم داد.
صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است
زنگنه بعد از پاسخ به سؤال خادمی، نماینده ایذه، به موضوع بیانیه کاخ سفید در مورد تمدید نکردن معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران اشاره و اظهار کرد: امروز در جنگ تجاوزگرایانه امریکا علیه ملت ایران هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است. باید همه دست به دست هم دهیم تا با استقامت و ایستادگی از این شرایط سربلند بیرون بیاییم.
وی افزود: قطعاً خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم امریکا عمل می‌کنیم. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده‌است. بیانیه امریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان‌دهنده نگرانی آن‌ها از بی‌ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیرقابل پیش‌بینی است.
وزیر نفت تأکید کرد: در این اوضاع نمی‌توان گفت که در این بازار می‌توان به اندازه کافی نفت تولید شود یا برخی کشور‌ها و شرکت‌ها هم به امریکا برای مصرف نفت ایران فشار می‌آورند. باز هم تأکید می‌کنم که خواب امریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود. امریکا و هم‌پیمانانش با سیاسی‌کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح، اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.
زنگنه افزود: در شرایط فعلی همه باید با همراهی و همدلی وقت زیادی برای عبور از شرایط خطیر بگذاریم و برای گذار از آن همفکری داشته باشیم که قطعاً به نفع ملت خواهد بود.