وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد

کتاب، راه مقابله با تحریم
گروه فرهنگ - روز گذشته آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از مسئولان فرهنگی در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد تا از امروز شاهد فعالیت سی‌ودومین دوره این رویداد فرهنگی باشیم.
آیین افتتاحیه سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در حالی در مصلی تهران برگزار شد که در اعلام‌های اولیه، کتابخانه ملی به‌‌عنوان محل افتتاحیه معرفی شده بود. از سوی دیگر نیز قرار بر این بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در این مراسم حضور داشته باشد اما به دلیل برنامه‌ای پیش‌بینی‌نشده این برنامه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب؛ قادر آشنا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب و دیگر مدیران و دست‌اندرکاران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نمایندگانی از سوی کشور چین که امسال به‏عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب حضور دارند، برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محسن جوادی، رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب «خواندن، توانستن است» گفت: با این شعار به استقبال بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور عزیزمان می‌رویم. امسال علاوه بر ۲۴۰۰ ناشر داخلی، حدود ۸۰۰ ناشر خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم آثار خود را ارائه می‌دهند و در معرض دید کتاب‌دوستان می‌گذارند. همچنین علاوه بر ارائه ۴۰۰ هزار عنوان کتاب، ده‌ها رویداد فرهنگی از جمله رونمایی کتاب و برنامه‌های پژوهشی و گفت‌وگومحور کتاب برگزار خواهد شد.


ایران عزیز ما در تاریخ به نام عالمان شناخته می‌شود و بنا داریم دوباره نام ایران را با این نمایشگاه و رویدادهایش به آن هدف بزرگ، نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.
او همچنین با اشاره به حضور پررنگ کشور چین در این رویداد، آن را تلاشی برای احیا جاده ابریشم از راه کتاب و فرهنگ نامید و ادامه داد: خوشحالیم که حاصل کار ما در این زمینه در معرض دید شماست.
در بخش بعدی، گوای هی مین، نماینده چین با اشاره امضای تفاهم‌نامه‌ای در سال 2017 برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب بین دو کشور، گفت: ما با پیام دوستی مردم چین را به ایران آمده‌ایم. چین و ایران کشورهایی با تمدن کهن هستند که از دو هزار سال قبل با جاده ابریشم به هم پیوند خورده‌اند. ۴۸ سال پس از برقراری رسمی روابط دیپلماتیک میان دو کشور روابط فرهنگی میان دو ملت دستاوردهای فراوانی داشته است. بسیاری از آثار کلاسیک ایرانی به چینی ترجمه شده و بسیاری از آثار چینی نیز به فارسی ترجمه شده‌اند که این مسیر ارتباط میان دو ملت را مستحکم‌تر خواهد کرد.
او افزود: مردم ایران در تلاش برای خلق یک کشور باشکوه هستند و در این مسیر باید مبادلات دو کشور ایران و چین بیش از پیش پررنگ شود و در این میان صنعت چاپ و نشر می‌تواند مسئولیت تبادل اندیشه و فرهنگ میان دو ملت را بر عهده بگیرد. ما امیدواریم با تلاش هم و با تاکید بر روحیه صلح‏آمیز دو کشور به تجارتی پرسود برای هر دو کشور دست پیدا کنیم.
در ادامه این آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: کتاب پدیده‌ بشری خارق‌العاده‌ای است شبیه خود انسان. یکی از کارکردهای کتاب تولید علم و دانش بشری است. کارکرد دیگر کتاب هم پالایش زبان است. زبان ملی از طریق کتاب پالایش پیدا کرده است و اگر شاهنامه، بوستان و گلستان سعدی و مثنوی معنوی نبود زبان فارسی به این نقطه نمی‌رسید. این موضوع برای هر ملتی وجود دارد. کتاب مسیر پرورش زبان را آماده می‌کند. کارکرد دیگر کتاب تقویت قدرت تخیل و تفکر است. اگر قدرت تفکر و تخیل را دو بال پرورش انسان بدانیم در کتاب این موضوع نمود دارد.
صالحی با اشاره به حضور نیافتن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افزود: من دو نکته را برای گفتن آماده کرده‌ام و به این دو نکته اشاره خواهم داشت. نکته اول تاثیر کتاب در حوزه‌ اقتصاد است. رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرده‌اند و در این زمینه نباید صنعت نشر را نادیده گرفت. صنعت نشر در اقتصاد ملی جایگاه مهمی داشته و دارد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم درآمدی را برای اقتصاد ملی ایجاد می‌کند. طبق آمار سازمان مالکیت فکری صنعت نشر در سال ۲۰۱۶ برای ۱۱ کشور درآمدی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار به همراه داشته است. صنعت نشر از ناحیه‌ اشتغال نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم قابل توجهی داد. طبق آمار این سازمان در کشور چین که امسال مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ماست ۴۶ میلیون نفر در زمینه صنعت نشر به شکل‌های مختلف حضور دارند. صنعت نشر رقم قابل توجهی را در اشتعال می‌تواند به خود اختصاص دهد. کتاب و صنعت نشر علاوه بر تولید علم، پالایش زبان و تقویت قدرت تفکر، به عنوان یک رسانه‌ قدیمی شناخته می‌شود. باید صنعت نشر و کتاب را جدی گرفت. اگر از تولید علم سخن می‌گوییم نباید کتاب را فراموش کرد و نقش آن را دست کم گرفت.
او در ادامه درباره نکته دوم گفت: کتاب را باید به عنوان سفیر و سفارتخانه در نظر گرفت. امروزه همه ما می‌دانیم که دیپلماسی عمومی موثرتر از دیپلماسی رسمی است. در دیپلماسی عمومی نیز دیپلماسی فرهنگ در کتاب سهم مهمی را در اختیار دارد. تصویری که در جهان از ما وجود دارد و جهان ما را به آن می‌شناسد کتاب است. ایران را به شاهنامه، مثنوی و گلستان و بوستان و نظامی و شفا و قانون بوعلی می‌شناسند. ما را به کتاب می‌شناسند. کتاب سفیری سیار و فعال است و ایران با این نگاه باید به مسئله‌ کتاب توجه داشته باشد.
صالحی افرود: اگر بدخواهان می‌کوشند دیوار ارتباطی ما با جهان را بلندتر کنند، دیپلماسی کتاب آجرهای این دیوار را یکی یکی برمی‌دارد و آن را فرومی‌نشاند. کسانی که می‌خواهند ملت بزرگ و با تمدن تاریخی ایران را منزوی کنند باید توجه داشته باشند که کتاب این تخیل و توهم را از طریق تعامل با دیگران از بین می‌برد. کتاب دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم را فرومی‌ریزد و نابود می‌کند. امروزه بدخواهان تلاش کردند و می‌کنند تا کمربند تحریم را بر دور ما محکم‌تر کنند، اما کتاب این کمربند را بازتر و بازتر می‌کند. سال ۹۸ چیزی که پیش‏رو داریم و باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد دیپلماسی فرهنگی به‌ویژه دیپلماسی کتاب است.
صالحی در پایان گفت: در نمایشگاه کتاب امسال باید به اقتصاد نشر و درآمدی که از این صنعت فراهم می‌شود توجه داشته باشیم و بکوشیم تا با ناشران خارجی و میهمان ویژه این دوره از نماشگاه رابطه‌ای با دید تاریخی برقرار کنیم.
مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران نیز در بخش دیگری از این افتتاحیه، ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند اجرایی و جانمایی ناشران در بخش‌های مختلف مصلای امام خمینی(ره)، درباره هدفمندی یارانه‌ها در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برای اولین‌بار شفاف‌سازی در درآمدها و هزینه‌های نمایشگاه را داشتیم. همچنین امسال ۵۰ درصد از بن‌کارت‌‌های فیزیکی را حذف کردیم و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق سیستم NFC از یارانه خود استفاده کنند.
سی‏ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع بهمن کشاورز، حقوقدان نام‌آشنای ایرانی درگذشت خداحافظ آقای وکیل مدافع ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم ژوبین صفاری اقتصاد را برای همه جراحی کنیم هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» هزینه‌ها گران است، نه جمع‌آوری جواب می‌دهد و نه فضای جمع‌آوری کافی است چالش بی‌پایان «معتادان متجاهر» با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد با رای نمایندگان پرونده اصلاح قانون انتخابات در مجلس بسته شد قیمت نفت خام نیز به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید ممنوعیت بر سر راه طلای سیاه؟! «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد «ابتکار» از عملکرد ضعیف اطلاع‌رسانی دولت در لغو برنامه‌های رئیس‌جمهوری گزارش می‌دهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد تاکید رئیسی بر اجرای قانون رسیدگی به دارایی‌های مسئولان معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: تخلف آمریکا در ممانعت از کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان را پیگیری می‌کنیم ۵ وزن نخست کشتی آزاد قهرمانی آسیا- چین به پایان رسید درخشش آزادکاران ایران با ۳ طلا و ۲ برنز در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی در جلسه شورای فناوری اطلاعات تصویب شد تعیین تکالیفی جدید برای دستگاه‌های دولتی وضعیت رسانه‏های مکتوب، دیجیتالی و فضای مجازی عربستان